به گزارش ایرنا، این روزها در هر عرصه ورزشی در سطح ملی و جهانی وقتی نامی به میان می آید، نمی توان البرز را نادیده گرفت، قهرمانان بزرگی از دل آن زاده شده اند که در تمام صحنه ها توانسته اند پرچم پر افتخار کشورمان را به اهتزاز در بیاورند.
علیرضا حیدری، کیمیا علیزاده، علیرضا کریمی، حسین نوری، شاهین ایزدیار، امیر جعفری و یوسف یوسفی از جمله ورزشکاران بزرگی هستند که از ایران کوچک یعنی البرز به پا خاسته و با وجود کاستی درامکانات و تجهیزات ورزشی ، برای ایرانیان افتخارآفرین شده اند.
انتزاع البرز از تهران در سال 89 انتظارات زیادی از جمله در بخش ورزشی در افکار البرزنشینان شکل گرفت، مطالباتی به حق که اگر اجابت شود به طور قطع ایران کوچک الگویی برای تمام کشور خواهد بود.
با این اوصاف پرداختن به کاستی های مختلف در مجال این گزارش ورزشی نمی گنجد لیکن آنطور که قهرمانان البرزی شعار «ما می توانیم » را در میدان ها معنا بخشیده اند، انتظار می رود پاسخی مناسب و در خور شان برای حفظ و تقویت این داشته ها باید داده شود .
اکنون برخی هیات های ورزشی در استان البرز حتی یک سالن برای تمرین ندارند و مجبور هستند با اجاره کردن سانس برخی سالن ها، بخشی از کمبودهای خود را جبران کنند.
رفع مشکلات زیر ساختی البرز در بخش فضاهای ورزشی با توجه به اینکه این استان مهاجر پذیر بوده و
مهاجرت ها از دیگر نقاط کشور در جریان است می تواند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد.
با اینکه مهاجر پذیری می تواند در بخش هایی از جمله ورزشی یک مزیت برای این استان محسوب شود اما
اگر نیازها پاسخ داده نشود، دامنه آسیب ها بی شمار خواهد بود.
154 هزار ورزشکار سازمان یافته در البرز فعال هستند که برای این تعداد ورزشکار و جمعیت حدود سه میلیون نفری استان 125 مکان ورزشی مربوط به دستگاه های دولتی، 21 زمین چمن، 10 استخر و 90 سالن ورزشی وجود دارد که جوابگو نیست.
البته برخی نهادها و ادارات مانند شهرداری ها که دارای سالن و باشگاه های هستند سالن های خود را در اختیار هیات ها و افراد قرار می دهند اما باز ناکافی است.
**طالقان دارای کمترین سرانه ورزشی درالبرز
فرماندار می گوید: سرانه ورزشی در این شهرستان 20 صدم سانتی مترمربع به ازای هر نفر است.
جواد صادقلو افزود: این درحالی است که ورزش ابزار و مانع گرفتاری افراد به ویژه نوجوانان و جوانان در دام آسیب های اجتماعی است.
وی تأکید کرد: با توجه به سرانه ورزشی پایین در طالقان، هدف ما ساماندهی و ایجاد فضاهای ورزشی روستاها در یک برنامه چهارساله است.
فرماندار طالقان یادآورشد: اکنون راه اندازی جاده سلامت، فعال کردن ساعت ورزش ادارات با هدف ارائه خدمات بهتر به مردم طالقان در حوزه ورزش در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: امسال11 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی، توازن و 27 صدم درصد ارزش افزوده به توسعه زیر ساخت های ورزش طالقان اختصاص یافته است.
صادقلو بیان داشت: تعمیر و تجهیز فضاهای ورزشی، تکمیل زمین چمن طبیعی اداره ورزش شهر طالقان، احداث چمن های مصنوعی روستایی از جمله طرح های ورزشی در دست اقدام است.
در مجموع 7 سالن ورزشی در شهرستان طالقان است که 6 سالن آن دولتی و یک سالن خصوصی است.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز می گوید: سرانه ورزشی در این استان بدون احتساب زیر ساخت های ورزشی دردستگاه های دولتی و شهرداری ها 38 سانتی متر مربع است که با شاخص کشوری فاصله دارد.
به گفته امیر غفرانی ، استاندارد سرانه کشوری یک متر و20 سانتی متر مربع است.
وی درعین حال گفت: برای تامین بخشی از نیازهای ورزشی اکنون راه اندازی سالن طبقاتی و استخر در فردیس، احداث چهار زمین چمن مصنوعی، پیست تارتان در شریعتی کرج و تکمیل بخشی از پروژه 6 هزار نفری ورزشگاه در دست اقدام است که پیش بینی می وشد با هدف بهبود زیر ساخت های ورزشی در این استان در دهه فجر به بهره برداری برسند.
وی اضافه کرد: همچنین به مناسبت هفته تربیت بدنی 6 زمین چمن مصنوعی کوچک، سالن چند منظوره در کمالشهر و سالن ولایت رود دیزین راه اندازی می شود.
غفرانی گفت: با راه اندازی تمای این پروژه ها، سرانه ورزشی استان به حدود 40 سانتی متر مربع می رسد که بازهم با استاندارد کشوری فاصله زیادی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: رشد 3.2 درصدی جمعیت البرز با توجه مهاجر پذیر بودن آن که بخش زیادی از آنها نیز جوانان را تشکیل می دهند، ضرورت افزایش زیر ساخت های ورزشی در این استان را بیش از هر زمان دیگری بیشتر کرده است.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز اظهار داشت: البرز استان سی ام کشور در سرانه فضای ورزشی است
که رشد فزاینده جمعیت آن از زیر ساخت ها سبقت گرفته است.
غفرانی گفت: یکی از مهم ترین پروژه ورزشی البرز، ورزشگاه 6 هزار و 500 نفری انقلاب کرج است که تاکنون 250 میلیارد ریال برای آن هزینه شده و برای ادامه فعالیت آن، 200 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی با بیان اینکه با اتمام مرحله سقف این پروژه پیشرفت فیزیکی آن به 82 درصد می رسد خاطرنشان کرد: اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه تا پیش از گرانی نرخ دلار 300 میلیارد ریال بوده که با افزایش نرخ دلار، میزان اعتبار مورد نیاز برای احداث پروژه ملی ورزشگاه 6 هزار و 500 نفری انقلاب کرج نیز افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: درجریان بازدید هفته گذشته وزیر ورزش و جوانان و مدیرعامل شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی که از پیست بین المللی دیزین کرج، قول مساعد برای تکمیل ورزشگاه بزرگ کرج داده شد.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز با اشاره به اینکه هم اکنون 48 هیات ورزشی در این استان فعال هستند، اظهار داشت: در صورت احداث این استادیوم مشکل اصلی کرج و استان البرز برای برگزاری مسابقات بین المللی ، آسیایی و جهانی حل خواهد شد.
وی ادامه داد: طی 6 ماهه اول امسال ورزشکاران البرزی موفق به کسب یک هزار و 205 مدال درسطح ملی و برون مرزی شدند که نشان از توانایی های بالای آنان دارد.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.