رئیس پلیس فتا استان البرز تاکید کرد: برای پیشگیری از جرائم سایبری در مرحله نخست مردم باید با آگاهی بیشتر نسبت به حفظ اطلاعات شخصی و بانکی خود در فضای اینترنتی همت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ محمد اقبالی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به پرونده‌های موجود، بیشترین شاکیان فضای مجازی، مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی غیر و هتک حیثیت اجتماعی، است. 

وی در دسترس قرار دادن رمز بانکی را یکی از عوامل سرقت حساب شخصی دانست و افزود: توجه و هوشیاری شهروندان می‌تواند امکان دسترسی به اطلاعات شخصی را از طرف فرصت‌طلبان، کاهش دهد و با توجه به گسترش فناوری در جوامع امروزی، عدم اطلاع از جرائم اینترنتی، ممکن است خسارات مالی و حیثیتی جبران‌ناپذیری به کاربران وارد کند.

سرهنگ اقبالی، تاکید کرد: یکی از مهمترین سفارشات پلیس فتا به مردم، عدم دسترسی رمزکارت بانکی به غیر است. بنابراین کاربران باید بدانند در اختیار گذاشتن رمز کارت بانکی، می‌تواند دسترسی به حساب شخصی را آسان و کسر از مبلغ موجودی را ممکن سازد.

وی تذکر داد: مردم باید فروشندگان را متقاعد کنند که مشتریان خودشان مستقیم از دستگاه پوز، استفاده کنند و لازم است این موضوع حتی بین اصناف فرهنگ‌سازی شود که رمز کارت، رمز شخصی صاحب حساب است و اعلام آن به فروشنده، درست نیست.

رئیس پلیس فتا افزود: مردم باید زمان استفاده از دستگاه عابربانک نیز مراقب افرادی باشند که درصدد ثبت و ضبط رمز کارت آنها هستند و به هر ترتیب ممکن است با صحنه سازی بعد از به دست آوردن رمز، کارت را سرقت و تمام حساب را خالی کنند. 

سرهنگ اقبالی به شگرد دیگر سارقان اینترنتی اشاره کرد و گفت: بی دقتی مردم باعث می شود سود جویان با کمترین ترفند، سوء‌استفاده کنند و یکی از آنها شرکت در قرعه کشی و یا اهداء جوایز است لذا برای دسترسی به اطلاعات حساب افراد از آنها رمز کارت می خواهند که در هیچ کجا از دنیا، این روش رایج نیست و این ترفندی است که در فریب مردم بکار گرفته می شود.

رئیس پلیس فتا البرز به هتک حیثیت در اینترنت اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع کاربران فضای مجازی و صفحات شخصی منجر به 30 درصد جرائم اینترنتی و هتک حیثیت اجتماعی بعضی از کاربران شده است.

سرهنگ اقبالی تصریح کرد: در ارتباط با سوء‌استفاده از عکس‌های پروفایل و صفحات اینستاگرام، شکایت‌هایی صورت گرفته که کلاهبرداران با استفاده از تصاویر شخصی و دستکاری آن، برای اخاذی اینترنتی، استفاده کردند لذا نباید از خطر و آسیب‌های این فضا غافل بود.

رئیس پلیس فتا البرز در ارتباط با سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر سوء‌استفاده بعضی سایت‌های تبلیغاتی، گفت: مردم باید با هوشیاری دقت کنند که هر لینک رسیده و ناشناسی را باز نکنند چراکه ممکن است بعد از باز کردن آن، تبلیغ سایت یا کالای مورد نظر به‌صورت خودکار از طریق شماره‌های تماس ثبت شده در گوشی، ارسال شود و این ممکن است مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند لذا در صورت مشاهده چنین مواردی، شهروندان می‌توانند با شماره 21873705 تماس بگیرند.

سرهنگ اقبالی افزود: باید با هوشیاری مراقب بود که پیام‌هایی که شماره تلفن و کد پنج رقمی را درخواست دارند، بلافاصله حذف و پوشه‌های حاوی اطلاعات شخصی را رمزگذاری کرد.

وی گفت: هموطنان گرامی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز بانکی علاوه بر حفاظت از اطلاعات بانکی خود نسبت به تغییر دوره‌ای رمز‌های بانکی و اینترنتی اقدام کنند‌.

رئیس پلیس فتا استان البرز با تاکید بر تغییر زودهنگام رمز کارت بانکی، اذهن داشت: لازم است مردم در تغییر دوره‌ای رمز کارت‌های بانکی از رمزهایی استفاده کنند که قابل حدس زدن نباشد لذا استفاده از رمزهایی مثل تاریخ تولد، شماره شناسنامه و یا چهار رقم اول یا آخر کارت ملی، رمز مناسبی نیست.

سرهنگ اقبالی در پایان گفت: هموطنان می‌توانند از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir از آخرین هشدارهای سایبری و روش‌های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.