تنها در مدت یک ماه و طی دو مرحله، 25 نفر البرزی بعد از مصرف مشروبات الکلی دست ساز، جان خود را از دست دادند و این در حالی است که تعداد مرگ و میر در موج دوم، بیش از 3 برابر موج اول بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حدود یک ماه از انتشار خبر مسمومیت‌های گروهی، ناشی از مصرف مشروبات حاوی الکل صنعتی در استان البرز، می‌گذرد و مصرف‌کنندگان را با مرگ، نابینایی، کم بینایی، ازکارافتادگی کلیه‌ها و مشکلات و معضلات جسمی و روحی، روبرو کرده است.

بنا‌بر آخرین اظهارت مهرداد بابایی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی البرز و با توجه به آمار نهایی اعلام شده از 366 مورد مسمومیت یک ماه گذشته در موج اول، 6 نفر و در موج دوم بیش از سه برابر این تعداد، یعنی 19 شهروند که عمدتا کرجی بودند، جان خود را از دست دادند.

طبق اطلاعات مرکز فوریت‌های پزشکی البرز، 25 نفر کشته، 3 نفر نابینا، 45 نفر کم بینا، 60 نفر دیالیز و 5 نفر از آنها همچنان در بیمارستان، تحت درمان هستند.بنابر همین گزارش از تعداد کل مسمومیت مصرف مشروبات الکلی تقلبی موج اول و دوم، 334 نفر مرد و 32 نفر زن بودند. در بین این افراد، کمترین سن مصرف کننده، نوجوان 12 ساله گزارش شده است.

کشفیات مشروبات الکلی در کشور با توجه به اظهارات سردار نوریان، نماینده نیروی انتظامی در شورای اجتماعی کشور در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 10 درصد افزایش داشته است. همچنین میزان این کشفیات در 6 ماهه سال جاری نسبت به 6 ماهه 96 حدود 21 درصد افزایش را نشان می دهد.

انتشار خبر افزایش کشفیات مشروبات‌الکلی،‌ افزایش‌مصرف‌کننده و متقاضی را تداعی می‌کند و در این مسیر دست سازندگان مشروبات تقلبی را باز می‌کند که با اضافه کردن موادی چون الکل صنعتی و قرص‌های روان‌گردان به دنبال، مشتری بیشتر هستند و جوانان ناآگاه، غافل از عوارض این مواد با مصرف آن با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

یکی از مصرف کنندگان که با علائم مسمومیت چند روزی در بیمارستان بستری بود به خبرنگار ایلنا، گفت: در مهمانی دوستانه طبق روال قبل، مشروب خوردیم. بعد از مدتی بعضی از دوستان، حالت تهوع گرفتند. فکر کردیم طبیعی و عادی است اما این مشکل برای بقیه هم تکرار شد و آنهایی که بیشتر خورده بودند، زودتر حالشان بد شد. 

این جوان کرجی ادامه داد: دل‌دردهای غیر قابل تحمل و سوزش شدید چشم و تاری دید، چند نفر از دوستان را همان شب به بیمارستان کشاند. من و تعدادی دیگر نیز با حالت مسمومیت خفیف تر به بیمارستان مراجعه کردیم و متوجه شدیم در این اتفاق، علاوه بر از دست دادن تعدادی از دوستان، خود نیز دچار مسمومیت شدیم.

لزوم آگاهی پیامد مشروبات تقلبی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی کشور با دریافت گزارش دستگاه‌های متولی اجرای سند ملی کنترل و کاهش مصرف مشروبات الکلی در کشور، ضمن تاکید بر تکمیل و اجرای مجدد این سند، نقش اطلاع‌رسانی عمومی در پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی و پیامدهای ناشی از مصرف آن را بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و افزود: جان انسان‌ها برای همه ما اهمیت دارد، بنابراین باید مردم را از پیامدها و عوارض مصرف مشروبات الکلی به خوبی آگاه کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: در این مسئله نیز از ظرفیت صدا و سیما، فضای مجازی و رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم به خصوص نسل جوان استفاده و شورای اجتماعی کشور برنامه‌های مشخصی تدوین کند.

وی افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی در این مشروبات الکلی دست ساز ماده متانول که استفاده صنعتی دارد، مورد استفاده قرار گرفته و همین موضوع منجر به مرگ تعدادی از مصرف‌کنندگان شده است. بنابراین لازم است پروتکلی توسط وزارت بهداشت و صمت نسبت به نظارت دقیق و جدی در نحوه تولید، توزیع و مصرف متانول تهیه شود تا شاهد تکرار اینگونه حوادث تلخ در کشور نباشیم.

عوامل دخیل، شناسایی می‌شوند

عیسی قبادی، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز در این ارتباط به خبرنگار ایلنا، گفت: با شروع مسمومیت و مرگ تعدادی از مصرف کنندگان مشروبات الکلی تقلبی، پرونده این جریان در دست پیگیری است که عوامل دخیل، شناسایی شوند.

وی با یادآوری اینکه علاوه بر البرز در چند استان دیگر نیز این مسمومیت و مرگ و میر گزارش شده، اضافه کرد: متاسفانه مصرف مشروبات الکلی در کشور وجود دارد و زمانی که این معضل منجربه از دست دادن جان تعدادی از همشهریان و هموطنان می شود، ضرورت هوشیاری مدیران نسبت به آگاهسازی، بیشتر از پیش خواهد بود که مردم با اطلاع از این اتفاقات ضمن پرهیز از مصرف مشروبات الکلی از حوادثی همچون مسمومیت‌های اخیر، جلوگیری کنند.

 طبق اعلام  نیروی انتظامی البرز، تا کنون 5 نفر، توزیع کننده مشروبات الکلی تقلبی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.