به گزارش ایرنا، سید فرزاد طلاکش روز سه شنبه درهمایش روز جهانی تخم مرغ که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد، افزود: پیش از این سرانه مصرف تخم مرغ 160 عدد بود که افزایش مصرف نتیجه هشت سال تلاش ترویجی درکشور بوده است.
وی اظهار داشت: تخم مرغ یکی از کامل ترین، ارزان ترین و فراوان ترین غذاهای پروتئینی است که جایگاه ویژه ای را در تغذیه اقشار مختلف جامعه می تواند داشته باشد ولی به دلایل غیرعلمی و باورهای اشتباه، از مصرف مناسب این فرآورده مغذی خودداری می شود.
طلاکش گفت: یکی از مهم ترین شاخصه های توسعه در هر جامعه ای جلوگیری از اضافه وزن، چاقی و کوتاهی قد کودکان است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت در زمان حاضر از چالش های جدی کشور به حساب می آید.
وی بیان داشت: تخم مرغ به عنوان یکی از با کیفیت ترین غذاهای پروتئینی که می تواند نقش بسیار مهمی در رفع سوء تغذیه به ویژه در گروه های نوزادان، کودکان و زنان باردار و شیرده می تواند داشته باشد.
دبیرستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ ادامه داد: با وجود اینکه ایران دارای جایگاه دهم تولید تخم مرغ در جهان دارد اما سرانه مصرف این محصول همچنان پایین بوده است .
طلاکش گفت: از دیدگاه تمام مسئولان عضو ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ شامل وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، وزارت آموزش و پرورش و ... جایگاه ضعیفی برای تخم مرغ در سبد غذایی اقشار مختلف جامعه وجود دارد که بایستی در مورد آن اقدام شود.
دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ افزود: مردم باید بدانند اگر چه تخم مرغ بر اساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی مانند سایر کالاهای غذایی دیگر افزایش قیمت داشته ولی قیمت واقعی تخم مرغ نه تنها گران نبوده بلکه در مقایسه با ساده ترین و کم خاصیت ترین مواد غذایی موجود در سبد معمول غذایی مردم پائین است .
طلاکش افزود: گرچه با اقدامات انجام شده طی 8 سال گذشته سرانه مصرف از 160 عدد تخم مرغ در سال به 198 عدد برای هر نفر رسیده ایم و می توانیم جشن بسیار کوچکی برای آشتی ملی با تخم مرغ برپا کنیم ولی به دلیل جوان بودن کشور و مشکلات اقتصادی دسترسی کافی به سایر منابع پروتئینی دامی هنوز باید روی مصرف تخم مرغ کارهای بسیار بیشتری انجام دهیم.
وی گفت: از جمله اقدامات ترویجی مصرف تخم مرغ ، توزیع تخم مرغ در ایستگاه های مترو و مدارس است.
سالانه حدود 950 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.