عملیات حفاری تونل شرقی البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به طول ۶۴۰۰ متر در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و استاندار البرز به اتمام رسید.

به گزارش ایلنا، صبح امروز مراسم اتمام عملیات حفاری تونل شرقی البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان، محمدعلی نجفی، استاندار البرز و خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و برخی دیگر از مسئولان راهی وشهری استان  در محل پروژه برگزار شد.

قرارداد حفاری و لاینینگ این تونل سال ۸۹ منعقد شد اما اقدامات ویژه‌ای از دهانه شمالی و جنوبی در اواخر سال ۹۳ به وقوع پیوست.

این پروژه از شرایط زمین‌شناسی ویژه‌ای برخوردار است که از جمله آن می‌توان به سازند کرج، دورود و شمشک و همچنین ناپایداری تکتونیکی و ورم‌های گسلی اشاره کرد.

مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل طولی به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر شامل تونل‌های رفت و برگشت و دسترسی است.

در قسمت تونل‌های دسترسی در فواصل هر ۶۰۰ متر دستک‌های نفررو و هر ۵۰۰ متر دستک‌های ماشین‌رو قابل رویت است.

قطر تونل اصلی ۱۳ متر و هر ۵۰۰ متر پارکینگی درنظر گرفته شده است. از ویژگی‌های این تونل می‌توان به کاهش زمان و مصرف سوخت اشاره کرد به طوری‌که ارتفاعات کندوان به طور کامل حذف می‌شود، از طرفی این تونل دارای سقف دوم کاذب برای جداسازی هوای پاک از آلوده است.

در این تونل جت‌فن‌های پرقدرت دمنده و مکنده نصب شده و از سیستم حساس برای انواع گازها، مهار آتش و تهویه هوا و مدیریت هوشمند ترافیک بهره می‌برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.