به گزارش ایرنا، «آتش نشان» نامی که با آتش آمیخته است لیکن در تمام حادثه ها پای کار است تا ناجی گرفتاران در آب ، آتش ، کوه ، چاه ، بالابر، رودخانه، ریزش ساختمان و چندین بلای طبیعی و غیر طبیعی دیگر باشد.
همانطور که از نامش پیداست روزها و شب ها بلکه لحظه ها در کمین حادثه است تا کمترین غفلت جان مردم را به خطر نیندازد.
حرفه ای بس سخت وزیان آور است که تنها از عهده انسان های ورزیده ، توانمند ، شجاع اما با عاطفه و مهربان برمی آید، انسان هایی که جان شیرین خود را برای نجات دیگران به مخاطره می اندازند.
شمار آتش نشانان جانفشان در کشور کم نیست لیکن آمار آنهایی که مصدوم یا قطع عضو شده به مراتب بیشتر از جانفشانان است.
حادثه پلاسکوی تهران که بنا به برخی آمار بین 16 تا 22 آتش نشان در آن جان باختند نمونه ای از صدها جانفشانی هفتم مهری ها است.
تعداد حرفه های ایثار و جانفشانی در جامعه کم نیست اما آتش نشان همانطور که از نامش پیداست بازی با آتش و گاهی با انفجارهای مهیب ناشی از ترکیدگی شبکه های گاز است.
آنطور که از فهوای صبحت های یک آتش نشان می توان فهمید این است که این حرفه تنها عشق به همنوع و ایثار است تا اینکه منبع درآمد برای فرد یا خانواده باشد.
آژیرهای ممتد خودروهای آتش نشانی در گوشه گوشه شهرهای بزرگ و کوچک همچون کرج حکایت از
تکرار حادثه ها دارد، حوادثی خطرساز، مرگ آور و خسارتبار که بیشتر بی احتیاطی همزاد شده اند.
روزهای حادثه در مناطق پرجمعیت پیاپی می آید و احتمال اینکه هر لحظه چوب بی احتیاطی صدای آژیر خودروهای آتش نشانی را به صدا در آورد بسیار است.
گفت وگو با آتش نشانان برخلاف حضور سریع در حادثه ها کمی دشوار است، آنان ترجیح می دهند همه چیز از زبان مسئولان امر نقل قول شود و کمتر رغبتی به بیان حادثه ها در محافل رسمی مانند رسانه دارند.
با اینکه بارها حضور در ایستگاه های آتش نشانی به عنوان خبرنگار تجربه کرده ام اما هربار با دژی محکم به نام گفت وگوی رسانه ای مواجه شدم و دلیلش آن بود که حادثه ها به صورت رسمی از سوی مراجع ذیصلاح گفته شود.
اما دراین میان برخی هم از عاطفه ها گفتند و حوادث تلخ و شیرین روح و روانشان را تحت تاثیر قرار داده بود، خوشحال بودند که در چند حادثه کودکان و خانواده ها را نجات دادند، غمگین بودند که چرا نتوانستند حادثه منجر به مرگ را پیشگیری یا مهار کنند.
البته در هیچ یک از حادثه های مرگبار قصوری متوجه عزیزان آتش نشان نبود اما آنان برای همه حادثه های مرگ آور محزون می شوند و دوست ندارند با مرگ و میر دیگران مواجه شوند .
به هرحال حادثه است و خبر نمی دهد ، گاهی قابل پیش بینی است و گاهی غیر مترقبه ، آنچه آتش نشانان به مردم توصیه می کنند ، رعایت اصول ایمنی و مقررات برای پیشگیری از تمام حادثه ها است.
رعایت اصول ایمنی در ساخت وسازها یا استفاده مناسب از وسایل گرمایشی وبه کارگیری روش های مهندسی در نصب تاسیسات تا رانندگی قانونمدار اهم توصیه های آتش نشانان را شامل می شود.
آنچه برای آتش نشانان بسیار ناراحت کننده و قابل هضم نیست حوادث پرتعداد برای کودکان است که خانواده ها را به مراقبت بیشتر فرزندان خردسال توصیه می کنند.
محمد یساولی رئیس سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به سرعت عمل و فشردگی کار آتش نشانان گفت: ازابتدای سال جاری تاکنون حدود هشت هزارو 145 عملیات مهار آتش ، امداد و نجات و احتیاط از
حوادث با همکاری سایر ارگان ها در کرج انجام شده است.
وی بیان داشت : در این مدت 50 نفر بر اثر حوادث مختلف در کرج جان باختند و حدود 150 نفر مصدوم شدند.
رئیس سازمان آتش نشانی کرج افزود: حدود 7 هزار و 105 ساعت عملیات امداد ونجات در این مدت صورت گرفت.
سازمان آتش نشانی کرج به عنوان نمونه ای از ده ها سازمان آتش نشانی کشور دارای 27 ایستگاه امدادی ، 514 آتش نشان مرد و 14 آتش نشان زن است.
آنطور که آمارها نشان می دهد ، پرسنل این مجموعه به طور شبانه روزی حوادثی مانند آتش سوزی ها را مهارو خاموش می کنند.
فداکاری ها و جانفشانی های آتش نشانان همواره مورد سپاس و تکریم مردم است که حزن سراسری ایرانیان در پی حادثه پلاسکو در سوگ آتش نشانان نمونه عینی و ملموس قدرشناسی مردم از این عزیزان بوده است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.