حال و هوای ماه مهر و صدای زنگ مدرسه، امسال در سراسر ایران اسلامی با ندای لبیک یا حسین (ع) در آمیخته تا یادآور این نکته باشد که راه سعادت بشر مکتب عاشورا است.
با آغاز سال تحصیلی در نخستین روز از مهر، بیش از 14 میلیون دانش آموز در گوشه گوشه ایران زمین به شوق آموختن، روانه مدرسه می شوند.
همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد.
نخستین روز بازگشایی مدارس امسال و تقارن آن با هفته گرامیداشت دفاع مقدس نیز تابلویی برای آموختن عشق و ایثار نسل جوان برای مقابله با ظلم و بی عدالتی و نجات بشریت از گرداب جهالت و گمراهی است.
امروز در پرتو توجه حضرت ولی‌عصر (عج)، هدایت‌ ها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت تدبیر و امید، عرصه تعلیم و تربیت در مسیر تحول بنیادین نظام آموزشی کشور، مسیر رشد، تعالی و کمال را می‌پیماید.
در این راستا مجموعه آموزش ‌و پرورش به‌ عنوان بسترساز مسیر کمال و پیشرفت ، با خدمت شبانه‌روزی و استفاده از همه مزیت‌ها و با همکاری سایر بخش‌ها به سمت بهبود وضع موجود حرکت می‌کند.
*** مدرسه دوران طلایی عمر انسان
یک مدرس دانشگاه و روانشناس در اهمیت فضای آغاز فصل علم آموزی می گوید: روزهای آغازین مدرسه از ابعاد مختلفی چون ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه های دانش آموزان دارای اهمیت است.
علی ریحانی اظهار داشت: دوره دبستان بهترین دوره تعلیم و تربیت و زمان شکل گیری شخصیت دانش آموزان است، زیرا در این دوره، کودک ویژگی های روانی و آمادگی کاملی برای تربیت پذیری و ادب آموزی دارد.
او معتقد است که آموزش رسمی کودک از مرحله دبستان آغاز می شود بنابراین این دوران طلایی را که بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت کودک است، نباید به سادگی از دست داد.
وی تصریح کرد: آشنا کردن دانش آموزان با حرکت خدامحوری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که با هدف نجات انسان ها صورت گرفت و امتداد آن که دفاع مقدس ملت ایران در برابر ظلم و استکبار بود، می تواند مسیر روشنی در مقابل نسل های آینده ما قرار دهد تا ظلم نکنند و ظلم نیز نپذیرند.
این روانشناس اضافه کرد: از طرفی کیفیت نظام آموزشی، ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس و محیط دارد به عبارتی، وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز در یادگیری است.
ریحانی از نظام آموزش و پرورش مناسب به عنوان یکی از پایه های پیشرفت در جوامع امروزی یاد کرد و افزود: سرمایه گذاری در راستای ارتقای سطح کمّی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، اما قدم اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: بنابراین یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود ایجاد محیط آموزشی مناسب در مدارس کشور است.
*** برخورد آرام و مهربانانه با دانش آموزان
یک روانشناس دیگر نیز معتقد است باید در روزهای اول مدرسه در خانه و مدرسه با دانش آموزان برخوردی آرام و مهربانانه داشت تا آنها فرصت وفق دادن رفتار و عادت های خود را با قوانین مدرسه و خانه در طول سال تحصیلی پیدا کنند.
معصومه قدیری افزود: یکی از کارهای خوب آموزش و پرورش در سال های اخیر بازگشایی مدارس برای کلاس اولی ها قبل از شروع سال تحصیلی است، این کار آثار مفیدی در تقویت حس اعتماد به نفس کودکان و نیز کاهش دلهره آنها دارد.
وی افزود: بازدید از مدرسه پیش از آغاز سال تحصیلی به کودک کمک می کند که در محیط جدید اعتماد به نفس پیدا کند و خود را با آن وفق دهد.
این روانشناس اظهار داشت: بیشتر مدارس ابتدایی در پایان تابستان روزی را برای بازگشایی اختصاص می دهند که در آن پدران و مادران و خود دانش آموزان می توانند از مدرسه و کلاس های درس بازدید کنند.
قدیری گفت: مدرسه در روزهای اول برای کودکی که تمام وقت خود را به بازی و استراحت گذرانده ممکن است خسته کننده باشد به این دلیل چند هفته طول می کشد تا او به وضعیت جدید انس بگیرد.
وی اظهار داشت: به علت خستگی بعضی دانش آموزان وقتی به خانه می آیند کارهای دور از انتظاری انجام می دهند که این نیاز به برخورد آرام و مهربانانه والدین برای سازش دادن کودک با وضعیت جدید دارد.
وی یادآور شد: اغلب خانواده ها بر این باورند که اگر فرزند خود را روانه مدرسه کنند وظیفه تعلیمی و تربیتی خود را نسبت به وی انجام داده اند و دیگر نیاز به مشارکت جدّی آنها نیست.
او تاکید داشت: حال آن که هم در زمینه آموزش و هم از جنبه تربیت نیاز جدی به مشارکت والدین با اولیای مدرسه است.
قدیری ادامه داد: مدرسه هرگز به تنهایی نمی تواند از عهده آموزش و پرورش دانش آموزان برآید و همه کمبودها را جبران نماید.
این روانشناس تاکید داشت: بر این اساس نمی توان از خانواده و واحدهای دیگر غیر از مدرسه سلب مسئولیت کرد و بار سنگین تعلیم و تربیت را تنها بر دوش معلمان و اولیای مدرسه نهاد.
وی گفت: سال های آغازین تحصیل دوران بسیار حسّاسی است؛ در این دوران خانه و مدرسه هر یک نقش ویژه دارند.
قدیری افزود: روابط در خانه فردی تر و عاطفی تر و در مدرسه جمعی تر و منطقی تر است لذا 2 محیط خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینه های لازم برای رشد کودک مکمّل یکدیگرند و باید همدیگر را یاری کنند.
وی اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است در مدارسی که والدین با اولیای مدرسه کم تر ارتباط داشته اند، دانش آموزان مشکلات رفتاری بیشتری داشته اند.
*** توجه به ویژگی عاطفی دانش آموزان
فاطمه فیضی از مشاوران تحصیلی و مدرسان آموزش خانواده در البرز نیز گفت: اولین برخورد معلّم با دانش آموزان مهم ترین تأثیر را در شکل گیری شخصیت آموزشی و تربیتی او خواهد داشت.
وی افزود: اگر برخورد نخست معلم با دانش آموز، مهربانانه و همراه با تبسّم و خوش رویی باشد، دانش آموزان به درس و مدرسه و معلّم علاقه مند می شود.
وی اظهار داشت: معلّم توانا و دل سوز به خوبی می داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می کند و در عوض چهره گشاده و متبسّم معلّم، صدای آرام و جملات دل نشین و اطمینان بخش او می تواند اضطراب آنها را کاهش داده و اعتماد به نفسشان را تقویت کند.
وی یاد آور شد: تنها فردی که غیر از والدین بر شخصیّت کودک بیش از همه اثر می گذارد، معلم است.
این مشاور تحصیلی تاکید داشت که تنها معلم است که لااقل در طول یک سال تحصیلی یا بیشتر با شاگردان خود هم صحبت است و می تواند توانایی ذهنی و نوع علایق یا مشکلات رشدی کودک را مشاهده کند.
وی تصریح کرد: مسؤولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش علاوه بر تلاش هایی که برای آموزش و رشد ذهنی دانش آموزان انجام می دهد باید به ویژگیهای عاطفی کودکان و آثار آن بر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنان نیز توجّه داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر معلّم و مربّی با کودک و نوجوان ارتباط عاطفی خوبی برقرار کنند و سعی در درک عواطف آنان داشته باشند، در امر آموزش هم موفّق تر خواهند بود.
وی خاطرنشان شد: عواطف کودکان و نوجوانان هم بخشی از شخصیّت آنان و محتاج رشد و هدایت است و هم ابزاری است قوی برای نفوذ معلم و مربی به دنیای روحی دانش آموزدارد.
*** ماه مهر ، فصل رویش امید
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز البرز گفت: شروع ماه مهر یادآور بهار دانش و لبخندهای دلنشین دانش آموزان است.
محمد رضا اسپرورین اظهار داشت: بار دیگر بهار دانش از راه رسید و بوی کاغذهای کتاب های نو، روپوش های رنگی، لبخندهای شاد بابای مدرسه، کلاس های رنگ شده و نشستن روی نیمکت در کنار دوستان که شادی آنان را برای این روز خاطره انگیز چندین برابر می کند.
وی بیان داشت: امروز بیش از 14 میلیون دانش‌آموز در سراسر ایران سال تحصیلی 98-97 را آغاز می کنند و بار دیگر با امام ، شهدا و ولایت برای تلاش در سنگر علم و دانش عهدی دوباره می بندند.
وی از ماه مهر به عنوان سرآغاز تکاپو و هیاهوی معلمان و دانش آموزان ایران همیشه سرافراز یاد کرد و افزود: معلمان دلسوزی که با شروع سال تحصیلی سرمشق های تازه ای را دیکته می کنند و دانش آموزانی که به مدرسه می روند تا آینده سازان خوبی برای این مرز و بوم باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز نیز فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت و فصل روییدن غنچه های علم ، ایمان و اخلاق را به دانش آموزان عزیز و معلمان فرهیخته ایران اسلامی از جمله البرز نشینان تبریک گفت.
خسرو ساکی اظهار داشت: امسال همزمانی بازگشایی مدارس با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و همچنین هفته دفاع مقدس که استمرار حرکت شهدای کربلا می باشد ، فرصتی را فراهم آورده که عاشقان راستین آن امام همام درس های واقعه عاشورا را متناسب با درک گروه های سنی دانش آموزان نقل کنند.
وی تصریح کرد: در آغازین روزهای سال تحصیلی بار دیگر معلمان، پیام های آزادگی ، مجاهدت و ایثار در راه عقیده ، امر به معروف و نهی از منکر را برای دانش آموزان بازگو می کنند تا زمینه پرورش تفکر و سبک زندگی حسینی در بین آینده سازان این مرز و بوم فراهم آید.
وی تاکید داشت که امروز نقش و اهمیت آموزش و پرورش در توسعه و تعالی کشور روشن و اثبات شده است.
ساکی اضافه کرد: ما به پاس توفیق خدمت در این نهاد ارزشمند برای تسهیل و شتاب در ساختن آینده ای بهتر برای ملت سرافراز ایران لحظه ای درنگ نخواهیم کرد.
وی تاکید کرد: مصمم هستیم با اجرای سند تحول بنیادین و تغییر در شیوه های مدیریت برای ارتقاء کارایی و اثربخشی منابع در اختیار ، زمینه ساز تربیت نسلی متدین ، اخلاق مدار، راستگو، آزاده، بزرگ منش، دانشمند، خلاق، کارآفرین، متفکر، سالم و با نشاط باشیم.
ساکی ادامه داد: از تلاش خالصانه معلمان دلسوز ، دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی آنها در ارتقاء شاخص های آموزش و پرورش استان و کسب مدالهای رنگارنگ در المپیادها و رقابتهای علمی ، فرهنگی ، ورزشی و راهیابی تعداد زیادی از دانش آموزان البرز به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز تقدیر می کنم.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اظهار داشت: با توجه به نام نویسی دانش آموزان در مدارس ، امسال شاهد رشد 3.9 دهم درصدی آمار دانش آموزی نسبت به سال گذشته در مدارس این استان هستیم.
ساکی جمعیت دانش آموزی البرز در سال تحصیلی جدید بدون احتساب پیش دبستانی، بزرگسالان و راه دور را تاکنون 442 هزار و و 326 نفر در مدارس دولتی و غیر دولتی اعلام کرد.
وی اظهار داشت: جمعیت دانش آموزی استان نسبت به سال گذشته 16 هزار و 288 نفر افزایش یافته است.
وی گفت: برای دانش آموزان البرزی در سال تحصیلی جدید 17 هزار و 75 کلاس درس آماده شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: جمعیت دانش آموزی در هزار و 930 کد مدرسه در سال تحصیلی 98-97 ساماندهی شده است.
ساکی یادآور شد: استان البرز از نظر پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی با 99.92 درصد جز پنج استان کشور است.
وی پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه را 97.86 و در دوره دوم متوسطه را 92.37 درصد عنوان کرد.
او افزود: محور اصلی برنامه های آموزش و پرورش البرز بر مبنای سند تحول بنیادین و سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98-97 است.
وی ادامه داد: بر این اساس برنامه های البرز در سال تحصیلی جدید در قالب 144 برنامه تدوین شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: با وجودی که استان البرز در زمینه میانگین سرانه فضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی جزء استان های آخر کشور است اما در عملکرد کاری توانسته است به سطح 95 درصدی شاخص های وزارت آموزش و پرورش دست یابد.
ساکی بیان داشت: آموزش و پرورش در سه حوزه آموزشی، پرورشی و ورزشی جزء 6 استان برتر کشور است.
وی تاکید کرد: برای بهسازی، مرمت و شاداب سازی مدارس البرز و مهیا کردن فضاهای آموزشی و برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید 170 میلیارد ریال هزینه شد.
*** فرآیند سخت آماده کردن کتاب ها
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز درباره نحوه آماده سازی کتاب برای آغاز تحصیل دانش آموزان گفت: شاید دانش آموزان تاکنون به این فکر نکرده باشند که کتاب های درسی آنها چگونه تألیف، چاپ و آماده توزیع می شود اما برای آماده شدن این کتاب ها تلاش های بی وقفه ای صورت می گیرد.
مراد مالمیر یادآور شد: مسئولان تألیف، چاپ و توزیع کتاب های درسی شبانه روز کار می کنند تا به موقع کتاب دست دانش آموزان برسد.
وی گفت: استان البرز در ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان برای سال تحصیلی 98-97 رتبه اول کشور را بدست آورد.
مالمیر افزود: این موفقیت حاصل همت همکاران پشتیبانی اداره کل و مناطق تابعه ، تلاش مدیران مدارس ، همکاران مقطع ابتدایی ، فنی حرفه ای و کاردانش است.
2819/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.