به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ حسین پیرموذن در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اردبیل گفت: آشفتگی بازار ارز در کشور به حدی رسیده است که نمی‌شود گزارش دقیقی از وضعیت آن ارائه کرد، بخشنامه های دولت هم برای کنترل بازار بیش از حد زیاد است و اقتصاد کشور روی موج بی ثباتی قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل ادامه داد: نقدینگی یکی از اصلی ترین دلایل مشکلات اقتصادی کشور است، طبق آمار جدید بانک مرکزی حجم نقدینگی در تیر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.1 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: وضعیت تولید در کشور باتوجه به نرخ ارز و البته وضعیت واردات مواد اولیه با مشکلات متعددی رو به رو است، قیمت تمام شده تولیدات روز به روز بالاتر می رود و در نتیجه این مساله به وضعیت خوب صادرات در این روزها تاثیر می گذارد.

پیرموذن گفت: طبق آمار به دست آمده به نظر می رسد که صادرات در 40 سال گذشته در بهترین حالت خود قرار دارد،‌البته مشکلات حاشیه ای از قبیل انتقال ارز حاصل از صادرات، مشکلات تحریمی و گمرکی بر این شرایط خوب صادرات تاثیر منفی می گذارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: مجموع این عوامل باعث می شود که گرانی،‌کمبود بعضی از اقلام ضروری و تاثیر روانی آن ها شکل مبهمی را از وضعیت اقتصاد کشور در این برهه به نمایش بگذارد.

وی افزود: حتی باوجود مشکلات متعدد انتظار می رود که در چند ماه آینده با رشد بی سابقه صادرات مواجه باشیم. این فرصت خوبی است تا ارز بیشتری وارد کشور شود. اما به نظر می رسد که افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت کالاهای اساسی و آشفتگی در بازار برای مدتی ادامه خواهد داشت. برای عبور از این شرایط سخت نقش دولت بسیار مهم است، آزادبودن نرخ ارز،‌تسهیل در روابط گمرکی، ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه برای تسهیل صادرات و واردات به این کشورها از جمله مواردی است که دولت برای عبور از این برهه باید بر روی آن ها کار کند.

حسین پیرموذن

پیرموذن اضافه کرد: انتظار از دولت در این شرایط حساس کشور داشتن برنامه و حرکت در مسیری یکنواخت برای برگرداندن آرامش به بازار اقتصادی کشور است. آشفتگی دولت در صدور بخشنامه های متعدد وآزمون و خطاهای پی در پی و نداشتن استراتژی یکنواخت جزو مشکلاتی است که در کار دولت مشاهده می شود و فعالین اقتصادی و البته همه اقشار کشور را دچار تشویش می‌کند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1009814
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.