گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در پاسخ به جماران؛

توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تخصیص ارز به شرکت های غیرمرتبط برای وارد کردن موبایل

وزیر صنعت، معدن و تجارت به حواشی در خصوص تخصیص ارز دولتی به برخی شرکت های غیر تخصصی مانند واردکننده دام و طیور برای واردات موبایل پاخس داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن، در پاسخ به سوال خبرنگار جماران، مبنی بر اینکه ارز دولتی تخصیص یافته به برخی شرکت های واردکننده موبایل بر چه اساس و معیارهایی بوده؟ چرا که دیده شده، برخی شرکت ها با کاربری متفاوت، جهت واردات موبایل، ارز دولتی دریافت کردند، گفت: قبل از خروج آمریکا از برجام، بنابر اعلام معاون اول رئیس جمهور قرار بود تمامی کالاهای مورد نیاز جامعه با ارز 4200 تومانی وارد کشور شود. لذا تا زمانی که ما گروه بندی کالا نکرده بودیم و ابلاغ صورت نگرفته بود، تمامی کالاهایی که ثبت سفارش می شد، مسیر تامین ارز را طی می کرد و در این میان، ممکن است که چندفقره واردات موبایل به همین ترتیب صورت گرفته باشد.

وی بیان کرد: حتی لوازمی غیر از موبایل نیز در آن لیست وجود دارد. زیرا ارز 4200 تومانی، تمامی 7000 قلم کالای مشمول تعرفه را شامل می شده است. پس در یک دوره ای از اول امسال چنین بوده و از یک زمانی گروه‌بندی انجام شد و موبایل در گروه سوم قرار گرفت. 

محمد شریعتمداری افزود: البته به دلیل محدودیت هایی که بانک مرکزی داشت، شرکت هایی از دوسه هفته قبل در نوبت قرار گرفته بودند. که طبیعتاً به غیر از موارد پیشین، دیگر ارزی به  شرکت های با کاربری متفاوت تخصیص داده نشد و براساس اطلاعاتی که باید رقم دقیق آن را بانک مرکزی اعلام کند، 75 میلیون یورو به موضوع واردات موبایل تخصیص داده شده است. از این رو، آنهایی که این ارز را دریافت کردند، اسامی مشخصی دارند و حتی به نحو کلان تری اسامی شان اعلام شد، بدین معنا که اسامی آنهایی که تخصیص گرفته بودند، اما هنوز تأمینی برای آنها صورت نگرفته بود نیز اعلام شد.

وی گفت: دستگاه نظارتی به سراغ تمامی کسانی که تأمین ارز برای آنها صورت گرفته، خواهد رفت و می توان واحد هر کدام از آنها که محصولات خود را گران فروخته باشند را مشمول پرداخت مابه تفاوت یا مالیات بر درآمد اتفاقی کرد و جلوی رانت خوردن از این محل را از آن واحد گرفت. این کار باید توسط سیستم نظارتی صورت گیرد، که بدون شک انجام خواهد شد. 

وی در پایان گفت: از این بابت که موبایل در گروه سوم تأمین ارز قرار گرفته، طبیعتاً با همان نظام موجود در بازار ارز صادراتی، تامین مالی خواهد شد. لذا این مسیر باید برای اقلامی مانند موبایل شفاف باشد و اسامی همه دریافت کنندگان مشخص باشد. باید گفت آنکه را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.