سرمایه به عنوان یک رکن اساسی در تولید و درآمد صرفا به مفهوم مادی خود تعریف نمی­شود بلکه دارای ابعاد و جنبه­های بسیار متنوع دیگری در حیطه انسانی است. تاثیر و اهمیت بعد انسانی سرمایه به گونه­ای است که بسیاری از اقتصاددانان سطح پایین رشد اقتصادی را در کشورهای در حال توسعه نشات گرفته از پایین بودن سرمایه انسانی در این کشورها می­دانند. چرا که در این کشورها بدلیل فقدان سرمایه انسانی لازم، یا امکان بهره بردای و استفاده از سرمایه­های مادی و طبیعی وجود ندارد و یا بدلیل ضعف در آن، بهره­برداری ناصحیح و غیرکارا در مورد این سرمایه­ها بوجود خواهد آمد. که در هر دو صورت ضرر و زیان بسیاری متوجه خود خواهند داشت و در پی آن هیچ­گاه به رشد اقتصادی متناسب و مورد نیاز خود دست پیدا نخواهند کرد. و از این رو است که اگر رشدی در این کشورها صورت می­گیرد ناشی از رشد قیمت سرمایه­های طبیعی مانند نفت و گاز است. در سنجش جنبه­های مختلف سرمایه انسانی می­توان به مخارج صورت گرفته در طرح­های اجتماعی مانند آموزش و پژوهش، بهداشت و خدمات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. به عبارت دیگر با نگاه به نحوه هزینه­کرد دولت­ها در این زمینه­ها می­توان به نوع حرکت دولت­ها در زمینه سرمایه­ای پی­برد. بودجه سال 1397 که یکی از جنجالی­ترین بودجه­های پس از انقلاب بوده با نقدهایی جدی از طرف منتقدین و حتی موافقین دولت مواجه گردیده است. نگاهی به جنبه­های سرمایه انسانی در این بودجه دارای نکات جالب توجهی است. برای مثال سرانه آموزش و پژوهش هر ایرانی در سال 1397 در بوجه عمومی دولت 346471 تومان است که این رقم به نسبت کل بودجه عمومی 10 درصد را به خود اختصاص داده است. سرانه بهداشت نیز 159431 تومان بوده است که 4 درصد بودجه عمومی دولت می­باشد. سهم سرانه فرهنگ و هنر با 22186 تومان کمتر از هفت دهم درصد از کل بودجه عمومی دولت می­باشد. مسلما این آمار و ارقام نمی­تواند حاکی از عزم جدی دولت جهت توجه به سرمایه انسانی باشد. امری که می­تواند دلایل بسیاری من جمله فربهی بیش از حد دولت و بالا بودن هزینه­های آن، اقتصاد متکی به سرمایه­های طبیعی، عدم تمایل برخی از مدیران به تغییر رویکردهای اقتصادی و مواردی از این دست باشد. این مساله در حالی صورت می­پذیرد که در این بودجه سازمان­های متولی پژوهش مانند دانشگاه­­ها وضعیت مناسبی ندارند و با کاهش صورت گرفته در بودجه بسیاری از این دانشگاه­ها مسلما قابل تصورترین بخش جهت برطرف سازی این کاهش بخش پژوهش خواهد بود. که مصداق این امر در سال­های گذشته و حال عدم توجه وزارت علوم به مطالبات پژوهشی دانشجویان دکتری بوده است که کماکان این وزارت خانه با استدلال کمبود بودجه از پرداخت پژوهانه این دانشجویان سر باز می­زند. بی گمان نتایج اینچنینی جز خسران پرهزینه و ایجاد مانع در مسیر رشد و توسعه متکی به نیروی انسانی نخواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.