پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سازمان استاندارد اعلام کرد:

ورود ذرت آلوده به کشور کذب است

سازمان ملی استاندارد ورود ذرت آلوده به کشور را تکذیب کرد. به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر ورود ذرت آلوده به کشور، سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش جماران، طبق اعلام این سازمان تمام محموله ذرت ۳۵۰ هزار تنی وارد شده به کشور، از نظر کیفی مشکلی نداشته و حائز استانداردهای لازم بوده است.

ماجرای ذرت‌های آلوده چیست؟

سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

با این وجود دو روز پیش امیر خجسته - نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی - در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا  ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود.

البته این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرده بود که "این پرونده در دست اقدام است و کار را پیگیری می‌کنیم، اگر اطلاعات ما مدقن شود به مردم اعلام می‌کنیم".

در چنین شرایطی در فضای مجازی مطالبی منتشر شد که به مردم هشدار می‌داد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه می‌شود خودداری کنند زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است، اما سازمان ملی استاندارد امروز اعلام کرد که سلامت تمام ۳۵۰ هزار تن ذرت وارد شده به کشور از سوی این سازمان تایید شده است و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می‌شود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

انتهای پیام

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.