مدیرکل حساب 100 امام خمینی (س) و مدیر عامل انجمن خیرین مسکن ساز کشور معتقد است که دلیل تأکید امام خمینی (س) بر مشارکت همه مردم در فقرزدایی تأثیر بسزایی است که این مشارکت دارد و کیومرث سلگی بر این امر تأکید دارد که گرچه قدم های بسیار خوبی در راستای محرومیت زدایی برداشته شده است، اگر می خواهیم به اهداف طراحی شده دست یابیم باید به سمت مردمی کردن امور پیش برویم.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گوی کیومرث سلگی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران است:

سؤال: انجمن خیرین مسکن ساز از چه زمانی کار خود را آغاز کرده و هدف از تأسیس این انجمن چه بوده است؟

تأسیس انجمن خیرین مسکن ساز، در حدود 6 سال پیش، به عنوان یکی از شاخه های حساب 100 در راستای تأکیدی بود که امام خمینی (س) در پیام خود مبنی بر مشارکت همه مردم در محرومیت زدایی داشتند. این انجمن در مقطع فعلی نیز یک تشکیلات کاملا مردمی و مورد حمایت بنیاد مسکن و حساب 100 امام بوده و در سطح کشور گسترده شده است.

در همه مراکز استان ها انجمن خیرین مسکن ساز هیأت امنا، مدیر عامل و ساختار دارد که فعال هستند. غیر از مراکز استان ها در حدود 100 شهرستان انجمن خیرین مسکن ساز هیأت امنا و مدیرعامل دارد. آنها با خیرین در حوزه مسکن در ارتباط هستند.

اقدامات اعضای این انجمن منجر به عملیاتی شدن حدود 30 هزار واحد مسکونی در سطح کشور شد که تقریبا نزدیک به 17 هزار واحد از آنها به اتمام رسیده و مابقی در دست ساخت است که ان شاء الله ظرف یکی دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.

ساخت 11 هزار و 500 واحد مسکونی خیرساز برای معلولان

همچنین به دلیل اعتمادی که به این مجموعه بود در ساخت حدود 11 هزار و 500 واحد مسکن معلولان محوریت کار را به انجمن خیرین مسکن ساز دادند. ابن کار با مشارکت ها و حمایت هایی که از ناحیه بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی و سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان یکی از فعالیت های انجمن در چهارچوب اهداف و سیاست های تدوین شده در حال انجام است.

تأثیر معافیت های مالیاتی خیرین بر پایین آمدن قیمت مسکن

حمایت های بنیاد مسکن و رئیس آن از انجمن خیرین مسکن ساز خیلی مؤثر بوده است. حمایت های وزارت راه و شهرسازی نیز در این حوزه مورد تشکر است. اما یک سری معضلات وجود دارد که امیدواریم حل شود. یکی از این موضوعات بحث معافیت های مالیاتی و معافیت از هزینه های آب و برق و گاز و امثال آن است که اگر مجلس شورای اسلامی و دولت کمک کنند که خیرین معافیت پیدا کنند می تواند به پایین آوردن قیمت مسکن کمک کند.

ما به دنبال این هستیم که توسط خیرین به خانه دار شدن مردم کمک کنیم و خانه ها را با قیمت پایین تری به دست گروه های کم درآمدی که توان اولیه را هم ندارند برسانیم و به آنها کمک کنیم که صاحب مسکن شوند. بزرگترین رسالت انجمن این است.

خوشبختانه از نظر کیفیت نیز با توجه به نظارت های وزارت راه و شهرسازی و همکاران ما در استان ها، کیفیت واحدهای ساخته شده توسط خیرین مورد توجه و تأکید است و سعی شده واحدهایی که احداث می کنیم با بالاترین استانداردهای فنی باشد.

سوق دادن بنیاد مسکن به روستاها کار مجلس بود

سؤال: به نظر شما دلیل کاهش افرادی که به این حوزه وارد می شوند و راه افزایش این مشارکت چیست؟

اصولا وجود بنیاد مسکن و کل فعالیت های این بنیاد برای حساب 100 بود. اما مأموریتی که مجلس شورای اسلامی در سال 66 بر عهده این بنیاد گذاشت که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را متحول کرده و عمدتا به حوزه های عمران روستایی سوق پیدا کرد. بعد از آن حساب 100 کمرنگ نشد؛ بلکه روش های آن تغییر کرد.

برای مشارکت های خرد برنامه داریم

سؤال: چقدر به اهدافتان رسیدید و چه کار کنیم که مشارکت عمومی مردم در این زمینه بیشتر شود؟

این کار جزو سیاست های انجمن و بنیاد هست که حتی برای درآمدها و مشارکت های خرد برنامه ریزی کنیم. این برنامه ریزی به این منظور است که هرکس به دفاتر استانی ما مراجعه کند بتواند به هر میزان که مایل باشد یعنی از 100 هزار تومان تا یک میلیارد تومان و مبالغ بیشتر و کمتر بتواند در این بحث مشارکت داشته باشد. ما الآن خیری داریم که 2 و نیم میلیارد تومان در بروجن برای ساخت مسکن زوج های جوان کمک بلاعوض کرده است. خیری هم داریم که مسئولیت ساخت 500 واحد مسکونی را بر عهده گرفته که با قیمت مناسب حداقل متری 300 تا 400 هزار تومان ارزان تر از مورد مشابه آنها را ساخته و به دست مردم برساند. هرکس با هر برنامه ای وارد انجمن شود ما برای او پکیج داریم. یعنی حتی یک پاکت سیمان و یا پرداخت قسط دفترچه وام در برنامه های ما وجود دارد.

سؤال: برای عمومی شدن بیشتر فعالیت ها چه کاری انجام داده اید؟

این شبکه را خود مردم به وجود آوردند. ما فقط آنها را راهنمایی کردیم و هدایت می کنیم. در هیأت امنای ما مدیر کل بنیاد مسکن یک عضو است و 6 عضو دیگر از خیرین انتخاب می شود. مردم خودشان می فهمند چه کار باید کنند. آنها خودشان هم تصمیم گیری و تصمیم سازی می کنند و در هر حوزه و در هر شهرستان با توجه به فرهنگ محلی منطقه برنامه های خود را اجرا می کنند. دلیل این ساختار این است که ما نمی توانیم یک نسخه برای همه مناطق بپیچیم. مناطق کشور ما متعدد هستند؛ که انجمن ها به نسبت نیاز این مناطق تشکیل شده و این نیازها را تأمین می کنند.

بخشی از مسئولیت مسکن اجتماعی بر عهده خیرین مسکن ساز است

سؤال: چقدر با طرح های دولت های مختلف مثل مسکن مهر و مسکن اجتماعی همکاری و هماهنگی داشته و دارید؟

یکی از فرصت های خیلی خوبی که پیش آمد استفاده از مسکن مهر بود. اکثریت واحدهایی که ما احداث کردیم از تسهیلات مسکن مهر استفاده کردند. وام های مسکن مهر یعنی تسهیلاتی که با سود 4 درصد برای شهرهای کوچک و 7 درصد برای شهرهای بزرگ به این موضوع اختصاص یافت به ما کمک کرد که این واحدها را با قیمت کمتری بسازیم. این امر باعث شد که دقیقا همه واحدهایی که ما احداث کردیم از مسکن مهر استفاده کنند.

مسکن اجتماعی نیز داستان جدیدی است. در برنامه ششم پیش بینی شده که بخشی از مسئولیت های مسکن اجتماعی را به خیرین به عنوان یکی از شاخه های بنیاد مسکن و شاخه مردمی بنیاد مسکن واگذار کنند. ما برای آن هم برنامه داریم. در کارگروهی که برای این کار تشکیل شده حضور فعال داشتیم و جاهایی را هم پیش بینی کردند که مسکن اجتماعی را به خیرین محول کنند. مخصوصا برای دهک های پایینی که عمدتا تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند با مشارکت همین سازمان های حمایتی و توسط خیرین این کارها اتفاق می افتد.

باید به سمت مردمی کردن کارها برویم

سؤال: با توجه به منابع چه زمانی می توانیم امیدوار به تحقق هدف مورد نظر امام باشیم؟

از روز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب 100 در راستای فرمان امام قدم بر می داریم. اما به دلیل اینکه مسکن یک کالای خصوصی گران قیمت است و بالای 70 درصد از سبد هزینه های خانوار را تشکیل می دهد حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی از این بخش بسیار مهم است. مردم در همه مراحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشته و دارند. اما این حضور نیازمند فراهم شدن بستر و زمینه است. مسئولیت فراهم کردن بستر و زمینه بر عهده دولت است. سیاست های دولت فعلی نیز حمایت از محرومان است. این در حالی است که باید کمتر به سمت باید به سمت مردمی کردن کارها برویم. البته باید ما یک بستر کاملا قوی فراهم کنیم تا اقداماتی که در حال انجام است چندین برابر شود.

نسبت به کارهایی که باید انجام دهیم عقب هستیم

در کشورهای پیشرفته دنیا بخش مهمی از نیازهای اجتماعی در زمینه های مختلف توسط مؤسسات خیریه انجام می شود. اما ما که در دین و سخنان امام، مقام معظم رهبری و مراجع بر این امر تأکید شده است هنوز نسبت به کارهایی که باید انجام دهیم خیلی عقب هستیم. اما ان شاءالله خیلی امیدوار کننده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.