وزاری کشور و راه و شهرسازی و همچنین رئیس بانک مرکزی برای توضیحات در خصوص بازار مسکن و طرح دولت برای ایجاد رونق در این بخش به مجلس رفتند.

به گزارش جماران،  عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۹ خرداد) در خصوص عملکرد  این  وزارتخانه در حوزه مسکن،گفت: حوزه مسکن به عنوان پیش برنده امر اقتصاد و تولید است و ضمن اینکه نسبت به یکی از اولویت های جامعه رفع نیاز می کند، میتواند محرک سایر حوزههای اقتصادی نیز باشد.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در حوزه مسکن با عدم تعادل روبه رو هستیم که موجب رکود مسکن شده است، عنوان کرد: افزایش قیمت مصالح، افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش ریال و عدم رقابت و فعالیت در حوزه مسکن با سایر حوزه ها در زمینه سوددهی باعث رکود مسکن شده است که مشکلات آن مستقیما روی دوش مردمی است که فاقد مسکن هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد درآمد خانوار صرف مسکن می شود که میزان بالایی است، اظهار داشت: در سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ با افزایش قیمت مسکن و عدم تعادل در عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت مصالح روبه رو بودیم که اگر ادامه یابد این رکود بیشتر می شود.

این عضو کابینه دوازدهم در ادامه با اشاره به طرح رئیس جمهور برای مسکن دار شدن مردم،گفت: طبق این طرح بافت های فرسوده باید احیا شوند و در این زمینه، زمین های ارزان قیمت و تسهیلات بانکی تخصیص مییابد همچنین رئیس مجلس به وزارت کشور توصیه کرد تا از همه ظرفیت های قانونی خود در حوزه انسجام دستگاه ها برای مسکن دار شدن مردم استفاده کند.

وی به برخی از اختیارات وزارت کشور بیان کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها علاوه بر صدور پروانه ساختمانی میتوانیم در ساخت منازل ارزان قیمت نیز مشارکت کرده و تسهیلات ارزان قیمت بدهیم همچنین شهرداری ها موظف هستند برای متقاضیان مسکن تسهیلاتی جهت احداث خانه بدهند.

رحمانی فضلی ادامه داد: همچنین شهرداریها موظف به تهیه فهرستی از اراضی بایر با قابلیت مسکن سازی هستند و باید اعلام کنند تا تسهیلات برای اعطای مجوز قانونی برای واحدهای فرسوده داده شود همچنین تسهیلات تشویقی در این زمینه در نظر گرفته شده که براین اساس ۵۰ درصد بخشودگی عوارض و تراکم تشویقی در نظر گرفته شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: بناهای بالای ۳۰ سال شامل این طرح هستند که ما برای تشویق مالکان و پیمانکاران در حوزه مالیات نیز مشوق هایی در نظر گرفته ایم که اگر به ما اختیار داده شود می توانیم در حوزه رونق مسکن مثمرثمر باشیم.

وی افزود: همچنین بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در سراسر کشور وجود دارد که وزارت کشور می تواند آن ها را در اختیار واحدهای مسکن ساز قرار دهد، همچنین با ارتباط با وزارت راه می توانیم فضاهای مناسب تری را به مناطقی که قابلیت ساخت مسکن دارند اضافه کنیم.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با اختیاری که در حوزه توزیع منابع در استان ها و شهرستان ها داریم آمادگی همکاری با وزارت راه، بنیاد مسکن و پیمانکاران مسکن ساز را داریم.

 

همچنین عبدالناصر همتی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد بانک مرکزی برای رونق مسکن گفت: مسکن یکی از مهمترین بخش های تولید کشور است و با توجه به تاکید بر رونق تولید در سال جاری و ارتباط مسکن با سایر صنایع و میزان اشتغال، بانک مرکزی توجه ویژه ای به این بخش دارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با برنامه های دولت برای رونق تولید در سال 98 و پشتیبانی مالی سیستم بانکی، شاهد رونق مسکن در سال جاری هستیم.

وی اظهار کرد: اعتباراتی که سیستم بانکی برای ساخت مسکن در سال 97 اختصاص داد، نسبت به سال 96 افزایش صددرصدی داشت، در واقع مجموعه اعتبارات مربوط به ساخت و ساز مسکن در سال 96 در حدود 56 هزار میلیارد بود که این رقم در سال 97 به 103 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

همتی با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز قدرت جذب منابع مالی زیادی دارد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 13.5 درصد از اعتبارات در بخش مسکن هزینه شد که امسال این رقم به 20 درصد افزایش می یابد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: قیمت مسکن مانند سایر کالاها و دارایی های جامعه، تحت تاثیر قیمت های نسبی قرار گرفته است، در نتیجه تنها علت افزایش قیمت مسکن افزایش تقاضا و کاهش عرضه نیست. البته باید میزان عرضه افزایش یابد تا بازار به تعادل برسد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش دارایی ها بود، با سیاست های اخذ شده برای تثبیت اقتصادی و با اجرایی کردن طرح ملی مسکن و پشتیبانی سیستم بانکی شاهد کنترل قیمت مسکن در سال 98 هستیم.

وی گفت: اواخر سال گذشته شورای پول و اعتبار وام ساخت مسکن را افزایش داد، این وام قابلیت تبدیل شدن به وام خرید را نیز داراست، بدین معنا که فردی که این تسهیلات را دریافت می کند، می تواند آن را به خریدار منتقل کند. این سیاست ابلاغ شده است.

 همتی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تولید 400 هزار واحد مسکونی برنامه ریزی کرده است، توضیح داد: بانک مسکن به تنهایی نمی تواند از تولید مسکن حمایت کند. اقدامات لازم برای تعیین سهم هر یک از بانک ها برای پشتیبانی از طرح ملی مسکن، آغاز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سقف تسهیلات وام مسکن در گذشته برای زوجین 100 میلیون تومان بود که این رقم در حال حاضر به 160 میلیون تومان در شهرهایی مانند تهران افزایش یافته، تاکید کرد: سقف وام مسکن 60 درصد افزایش پیدا کرده است که با پیگیری مجلس و دولت شاهد اتفاقات مهمی در سال 98 در بخش مسکن خواهیم بود.

 

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز که برای بررسی طرح مسکن در جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 خرداد ) مجلس حضور یافته بود، گفت: این وزارتخانه در تلاش است تا  تولید مسکن را به یک امر پایدار تبدیل کند.

وی با تاکید براینکه هدف گذاری وزارت راه و شهرسازی روان‌سازی و ایجاد گشایش در تولید و عرضه مسکن است، ادامه داد: این وزارتخانه سعی می کند در جهت پاسخگویی به نیاز واقعی جامعه اعتمادسازی لازم را بین توسعه‌دهندگان، انبوه‌سازان و مردم ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما خانه دار کردن خانه اولی ها است، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال اتمام پروژه مسکن مهر است که  در همین راستا به جز مواردی که مسائل قضائی دارد، سایر موارد تعیین تکلیف شده اگرچه تعدادی از آنها فاقد متقاضی بوده و باید با ساز و کار متفاوتی برای آن تصمیم‌گیری شود.

اسلامی با بیان اینکه در سال 98 و 99، 400 هزار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته می شود، گفت: در کنار این تعداد، مسکن مهر را نیز تلاش می کنیم تا به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه  شاخص مهم ما تعداد ازدواج‌هایی است که صورت می‌گیرد، عنوان کرد: به طور مثال در سال 97، 533 هزار فقره ازدواج ثبت شده که اگر فرض کنیم 20 درصد آنها دارای تمکن تأمین مسکن هستند، به طور طبیعی باید برای 80 درصد برنامه‌ریزی کنیم. وظیفه مهم ما تعادل بخشی به عرضه و تولید مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش وزارت راه برای توانمندسازی در ساخت مسکن تصریح کرد: در این زمینه یک محور مشخص زمین است که با ایجاد گشایش در مسیر فراهم ساختن دادن جواز به کسانی که می‌خواهند مسکن احداث کنند، عرصه مسکن را روان‌سازی خواهیم کرد و در این راستا به واحدهای استانی تاکید کردیم که در این زمینه اقدام کنند.

اسلامی تصریح کرد:در شورای عالی شهرسازی و معماری روانسازی کردیم تا در مکان‌هایی که لازم است، اگر افزایش تراکم است، اقدام شود یا اگر با کمبود عرصه مواجهیم، عرصه‌هایی را برای تولید مسکن در نظر بگیریم. همچنین با هماهنگی شورای پول و اعتبار منابع مالی مورد نیاز را افزایش قابل ملاحظه دادیم و سالانه 27 هزار میلیارد تومان را برای پشتیبانی آن در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه در بخش زمین، مجوز و تسهیلات پشتیبان اقدامات زنجیره‌ای در دست اجرا است، گفت: در خیلی از شهرها در حال تهیه نقشه در این زمینه هستند.

این وزیر دولت دوازدهم با اشاره به شرایط اقتصادی کشور یادآور شد: اگر دوره تسلسل تحولات مسکن را ببینیم، رابطه معناداری با تحولات نرخ ارز دارد. باید توجه داشته باشیم که التهابات بازار متأثر از حرکت دشمن و بیگانگان است که روی آن عملیات روانی انجام می‌دهند و به دنبال کاهش ارزش پول ملی هستند که این امر دامن مسکن را هم گرفته است. ما باید با هوشیاری از این مرحله عبور کنیم.

وزیر راه در پایان خاطرنشان کرد: باید با پایدار کردن تولید مسکن بتوانیم تولید حداقل 500 هزار واحد مسکونی را هم در بافت‌های فرسوده و هم در بافت‌های جدید و شهرهای مختلف در نظر بگیریم و مسکن روستایی را به 200 هزار واحد در سال برسانیم تا اطمینان پیدا کنیم که جریان تولید جریان پایداری هست.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن کشور در نشست علنی امروز  گفت: وظیفه قانونی ما مسکن و عمران روستاها است، طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 97 تعداد آبادی های کشور 62 هزار که 39 هزار روستای بالای 20 خانوار، 20 میلیون و 730 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که 26 درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود.

رئیس بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه تعداد واحد مسکونی روستایی کشور 5 میلیون و 378 هزار واحد است، تصریح کرد: عملکرد طرح مسکن روستایی از سال 74 تا 84 تنها 200 هزار واحد بود که این عملکرد در سال 84 به بعد در قالب طرح جامع بهسازی مسکن روستایی با تولید سالانه 200 هزار واحد رشد و توسعه یافت.

وی با اشاره به اینکه هدف از طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، افزایش تاب آوری سکونت گاه های روستایی در برابر سوانح طبیعی است، ادامه داد: اهم اقدامات انجام شده در این بخش شامل ساخت یک میلیون و 692 هزار واحد مسکونی مقاوم در سراسر کشور به غیر از تعداد واحدهای مسکونی که در اثر سیل و حوادث بازسازی شده است.

تابش با تاکید بر اینکه وضعیت مسکن آسیب پذیر در نقطه شروع طرح جامعه مسکن 7درصد بود که در پایان آن 42.5 درصد مسکن موجود مقاوم شد و افزایش تاب آوری سکونت گاه ها عملی گردید، عنوان کرد: قرارداد ساخت یک میلیون و 891 هزار واحد مسکونی بسته شد که برای آن اعتبار بانکی معادل 16 هزار و 825 میلیارد تومان در قالب تسهیلات در نظر گرفته شد که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه 169 هزار پایان کار ساخت مسکن روستایی صادر شده است، گفت: از سال 84 تا 98، 403 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی شده است که مجموعا تعداد 2 میلیون و 96 هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شد، این در حالی است که قبل از سال 84 تنها 187 هزار واحد بازسازی شده بود.

تابش با تاکید بر اینکه در توافق 1405 به 5 میلیون و 377 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم، نسبت کمبود مسکن انباشت شده به خانوار 688 هزار واحد است همچنین نیاز ناشی از افزایش جمعیت طی دوره 10 ساله 95 تا 1405، 95 هزار واحد است که اگر یک میلیون و 585 هزار واحد را نیز مقاوم سازی کنیم 70درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی می شود.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه به 2 میلیون و 358 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم که باید سالانه 200 هزار واحد آن ساخته شود، ادامه داد: در سال 97 مصوبه تامین 200 هزار واحد مسکن روستایی صادر و به بانک ها ابلاغ شد و تقسیم اعتبارات صورت گرفت.

وی افزود: سقف اعتبار مسکن روستایی 8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همچنین سقف تسهیلات فردی نیز از 25 میلیون تومان به 45 میلیون تومان افزایش داده شده است.

تابش با بیان اینکه سود تسهیلات مسکن روستایی 5 درصد است و تضمین نامه آن توسط دولت صورت می گیرد همچنین سفته زنجیره ای نیز تضمین نامه ای است که توسط مردم ارائه می شود، گفت: برای 7 هزار واحد مسکن آسیب دیده در سیل تامین اعتبار ابلاغ شده که شامل 2500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه است.

رئیس بنیاد مسکن در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه روستاها نیاز به نشست وجود دارد که رئیس مجلس دستور داد در کمیسیون عمران مجلس این نشست برگزار شود، خاطرنشان کرد: طرح هادی در 8 هزار روستا نیاز به بازنگری دارد، با الحاق لکه ها از حاشیه طرح به درون آن مشکل کمبود زمین در روستاها برطرف می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.