اخراج قریب به صدنفر از کارمندان سازمان نظام مهندسی تهران که موافقان از آن به عنوان «قطع همکاری مطابق عرف!» یاد می کنند باعث شد تا برخی اعضای هیأت مدیره این سازمان نسبت به آن واکنش نشان دهند.

به گزارش جماران، در روزهای اخیر موضوع قطع همکاری سازمان نظام مهندسی تهران با حدود یک سوم پرسنل خود، این سوال را ایجاد می‌کند که دلیل تعدیل این تعداد نیرو آن‌هم با چنین شرایط خاص اقتصادی در کشور چیست؟ به گفته نایب رئیس سازمان نظام مهندسی تهران این از اختیارات رئیس سازمان است که دست به چنین اقدامی بزند اما آیا تعدیل حدود 100 نفر از پرسنل با سابقه این سازمان توجیه منطقی دارد؟

اخراج قریب به صدنفر از کارمندان سازمان نظام مهندسی تهران که موافقان از آن به عنوان «قطع همکاری مطابق عرف!» یاد می کنند باعث شد تا برخی اعضای هیأت مدیره این سازمان نسبت به آن واکنش نشان دهند. حمزه شکیب یکی از این اعضاست که در نامه ای از رئیس سازمان نظام مهندسی تهران خواسته است تا مشخصات پرسنل اخراجی، کارمندان استخدام شده در دوره هشتم، لیست جابه‌جایی‌ها و همچنین افراد شاغل دارای رابطه فامیلی با خود را در اختیار او قرار دهد.

اخراج بیش از صدنفر از کارمندان  با سابقه دفتر مرکزی سازمان نظام مهندسی را چه بنامیم؟

همچنین احمد خرم رئیس سابق این سازمان و عضو فعلی هیأت مدیره نیز در نامه‌ای از آنچه انحراف بزرگ در مسیر حرکت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوانده، ابراز نگرانی کرده و نوشته است: تعداد نفراتی که در دوره مدیریتی هفتم جابه‌جا شدند مجموعاً 6 نفر بودند که 2 نفر ایشان به علت تخلفات بازداشت شدند، سوال اینجاست که اگر این تغییرات به تعبیر «رئیس فعلی سازمان» دیکتاتوری تلقی می‌شود، اخراج بیش از یکصدنفر از جوانان مهندس و کارمندان با سابقه دفتر مرکزی سازمان نظام مهندسی تهران را چه باید بنامیم؟!

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ نائب رئیس سازمان نظام مهندسی تهران رفته و دلیل چنین اقدامی را جویا شده است. 

سیدعلیرضا میرجعفری در این گفت و گو با تکذیب خبر اخراج این تعداد کارمند از سازمان نظام مهندسی تهران گفت: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. طبق قرارداد سالانه، قرارداد عده ای تمدید و با برخی دیگر نیز قطع همکاری اتفاق می افتد. فعلاً وضعیت تعدادی در دست بررسی است و این موضوع توسط هیأت مدیره در اختیار ریاست سازمان گذاشته شده که عزل و نصب کارکنان را با نظر خود انجام دهد و حتی هیأت رئیسه نیز نمی تواند در این زمینه ورود کند. 

100 نفر تعدیل شده طبق صحبتی که خود رئیس داشته به معنای اخراجی نیست

وی افزود: ریاست سازمان مطابق صحبتی که با اعضای هیأت مدیره در این زمینه داشته، گفته بررسی می کند و تجدیدنظری در رابطه با ادامه همکاری یا عدم همکاری افراد خواهد داشت. آنچه تا امروز اتفاق افتاده این بوده و هنوز نمی توان گفت فردی به طور قطعی اخراج شده است.

نائب رییس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه در جلسه هیأت مدیره اخیر به هیچ عنوان درباره کارمندان اخراجی این سازمان حرفی زده نشده، گفت: سازمان 372 کارمند دارد که 140 نفر آن مهندس بوده و مابقی رشته های غیر از مهندسی هستند. لازم است که بازهم تکرار کنم که 100 نفر تعدیل شده طبق صحبتی که خود رئیس داشته به معنای اخراجی نبوده و وضعیت آنها در دست بررسی است. 

تا این لحظه افراد جدیدی برای استخدام در سازمان مطرح نشدند

وی با اشاره به نامه های حمزه شکیب و احمد خرم گفت: هر دو نامه توسط ریاست سازمان مطالعه شده و ایشان در حال بررسی و تجدیدنظر است. این مطلب نیز مطرح شده که قراردادهای کارکنان را از موعد شب عید به دوسه ماه پس از آن منتقل شوند تا برای کارکنان موجب نگرانی نباشد. ممکن است کسانی تقاضامند ورود به سازمان باشند یا اعضای هیأت مدیره، افرادی را جهت همکاری مدنظر داشته باشند ولی تا این لحظه افراد جدیدی برای استخدام در سازمان مطرح نشدند.

میرجعفری در پایان گفت: افرادی که قراردادشان برای بررسی معلق مانده از تمامی طیف ها هستند. لذا باید تا اتمام بررسی ها صبر کرد و امروز اگر هر حرفی زده شود یک نوع پیش داوری است. عزل و نصب کارکنان طبق مصوبه هیأت مدیره که در دوره آقای بیطرف تصویب شده، برعهده ریاست سازمان است و این مصوبه در هیأت مدیره هشتم تا مطرح شدن بحث شیوه نامه جدید، تمدید شده است.

اظهارات نائب رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در حالی مطرح می شود که یکی از اعضای هیأت مدیره این سازمان نظر دیگری دارد.

تعدیل یک سوم نیرو نشانگر وضعیت ناگواری است که سازمان دارد

اما حمزه شکیب در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره وضعیت به وجود آمده در سازمان نظام مهندسی تهران گفت: با آنکه در جلسه هیأت مدیره قبل، موضوع اخراج کارکنان سازمان مطرح نشده اما در دو جلسه قبل به این موضوع پرداخته شد. سازمان نظام مهندسی استان تهران هیأت مدیره ای 25 نفره دارد که قاعدتاً آنها باید سازمان را اداره کنند. متاسفانه اتفاقی که افتاده این است که من به عنوان عضو هیأت مدیره از اینکه با یک سوم از پرسنل سازمان قطع همکاری صورت گرفته، اطلاعی نداشتم.

وی افزود: این زیبنده سازمانی نیست که بیش از صدهزار نفر عضو مهندس در حوزه صنعت ساختمان دارد و فکر نمی کنم چنین موضوعی برای هیچ سازمانی قابل هضم باشد. وی با ناگوار خواندن این موضوع وضعیت ناگواری است که در سازمان نظام مهندسی تهران وجود دارد، افزود: اینکه یکباره با یک سوم پرسنل قطع همکاری می شود و هیچ گونه کار کارشناسی درباره آن انجام نمی شود و از هیچ مسئولی پرسیده نمی شود نشانگر وضعیت ناگواری است که سازمان دارد. 

گروه بندی ها مانع تصمیم گیری درست در هیأت مدیره می شود

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی با اشاره به آن چه اخراج برخی افراد به دلیل نداشتن ارتباط با عاملین تعدیل کننده می خواند، ادامه داد: متاسفانه برنامه هایی هم که برای آینده سازمان دارند باعث شده تا من به عنوان یک عضو هیأت مدیره، نگران آینده سازمان باشم. اتفاقی که در هیأت مدیره افتاده این است که گروه بندی ها مانع تصمیم گیری درست می شود. برای نمونه یک عده با ایجاد گروهی 13 نفره هرکاری که دوست داشته باشند انجام می دهند و در چنین حالتی نه کار کارشناسی و نه شایسته سالاری دیگر مطرح نیست.

شکیب بیان کرد: گروه‌ها در هیأت مدیره بدون کار کارشناسی و صرفاً مطابق سلیقه خودشان کارها را انجام می‌دهند. بنابراین چرایی تعدیل این تعداد کارمند از سازمان نظام مهندسی تهران مشخص است، گروهی که ایجاد شده تلاش می کند تا آدم های منتسب به خود را مشغول به کار کند تا دیگر کسی از اتفاقاتی که در سازمان نظام می افتد باخبر نشده و خبری به بیرون درز نکند. 

رئیس سازمان گفت که اگر کارمندان مجدد پشت میزهای خود قرار بگیرند مدعی می‌شوند

وی بیان کرد: برای نمونه یک مهندس فارغ التحصیل شریف کنار زده می شود و به جایش فردی روی کار می آید که تنها نام مهندس را یدک می کشد. برای بررسی صحت و سقم خبر تعدیل کارمندان سازمان می توان به کسانی مراجعه کرد که از سال جدید هنوز موفق نشدند پشت میز کار خود حاضر شوند. در پایان سالی که گذشت با 94 نفر قطع همکاری شد و با شروع امسال نیز من در تذکری گفتم که سازمان اجازه دهد این افراد به کار خود ادامه دهند، اما رئیس سازمان گفت که اگر این افراد دوباره پشت میزهای خود قرار بگیرند مجدد مدعی شده و ما را مجبور به ادامه همکاری می کنند.

با توجه به فشارهایی که هیأت مدیره آورده و صحبتی که برخی دوستان در هیأت رئیسه داشتند، از رییس خواسته شده تا نسبت به این مسأله تجدیدنظر کند و احتمالاً بیش از 70 نفر تعدیل شدگان به کار خود بازگردند.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در ادامه گفت: من رونوشتی از نامه اخیر خود برای وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان فرستادم و می دانم که آنها نیز به دنبال حل و فصل این موضوع هستند. قطع همکاری با یک سوم نیروها در یک سازمان نشان می دهد کسانی که مسئولیت برعهده گرفتند تجربه کافی در زمینه مدیریت ندارند.

نمی شود که 100 نفر از کارمندان باتجربه این سازمان را به راحتی اخراج کرد

وی بیان کرد: کارمندان تعدیل شده به سر کار خود برمی گردند. زیرا بالاخره قانون و مقرراتی وجود دارد و نمی شود که 100 نفر از کارمندان باتجربه این سازمان را به راحتی اخراج کرد. در میان کسانی که اخراج شدند از آبدارچی  تا کارشناسان نخبه حضور دارند و امیدوارم با فشارهایی که وزارت راه و شهرسازی می آورد و دخالت شورای مرکزی و همچنین ورود سازمان بازرسی کل کشور در راستای ساماندهی به سازمان نظام مهندسی تهران، اوضاع روبه بهبود رود.

شکیب در ادامه با ابراز این عقیده که متاسفانه مدیران یکسری شرکت ها سازمان ما را اداره می کنند، گفت: این در شأن سازمان نظام مهندسی نیست که از سوی چند شرکت تبدیل به هلدینگ شود. قانون اختیاراتی به هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی داده و من به شخصه هیچ‌گاه اختیار خودم را به کسی واگذار نکرده و نخواهم کرد. اگر عده ای در هیأت مدیره دور هم جمع می شوند تا اختیارات برخی دیگر از اعضا را بگیرند خلاف قانون است. اینکه 14 نفر از هیأت مدیره بنشینند و اختیار این هیأت را واگذار کنند از اساس کاری اشتباه است. مگر قانون این اختیار را به من عضو هیأت مدیره نداده؟ حالا باید پرسید که آیا همکار من می تواند اختیار مرا سلب کند و به فردی دیگر بدهد؟

تعدیل نیرو باید بر اساس تخلف اشخاص باشد ولی در اینجا برعکس شده است

وی گفت: من این مسأله را به صورت حقوقی و کیفری پیگیری می کنم. بازرسی کل کشور باید به طور جدی ورود کند زیرا سازمان نظام مهندسی شأنی دارد و آن ارائه خدمات نظام مهندسی است که با جان و مال هموطنان ما بازی می کند. سازمان های بالادستی از جمله بازرسی کل کشور، وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شورای مرکزی سازمان باید ورود کنند و نباید دست روی دست بگذارند و ببینند که یک عده در هیأت مدیره دورهم جمع شدند و از انجا که اکثریت را تشکیل می دهند هر کاری که دوست دارند انجام شود.

شکیب ادامه داد: متاسفانه حاکمیت، سازمان های نظام مهندسی را رها کرده و ما دیگر هیچ مقبولیتی در بین مردم و دستگاه ها نداریم. این درحالیست که خدماتی که ما ارائه می کنیم ارزشمند است و باید جایگاه خود را پیدا کند. نه اینکه دست یکسری شرکت محدود بیفتد و آن را هر طور که دلشان می خواهد اداره کنند و در ادامه 100 نفر تعدیل شوند و 100 نفراز نزدیکان برخی روی کار آورده شوند. وی  با تاکید بر این که تعدیل نیرو باید بر اساس تخلف اشخاص باشد و ابراز این ادعا که در اینجا برعکس شده، یعنی کسی که تخلفی مرتکب شده و قبلاً اخراج شده، در وضعیت موجود پوزیشن یک موقعیت خوب را در اختیار گرفته است، در پایان گفت: تغییر آبدارچی در سازمان نشان می دهد که عده ای ترس از این دارند که وقتی آبدارچی روی میزشان چایی می گذارد حرف های محافل خصوصی شان را بشنود. این بسیار زشت است که چنین کاری می شود زیرا همه می دانند که سازمان چه وضعیتی دارد.

این حجم از تعدیل نیرو می‌تواند به روند اداره سازمان نظام مهندسی تهران لطمه وارد کند

سعید سعیدیان نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران در این باره گفت: متاسفانه رویه‌ای از گذشته تاکنون وجود داشته و صرفا به دوره رئیس فعلی بازنمی گردد که با توجه به اختیاراتی که برای مدیر در زمینه کنارگذاشتن کارمندان وجود دارد تعدادی از پرسنل در پایان هر سال کنار گذاشته می شوند. اما معمولاً در گذشته تعداد قطع همکاری‌ها بسیار کمتر از امسال بوده، تا آنجا که من اطلاع دارم تعداد کمی از 100 نفری که قراردادهایشان تمدید نشده تاکنون موفق به بازگشت به کار شده‌اند.

وی افزود: با توجه به فشارهایی که هیأت مدیره آورده و صحبتی که برخی دوستان در هیأت رئیسه داشتند، از رییس خواسته شده تا نسبت به این مسأله تجدیدنظر کند و احتمالاً بیش از 70 نفر تعدیل شدگان به کار خود بازگردند. البته تلاش ما این است که همه افراد و در صورت مخالفت اکثر آنها به کار خود بازگردند. این رویه اشتباهی است که هر رییسی که روی کار می‌آید نفراتی را کنار گذاشته و افراد نزدیک به خود را روی کار آورده است.

سعیدیان با بیان اینکه قطعاً این حجم از تعدیل نیرو می‌تواند به روند اداره سازمان نظام مهندسی تهران لطمه وارد کند، گفت: امروز به دلیل این تعدیل نیرو برخی واحدها، دفاتر و حتی دفاتری که در شهرهای اطراف داریم تقریباً نزدیک به تعطیل هستند ولی با فشارهایی که وارد شده بخش‌های زیادی از نیروهای کنار گذاشته شده در حال بازگشت به کار هستند. بی‌تردید مانند بسیاری از سازمان ها اگر قرار است تغییراتی صورت گیرد باید به صورت سازمانی گزینش و استخدام شوند نه اینکه بر مبنای سلیقه شخصی باشد.

چیزی حدود یک سوم کل سازمان نظام مهندسی تهران را تعدیل کردن بسیار عجیب است

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت: ما باید بر اساس نیاز ساختاری افراد مربوطه را انتخاب کنیم و نباید هر سال این اختیار وجود داشته باشد که منِ عضو هیأت مدیره یا رئیس بتوانم آنها را کنار بگذارم. چیزی حدود یک سوم کل سازمان نظام مهندسی تهران را تعدیل کردن بسیار عجیب است و با آنکه این رویه ای بوده که از گذشته وجود داشته اما در این دوره بسیار شدیدتر صورت گرفته است.

وی با بیان اقدامات صورت گرفته از سوی اعضای هیأت مدیره گفت: اقدام موثری که هیأت مدیره برای بازگشت کارمندان تعدیل شده انجام داده این است که هریک از اعضا بر اساس قانون سازمان، مسئولیتی تضامنی دارند و مسئولیت بر عهده تک تک آنهاست و با آنکه اختیار خود را به رئیس تفویض می‌کنند بدین معنا نیست که مسئولیت نداشته باشند. بنابراین من به عنوان عضو هیأت مدیره در این ماجرا مسئولم.

هیأت مدیره زیر بار اقدام خارج از عرف و منطق نخواهد رفت

سعیدیان در پایان گفت: تعداد 17 نفر از اعضای هیأت مدیره که تعدادشان بیشتر هم خواهد شد از رئیس خواسته‌اند که اگر اقدامی در این خصوص نکند با اختیاری که دارند در اختیارات ایشان محدودیت ایجاد می‌کنند تا جایی که برای برخی اقدامات به دستور هیأت مدیره احتیاج باشد. این اتمام حجت صورت گرفته که بر مبنای آن قرار شد رئیس سازمان این موضوع را حل و فصل کند. بدون شک هیأت مدیره زیر بار اقدام خارج از عرف و منطق نخواهد رفت.

همچنین مهیار فرنیا در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: عزل و نصب پرسنل و کارمندان از وظایف هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی است از آنجا که من در دوره قبل نیز عضو هیأت مدیره بودم، در آن دوره عزل و نصب پرسنل سازمان را به ریاست آن تفویض کرده بودیم. اما در ابتدای دوره هشتم وزارت راه نامه ای زد که تفویض اختیاراتی که از قبل صورت گرفته دیگر به دوره جدید بسط داده نشود و باید مجدداً در دوره جدید انجام شود.

حدود 40 نفر تا این لحظه بازگشت به کار شدند

وی افزود: در تاریخ اول دی ماه سال گذشته ما در هیأت مدیره هشتم مصوب کردیم که عزل و نصب کارمندان که در دوره هفتم به ریاست سازمان تفویض شده بود به هیأت رئیسه هشتم تفویض شود و طی یک بازه زمانی سه ماهه فرآیند آن به صورت یک کار کارشناسی طی شده و تغییرات صورت گرفته توسط کمیسیون طرح و برنامه سازمان به صحن هیأت مدیره ارائه شود. این از اختیارات رئیس سازمان تا پایان سال 97 بوده و امروز این ابهام وجود دارد که آیا چنین اختیاری همچنان برای رئیس سازمان وجود دارد یا خیر؟

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در ادامه گفت: ریاست سازمان در دو روز انتهایی سال 97 ادامه کار 200 نفر کارمند در سازمان را تأیید کرد و درباره ادامه کار 100 نفر دیگر گفت که اجازه دهید یک بررسی کارشناسی انجام دهم و از آنجا که امکان بررسی و کار کارشناسی در بازه دو روز وجود نداشت این روند تا پایان تعطیلات ادامه یافت و تا جایی که بنده اطلاع دارم حدود 40 نفر از این افراد تا این لحظه بازگشت به کار شدند.

بعد از کارشناسی تعداد زیادی از افراد تعدیل شده به کار خود برمی گردند

وی بیان کرد: به نظر می آید که یک مقدار بزرگنمایی شده، زیرا هدف ریاست سازمان اخراج پرسنل در پایان سال نبوده است. بلکه تنها خواسته است که در خصوص حدود 95 نفر افراد کار کارشناسی بیشتر انجام دهد. باید تلاش کنیم که به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، بیشتر پرسنلی که سرکار بودند و چندین سال زحمت کشیدند به سرکار خود برگردند.

فرنیا در پایان با تکذیب تعطیلی برخی دفاتر و ادارات سازمان نظام مهندسی تهران به دلیل تعدیل های اخیر گفت: من احساس می کنم این موضوع تبلیغات رسانه ای باشد و صحت ندارد. از این رو، کلیه کارهای سازمان در حال انجام بوده و خدمات مهندسی نیز ارائه می شود. اگر بپذیریم که قرار است  یک سوم از نیروهای سازمان نظام مهندسی تعدیل شوند این مقدار بسیار زیاد بوده و در هیچ سازمانی مرسوم نیست، ولی من عرض کردم که این اتفاق نیفتاده و بنابر اطلاعاتی که رئیس سازمان به هیأت مدیره داده، قرار است بعد از کار کارشناسی تعداد زیادی از افراد تعدیل شده به کار خود برگردند.

می‌توانید اسامی هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را اینجا ببینید

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.