پس از گذشت حدود یکسال از مطرح شدن بحث ادغام «بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح» سرانجام این طرح بزرگ با صدور اطلاعیه رسمی بانک مرکزی از روزگذشته در نظام بانکی کشور کلید خورد.

پایگاه خبری جماران: با ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، مجموع شعب این بانک به 4100 شعبه در کشور می‌رسد که به گفته رئیس بانک مرکزی، این تعداد حتی از شعب «بانک ملی» نیز بیشتر است.

ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، قانونی که باید اجرا شود

روزگذشته، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت‌‌ بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در قالب یک بانک واحد و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان «نخستین بانک ایرانی» ادغام می‌شوند.

همچنین رئیس بانک مرکزی، شب گذشته در گفت و گویی تلویزیونی با بیان اینکه «ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، از اقدامات مهمی بود که باید انجام می‌شد،» گفت: این طرح حاصل بحث‌های فراوان در شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی سران قواست که تمام مراحل تصویب را گذرانده و قانونی برای بانک مرکزی است که باید اجرا شود.

هیچ تغییری در نحوه پرداخت سود سپرده‌گذاران صورت نمی‌گیرد

در همین راستا، «بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر» که سهامداران آنها عمدتاً وابسته به نیروهای مسلح هستند در بانک سپه ادغام خواهند شد تا گامی مهم در راستای «تحول نظام بانکی» مطابق آنچه رئیس بانک مرکزی بازگو می‌کند، باشد.

بنابر اعلام عبدالناصر همتی، این پنج بانک و مؤسسه اعتباری، حدود ۲۴ میلیون سپرده‌گذار با ارزش ۲۱۴ هزار میلیارد تومان دارند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده‌گذاران آنها صورت نگیرد.

کارکنان این بانک‌ها براساس قراردادها ادامه کار می‌دهند

همتی همچنین رقم تسهیلات این بانک‌ها را «۱۳۰ هزار میلیارد تومان» اعلام کرد و نسبت به ادامه‌دار بودن آن بر اساس قراردادها اطمینان داد و گفت: «مردم به همان شکل قبلی باید نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات خود اقدام کنند و کارکنان این بانک‌ها نیز براساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.»

وی با اشاره به فرصت 4ماهه بانک‌های ادغام شده برای برگزاری مجمع، خاطرنشان کرد که این بانک‌ها در حال حاضر نیز تحت مدیریت بانک سپه هستند. «بانک سپه» یک بانک دولتی است که به نیروهای مسلح بر اساس سیاست‌های خود خدمات ارائه می‌دهد و پس از ادغام نیز با نگاه ویژه و برتر می‌تواند به این نیروها خدمات دهد.

به دنبال این نگرانی پرسنل و کارمندان بانک های ادغام شده مبنی بر اینکه تکلیف ادامه کار آنها چه خواهد شد، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که هدف، حفظ پرسنل بانک‌ها و تداوم فعالیت سپرده‌گذاران است و به مرور راهکارهایی دنبال خواهد شد.

با این ادغام تعداد شعبه‌های بانک سپه از شعب بانک ملی هم بیشتر می‌شود

رئیس بانک مرکزی در ادامه این گفت و گو با اشاره به بدهی بانک‌های ادغام‌شده نیز اظهار کرد: برخی از این بانک‌ها ناترازی بیشتری دارند و برخی نیز دارای ترازی مثبت هستند و در عین حال به نیروهای مسلح مرتبط با هر بانک گفته شده که این بانک‌ها باید مبالغ و دارایی‌هایی را منتقل کنند تا توازن ایجاد شود. برخی از این بانک‌ها نیز از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته و مشکلات نقدینگی را از طریق بانک مرکزی تأمین می‌کردند که بعد از این هم بانک مرکزی به آن‌ها کمک خواهد کرد.

اما بنابر آنچه اعلام شده، «بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح» دارای 2500 شعبه در کشور بودند و بانک سپه نیز 1600 شعبه دارد و با ادغام انجام شده، مجموع شعب بانک سپه  به 4100 شعبه در کشور می‌رسد که به گفته رئیس بانک مرکزی، این تعداد حتی از شعب بانک ملی نیز بیشتر است.

تعداد شعبه‌های تفکیک شده هر بانک نیز بدین شرح است:

  • بانک مهراقتصاد «800 شعبه»
  • بانک قوامین «756 شعبه»
  • بانک انصار «634 شعبه»
  • بانک حکمت ایرانیان «205 شعبه»
  • موسسه اعتباری کوثر « 351 شعبه»

بنابراین، مجموع آنها به «2746» شعبه می‌رسد و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا مالکیت این شعبه‌ها نیز مطابق این ادغام به «بانک سپه» منتقل خواهد شد یا اینکه این بانک تنها وارث بدهی‌ها و زیان‌های بانک‌های ادغام شده خواهد بود؟

بانک‌های ادغام شده وابسته به کدام نیروهای مسلح هستند؟

  • بانک حکمت ایرانیان:  «ارتش جمهوری اسلامی»
  • بانک انصار:  «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»
  • بانک مهراقتصاد:  «سازمان بسیج مستضعفین»
  • بانک قوامین:  «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران»
  • موسسه اعتباری کوثر:  «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»

رقم سرمایه بانک های ادغام شده در سال 95

همچنین رقم سرمایه اعلام شده این بانک‌ها مطابق جدولی که در سال 95 منتشر شده به شرح زیر است:

  • بانک مهراقتصاد: «1200 میلیارد تومان»
  • بانک انصار: «800 میلیارد تومان»
  • بانک حکمت ایرانیان:  «600 میلیارد تومان»
  • بانک قوامین: «400 میلیارد تومان»
  • موسسه اعتباری کوثر: «600 میلیارد تومان»

لازم به توضیح است که سرمایه بانک انصار در سال 96 مطابق رقم اعلام شده از 800 میلیارد به 1000 میلیارد تومان افزایش یافته است. با توجه به اینکه صورت مالی فوق مربوط به دوسال گذشته است، بی‌تردید با تغییراتی قابل ملاحظه مواجه بوده و نمی توان ارقام اعلام شده فوق را، رقم واقعی سرمایه امروز این بانک‌ها دانست.

بررسی سود و زیان دو بانک حکمت ایرانیان و انصار 

ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در حالی انجام می‌شود که بنابر برآوردها، بانک حکمت ایرانیان در سال 97، به ازای هر سهم «۲۷ ریال» سود محقق کرده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۲۹ ریال زیان محقق کرده بود.(افزایش ۷۰ درصد جمع درآمدها از عمده دلایل شناسایی سود نسبت به مدت مشابه سال قبل است).

بانک انصار نیز به ازای هر سهم ۱۴۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۳ درصد رشد را نشان می دهد و این رقم عمدتاً به دلیل افزایش ۴۷ درصدی جمع درآمدهاست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات روشنی از سود و زیان سه بانک و موسسه دیگر، لااقل در رسانه‌ها منتشر نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.