یک مدرس اقتصاد با ارسال یادداشتی به جماران نکاتی را به وزیر جدید اقتصاد و دارایی یادآور شد.

به گزارش جماران در یادداشت این *عضو هیئت علمی دانشگاه مفید آمده است:

هوالمحبوب

با سلام

     بالاخره بعد از چند ماه دکتر فرهاد دژپسند به عنوان وزیر جدید وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی و موفق به اخذ رای اعتماد شد. اینکه دژپسند از تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته اقتصاد برخوردار بوده و تجارب زیادی در سطوح مدیریتی در نظام تدبیر امور کشور دارد، خود نویدبخش آن است که مجدداً مقرر شده تا این وزارتخانه، حداقل از وزانتی در سطح دوره اسبق خود برخوردار باشد(ان شاالله).

 با این حال زیبنده است تا برادرانه، برخی از نکات در ذیل، جهت استحضار تقدیم شود.

1-    نفس پذیرش این مسئولیت سنگین، در میانه مشکلات حادی که اقتصاد ایران را فرا گرفته، می تواند علامت نوعی مجاهده و فداکاری قلمداد گردد، مخصوصا اگر کم وفایی و خودپسندی و توقعات نابجای برخی از نمایندگان را در شکستن کاسه و کوزۀ شرایط بحران بر سر دیگران به مشاهده نشسته باشیم.

2-    وزارت امور اقتصادی و دارایی با وجود نام و مأموریتهایی که در اساسنامه اش بدان متذکر شده اند، عمدتاً وزارت دارایی(یا همان خزانه داری) است و نقش کمتری را در حوزه راهبری اقتصادی کشور بر عهده دارد و اصولاً هنوز هم برای آن به اندازه کافی تجهیز نشده است. این وضعیت هرچند در گذشته ها باعث کشمکش های بی حاصل میان مصادر تیم اقتصادی دولت بوده است، اما شاید اکنون، بهتر باشد تا بر خلاف سابقون، آن را به فال نیک گرفت و در همان حیطه هایی که مسئولیت و ابزار و امکان، هماهنگ هستند، در حد هرچه مقدورتر، دست به اصلاحاتی هرچه عمیقتر زد.

3-    وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارتخانه ای دارای قدمت و وسعت، با جمعیتی حدود 100 هزار نفر پرسنل است که تقریبا با آحاد ملت ایران و برخی غیر ایرانیان مواجهه مستقیم داشته و در شکل گیری شکاف دولت و ملت و تضعیف - یا تقویت - سرمایه اجتماعی ایران نقش قابل ملاحظه ای بر عهده دارد، به نوعی که لختی و کم کاری نسبتاً فراگیر بدنه اداری آن باعث شده تا اکثر فرمان های مغز، توسط اعضاء و جوارح عملیاتی نشوند. حل این معظله که متاسفانه حتی مورد غفلت وزرای برجسته پیشین نیز بوده، می طلبد تا ضمن برگماردن یک معاون کل قوی و جدی و عالم و امین، به استفاده از بقایای افراد با انگیزۀ داخلی اکتفا نشده و با تعاون گروهی منسجم، عالم و با انگیزۀ اصلاح(چند صد نفره) مقدمات به حرکت درآوردن این فیل خسته فراهم آورده شود.

4-    وزارت امور اقتصادی و دارایی شامل بخشهای مهم و گسترده ای نظیر سازمان مالیاتی، خزانه، امور بانک و بیمه، سرمایه گذاری خارجی، اموال تملیکی، امور اقتصادی و ... است که می طلبد تا با یک نگرش هلدینگی به مدیریت این مجموعه پرداخت. در این راستا می طلبد تا همه بخشهای آن هیچگاه خود را از مشورت سیستماتیک با افراد امین و عالم و جسور محروم نکرده و گستره ایران و نه فقط دانشگاه شهید بهشتی را، به همکاری و معاضدت دعوت نمود. الله اعلم

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.