گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

اولویت ها و برنامه‌های اعضای جدید هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

به نظر می‌رسد که موضوع شفافیت، بازگرداندن اعتماد، اشتغال‌زایی، آموزش مهارتی به مهندسان و توجه به معیشت آنها مهم ترین برنامه‌های هیأت مدیره دور هشتم سازمان نظام مهندسی استان تهران باشد.

پایگاه خبری جماران: هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی استان تهران، روز پنجشنبه 12 مهرماه برگزار شد. انتخاباتی که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی «کاملا سالم و بدون حاشیه و با بیشترین مشارکت اعضای نظام مهندسی» بود. در همین راستا، عصر چهارشنبه 2 آبان طی مراسمی، اعتبارنامه‌‌های اعضای جدید هیأت مدیره این سازمان به آنها اعطا شد تا آخرین مرحله از فرآیند انتخابات و ورود به دوره جدید به خوبی صورت گیرد.

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ برخی اعضای جدید هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران رفته و مهم ترین اولویت ها و برنامه های آنها را جویا شده که در ادامه می آید:

علی اکبر نبی‌یی در گفت و گو با خبرنگار جماران با اشاره به اولویت هایی که در دوره هشتم مطرح است، گفت: از مهم ترین اولویت هایی که در سازمان نظام مهندسی ضروری به نظر می رسد، بحث اعتمادسازی اعضاء به سازمان است. این اعتمادسازی جز با شفاف سازی به وجود نخواهد آمد. اگر ما بتوانیم شفاف سازی را در سازمان نظام نهادینه کرده و در تمام ارکان از حوزه اجرا تا حوزه پاسخگویی، قادر به بازگرداندن اعتماد اعضا شویم، در پیشبرد اهداف خود موفق خواهیم شد، زیرا بالاترین پشتوانه هر سازمانی، اعضای آن سازمان هستند.

عضو جدید هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی در ادامه گفت: بحث صدور خدمات فنی و مهندسی از مواردی هست که از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا ما می‌توانیم به همین بهانه برای مهندسین و به ویژه مهندسین جوان اشتغال ایجاد کنیم. یکی از وظایف اصلی سازمان مهندسی این است که با همکاری دولت، وزارت امورخارجه و دیگر ارکانی که می‌توانند یاری‌رسان در این عرصه باشند، اشتغال ایجاد کنند و باعث ارتقای شغلی و شأن مهندسین شوند.

حسن یگانگی نیز در این باره گفت: اینکه یک فرد از اهداف و برنامه‌هایی که دارد، حرف می‌زند بسیار رایج است. اما اینکه تا چه اندازه در اهداف و برنامه‌هایی که دارد، موفق شود باید به ادوار گذشته در تمامی انتخابات‌ها نظیر مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها بازگردیم. سازمان نظام مهندسی نیز دارای هیأت مدیره 25 نفری است که اعضای آن از طریق انتخابات مشخص می‌شوند. لذا برنامه‌ها بدون درنظرگرفتن نظر سایر اعضا قابل تدوین نیستند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم مسئولیت هر یک از اعضا را به درستی و بر اساس توانمندی‌ها، تجربه‌ها و تخصص‌هایی که دارند تعیین کنیم، کاری مثبت است. برای نمونه بنده در حوزه ساخت و ساز کار کردم، در دانشگاه تدریس می کنم و الان نیز در سازمان نظام مهندسی عضو هیأت رئیسه گروه تخصصی معماری هستم. اگر مشارکت بر اساس توانمندی شکل گیرد، می توان با یک هم‌افزایی به نتایجی خوب رسید.

مجید گودرزی هم در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: در مورد برنامه‌ها ما تلاش می‌کنیم که در قالب گروه عملکرد داشته باشیم. یعنی برخلاف دور گذشته، کار به صورت گروهی و تیمی انجام شود. مهم‌ترین بخش نیز مربوط به معیشت مهندسین است که می‌توان با همکاری و همیاری دوستان در هیأت مدیره جدید توجه ویژه‌ای به آن داشت. 

مجتبی صابر نیز در گفت وگو اظهار کرد: از آنجا که ما یک گروه 25 نفره هستیم، برنامه ها را نیز به صورت گروهی و با تصویب هیأت مدیره پیش خواهیم برد. فکر می کنم که اولویت‌های اعضای جدید سازمان، بازنگری در روندهای اجرایی و مکانیزم‌ها و ساختارهای داخلی است که حجم عملیات جاری اداری و مالی باید با این رویکرد تناسب سازی شود.

وی افزود: موارد زیادی در سازمان وجود دارد که می تواند جزو اولویت‌ها قرار گیرد. مسلماً درباره این موضوع در اولین جلسات هیأت مدیره جدید بحث خواهد شد.

اباصلت اصغری دیگر عضو هیأت مدیره جدید است که به خبرنگار جماران گفت: اساس برنامه‌های من بر برون سپاری و چابک سازی سازمان است. باید سازمان نظام مهندسی به ریل اصلی خود بازگردد و از تصدی گری امور اجرایی و مواردی که برای سازمان نظام شبهه‌ناک است و در حیطه اختیارات آن نیست، پرهیز کند. لذا برنامه‌هایم در ارتباط با راهبردها، تصمیم سازی‌ها و برنامه‌هایی است که در سازمان وجود دارد.

وی افزود: دو موضوع دیگر در اولویت ما قرار دارد. نخست بحث افزایش مشارکت اعضای سازمان است که ما باید اعتماد را به آنها بازگردانیم و دوم شفافیت در امور جاری سازمان نظام مهندسی است که این موضوع نیز پیش زمینه ای برای جلب اعتماد است. اعضا باید شفافیت و راستی و درستی را در عملکرد تک تک مجموعه هیأت مدیره و درستی مسیر را در برنامه های آنها ببینند.

سعید سعیدیان نیز به عنوان عضو دیگر هیأت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: مهم ترین برنامه من که تلاش خواهم کرد تا آن را دنبال کنم، بحث رضایتمندی مردم است. ما باید به سمتی رویم که اولویت اول‌مان رضایتمندی مردم از سازمان نظام و مهندسانی باشد که تلاش می کنند مسکن ایمنی را تحویل بهره برداران یا همان مردم دهند. امیدوارم که ما بتوانیم در این زمینه درست عمل کرده و رضایت مردم را بدست آوریم.

احمد خرم نیز که در اواخر دوره هفتم به ریاست این سازمان رسید و در دوره کوتاهی توانست از حاشیه‌ها بکاهد، به خبرنگار جماران گفت: جلسه آینده هیأت مدیره در هفته آتی برگزار خواهد شد. به نظر می رسد که با توجه به اینکه برنامه‌ها در گذشته تدوین شدند، مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. در کشور نیز اکثر دستگاه‌ها مشکل برنامه‌ریزی ندارند، بلکه مشکل اصلی اینجاست که مدیران نمی توانند برنامه های کلان را به برنامه‌های عملیاتی تبدیل کنند. 

وی افزود: برای نمونه، همه مدیران علاقه‌مندند که از فساد پیشگیری و با آن مقابله کنند، اما نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند و چگونه عملیات پیشگیری از فساد را سامان دهند یا اینکه چه ساختاری را برای مقابله با این موضوع انتخاب کنند. متاسفانه مدیران ما در این مسأله عاجزند و اغلب بلاهایی که بر سر مملکت می آید به این دلیل است که مدیران ما به کلیات می پردازند. من نمی گویم مدیر باید وارد جزئیات شود، ولی باید از ابتدای مدیریتش سلسله مراتب را رعایت کرده و ذهنش با جزئیات عجین شده باشد. 

خرم بیان کرد: ما در 4 ماهه‌ای که در سازمان نظام بودیم، تلاش کردیم تا برنامه‌ها را عملیاتی کرده و برنامه‌هایی را که نداشتیم، تهیه کنیم. در بسترسازی اشتغال، آموزش مهارتی، خدمات‌رسانی در بخش ساختمان به مردم و رسالت های دیگری که سازمان دارد؛ نظیر رفاهیات اعضاء و به روز کردن اطلاعات تخصصی آنها اقداماتی انجام شده و یا در دست انجام است.

وی درباره موضوع شفافیت نیز گفت: شفافیت باید به طور کامل اجرایی شود، چه نتیجه‌ای داشته باشد و کسی بتواند از اطلاعات شفاف و به روز استفاده کرده و چه نکند. ولی سازمان در مقطع فعلی چنین توانی ندارد. ممکن است 3 الی 4 ماه دیگر چنین توانی پیدا کند که بتوان به لحظه صورت جلسات هیأت مدیره، هیأت رئیسه، کارگروه ها، کمیسیون‌ها و گروه‌های تخصصی  را روی شبکه گذاشت. این کار شدنی و ضروری است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.