روز گذشته، همایشی از سوی انجمن توسعه مهندسی تهران برگزار شد و احمد خرم سخنران اصلی آن بود.

پایگاه خبری جماران: روز گذشته، همایشی از سوی انجمن توسعه مهندسی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، احمد خرم در این همایش با اشاره به برخی مشکلات نظام مهندسی ساختمان گفت: سازمان نظام مهندسی، سازمانی فراگیر در دنیاست، اما صنعت احداث قوی‌تر از نظام مهندسی ساختمان است. تحقیقاً هیچ مهندسی بدون پروانه اشتغال نمی‌تواند فعالیت مهندسی و ساخت و ساز داشته باشد. در حالی که در کشور ما ساخت و ساز هم با پروانه اشتغال و هم با تأیید صلاحیت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود. همچنین ممکن است پروانه ساخت و ساز در انجمن انبوه‌سازان صادر شود.

مسأله آموزش از رسالت های اصلی سازمان نظام مهندسی است

وی افزود: امروز صدور پروانه اشتغال متفرق است، لذا باید تجمیع شده و سازمان «نظام مهندسی صنعت احداث» ایجاد شود و مهندسینی که در صنعت احداث تلاش می‌کنند، دارای پروانه اشتغال از سوی سازمان نظام مهندسی شوند. مساله دیگر که از رسالت‌های سازمان نظام مهندسی است، موضوع«آموزش» است.

خرم بیان کرد: با کمال تاسف؛ سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام کاردانی و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به اینکه در سال 95، ردیف آموزش‌های مهارتی در بودجه ایجاد شده بود و هزار میلیارد تومان بودجه به آن تخصیص یافت، ولی نتوانستند حتی یک ریال آن را جذب کنند. بدین معنا که طرح و برنامه نداشتند و به همین دلیل نیز این ردیف بودجه به خزانه بازگشت.

آموزش‌های مهارتی نیز نه روی صندلی دانشگاه بلکه در کارگاه‌ها بدست می‌آیند

وی در ادامه گفت: مسأله آموزش از رسالت‌های اصلی سازمان نظام مهندسی است. زیرا در تمام دنیا مهندسی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود تا آموزش مهارتی ندیده باشد، حق ورود به بازار کار پیدا نمی‌کند. آموزش‌های مهارتی نیز نه روی صندلی دانشگاه بلکه در کارگاه‌ها بدست می‌آیند. ما در وزارت راه و ترابری سابق این تجربه را پیدا کردیم و با یک فراخوان و هماهنگی با دانشگاه جامع علمی کاربردی، سه ماه دوره تئوری مسائل کارگاهی و عملی که تنها در کارگاه‌ها بدست می آید، برگزار کردیم.

احمد خرم اظهار کرد: با هزار میلیارد تومان ردیف بودجه و با استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های مشاورین و پیمانکاران و بخش خصوصی کارهای بسیاری می‌توان انجام داد. دنیا این مسیر را رفته، به نحوی که شما می‌توانید در محلات شهرهای مختلف آلمان، کارگاه آموزش‌های مهارتی ببینید و متخصصین محله‌ها تلاش می‌کنند تا جوانان فارغ‌التحصیل آن منطقه را برای بازار کار آماده کنند.

به مهندسین پروانه اشتغال می‌دهیم ولی بسترهای لازم برای اشتغال آنها را فراهم نمی‌کنیم

وی بیان کرد: متاسفانه ما در این 4 دهه حتی یک کلاس آموزش مهارتی برای فارغ‌التحصیلان دوره های کاردانی و کارشناسی نداشتیم. یکی از مهم‌ترین رسالت های دور هشتم،  آغاز آموزش‌های مهارتی برای مهندسین و آماده کردن آنها برای بازار کار است. آموزش‌های مهارتی در دنیا تجربه شده و در اشتغال‌زایی و پیداکردن فرصت شغلی بسیار موثر است.

خرم افزود: رسالت دیگر سازمان نظام مهندسی، اشتغال برای فارغ التحصیلان است. ما به مهندسین پروانه اشتغال می‌دهیم ولی بسترهای لازم برای اشتغال آنها را فراهم نمی‌کنیم. مقدمه این کار آموزش مهارتی است ولی ادامه آن که از قرن بیست و یکم آغاز شده، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان هستند. در همین چهارماهی که بنده ریاست سازمان نظام مهندسی تهران را بر عهده دارم، با دانشگاه‌ها مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم تا نخبگان فارغ التحصیل یا دانشجویان نخبه در مقاطع ارشد و دکتری را معرفی کنند.

هر چه بتوانیم فرآیند انجام کار و سرعت آن را بالا ببریم، فساد کمتر می شود

وی بیان کرد: همچنین با معاونت فناوری رئیس‌جمهور مبادله تفاهم‌نامه کردیم که یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم تا استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان در آن مستقر شوند. نمونه موفق این استارتاپ‌ها اسنپ است که با ارزش گذاری در فروردین ماه یک و نیم میلیارد دلار ارزش دارد. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیانی که در رأس آنها نخبگان هر کشوری قرار بگیرند، تحولی اساسی در اشتغال‌زایی ایجاد می کند. سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال اجرای طرح اولین مرکز نوآوری و فناوری را در صنعت ساختمان با همکاری معاونت فناوری رئیس جمهوراست.

خرم در پایان گفت: امروز مشکلات دیگری که سازمان‌های نظام مهندسی دارند،  شفاف‌سازی، پیشگیری از فساد، تخلف و بحث مبارزه با آن است که کار در این زمینه شروع شده و این امید وجود دارد که از این به بعد با شفافیت و به صفر رساندن دخالت نیروی انسانی در تصمیم‌گیری و کوتاه کردن فرآیند انجام کارها مشکلات برطرف شوند. در موضوع حق‌الزحمه‌ها نیز معطلی 45 روزه در دوره ما به یک هفته کاهش پیدا کرده و از هفته آینده به یک روز کاهش پیدا می‌کند. هر چه بتوانیم فرآیند انجام کار و سرعت آن را بالا ببریم، فساد کمتر شده و هرچه طولانی شود فرصت برای انجام تخلف بیشتر می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.