نظام ارجاع به معنای ارائه خدمات پزشکی بصورت سطح بندی شده است بطوری که ابتدا همه ایرانیان تحت پوشش خدمات پزشکان عمومی (پزشکان خانواده) قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به خدمات پزشکی تخصصی از سوی این پزشکان به متخصصان معرفی می شوند.
دکتر طاهره چنگیز روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز پزشک، افزود: در شرایط حاضر، تنظیم بار کاری پزشکان چندان متناسب با توان آنها صورت نمی گیرد و برخی از آنها تحت فشار زیاد کاری قرار دارند.
وی ادامه داد: این فشار زیاد ممکن است به این دلیل باشد که برخی پزشکان، تک متخصص در رشته خاصی در منطقه ای هستند یا مدت طولانی را در یک شهر به عنوان پزشک مقیم، مستقر می شوند که این مسائل موجب اضطراب و فرسودگی شغلی می شود.
دکتر چنگیز افزود: رفع این مسئله نیاز به کار کارشناسی بیشتر، فرهنگ سازی و سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد تا بتوان نظام ارجاع را به خوبی در همه مناطق پیاده سازی کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دیگر خواسته جامعه پزشکی را ثابت و قابل پیش بینی بودن روش پرداخت و میزان پرداخت دستمزدها عنوان و بیان کرد: تنها مقرر درآمدی برخی پزشکان، کارانه آنهاست که لازم است، روش مشخصی و برنامه ریزی بهتری برای آن تعیین شود.
دکتر چنگیز با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال های اخیر تلاش کرده تا این نظم و ثبات را برقرار کند، افزود: با اینحال هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم زیرا مواردی مانند پرداخت نشدن مطالبات ما از سوی سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت این کارانه ها مشکل ایجاد می کند.
وی حمایت های اجتماعی و امنیت شغلی را نیز از دیگر مسائل جامعه پزشکی استان اصفهان خواند و گفت: پزشکان انتظار دارند در ازای خدماتی که به مردم ارائه می کنند، مورد اعتماد و حمایت جامعه باشند.
دکتر چنگیز درباره مسائل مربوط به حقوق برخی از پزشکان نیز گفت: نجومی بودن درآمدها درباره اکثریت پزشکان صدق نمی کند بلکه بیشتر شامل تعداد محدودی از آنها به ویژه پزشکانی که در تک رشته خاصی تخصص دارند، می شود.
وی درباره نصب دستگاه های کارت خوان (pos) در مطب پزشکان نیز گفت: با توجه به فراگیری استفاده از انواع کارت های هوشمند، دلیلی برای مقاومت برخی پزشکان برای نصب این دستگاه ها وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه نصب دستگاه های کارت خوان در مطب پزشکان برای خودشان نیز بهتر است، افزود: این کار باعث رفع بسیاری از شبهات می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین تعداد کل پزشکان فعال دراین استان را حدود هشت هزار و 200 نفر اعلام کرد و گفت: از میان آنها حدود چهار هزار و 700 پزشک عمومی و سه هزار و 500 پزشک متخصص هستند.
روز پزشک در ایران بیست و سوم اوت مصادف با اول شهریور و همزمان با زادروز تولد بوعلی سینا تعیین شده است.
ابن سینا (359 تا 416 هجری قمری) از مشهورترین و تاثیر گذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران است؛ از وی آثار مختلفی در زمینه ‌های گوناگون علمی بر جا مانده است؛ یکی از معروف ترین کتاب هایش کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب دیگر، قانون در زمینه علم پزشکی است.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.