نگین فروغی: امید نیاز کارگردان تئاتر اصفهانی با سبک نمایش‌هایی که تولید می‌کند زبان زد عام و خاص است، نمایش‌هایی به دور از کلیشه‌ای که حرفی برای گفتن دارند. آثار تولیدی این کارگردان در کشورهای اروپائی و آسیایی نیز به روی صحنه رفته و با استقبال خوبی روبرو شده است، یکی از آن‌ها نمایش 1+1، محصولی مشترک با هنرمندان ایتالیا بود که انصافا در دنیا به خوبی درخشید.

اما این‌بار این کارگردان تئاتر اصفهانی انتخاب دیگری در سبک آثار خود داشته و نمایشی با عنوان «کوران» یک اثر اگزیستانسیالیسم را در کارنامه هنری خود ثبت کرد، اگر چه این روزها از شرایط موجود گله دارد و به گفته خودش این آخرین اجرای وی در اصفهان است. امید نیازی که عاشق شهرش است آخرین نمایش خود را در اصفهان اجرا می‌کند و خود را نه به دست سرنوشت بلکه تصمیم جدی خود می‌سپارد.

به هر حال «کوران» نمایشی است که در وهله نخست شاید این تصور به ذهن هر شخصی متبادر شود که تنها مخاطب عام را در بر دارد اما روزهای اجرای نمایش چیز دیگری را اثبات کرد و نشان داد که یک اثر با سبک خاص هم می‌تواند مخاطب عامی را حتی با شرایط اقتصادی بد به پای صحنه بکشاند. در این مورد با وی به گفت‌وگو پرداخته ایم که در ادامه مروری بر آن داریم.

خبرآنلاین: نمایش "کوران" به گفته شما یک اثر اگزیستانسیالیسم است در این مدت اجرا تاکنون استقبال مردمی چطور بوده؟ این یک مکتب خاص است به نظر می‌رسد مخاطب خاص را جذب کند.

 استقبال از این نمایش نسبت به سبک خاص بودنش و سالن هنر که از نظر جغرافیایی و رفت و آمد مرکز شهر نیست و در شهر نیز همزمان چندین نمایش به روی صحنه است، آمار می‌گوید ما رکورد زده‌ایم تاکنون بیش از 2 هزار نفر بازدید کننده از نمایش داشته‌ایم.

به گفته مسئولان تالار هنر این روزها را تاکنون به خودش ندیده، شنبه‌ها روز تئاتر نیست اما روز شنبه نزدیک به 120 نفر برای تماشای نمایش به تالار هنر آمدند.

موارد زیادی است تلاش گروهی و همت بچه‌های کار در اینجا سهیم بوده با اینکه از شهرداری اطلاع رسانی قوی نداشته‌ایم. نکته دیگر امید نیاز است، اینکه این‌بار امید نیاز چه چیزی روی صحنه می‌برد.

جالب است بدانید در این نمایش با توجه به اینکه اگزیستانسیالیسم است مردم عامی زیادی از نمایش دیدن کرده‌اند.

خبرآنلاین: :مردم عادی از نمایش راضی بودند؟ ارتباط برقرار کردند؟

در این نمایش تبلیغات مردمی زیادی داشتیم که خود مردم از نمایش تبلیغ کردند، تماشاگر داریم که 6 شب است دارد می‌آید و هر شب با خودش افراد دیگری هم همراه می‌آورد تا از نمایش دیدن کنند پس مهم‌ترین عامل رضایت آن‌ها است که زبان به زبان از نمایش تعریف کرده‌اند.

در حال حاضر شرایط اقتصادی مناسب نیست و اولویت‌های خرج کردن پول کمی تغییر کرده فکر می‌کنید دلیل این استقبال با توجه شرایط اقتصادی چیست؟

 بستگی به کار دارد مردم فهمیده‌اند برای کار با ارزش حاضر هستند پول بدهند ، اگر کار خوب باشد مردم در وضعیت اقتصادی بد هم خرج تئاتر می‌کنند.

اهالی هنر و تئاتر هم از نمایش دیدن کرده‌اند؟

 5 درصد اهالی تئاتر و هنر هنوز نیامده‌اند تئاتر را ببینند، من فکر می‌کنم در این مورد یک خیزش مردمی صورت گرفته زیرا افرادی که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم در شبکه‌های اجتماعی به وصرت خودجوش تبلیغ نمایش را به اشتراک می‌گذارند و مردم را دعوت به تماشای این کار می‌کنند.

چندی پیش فریدون خسروی از نمایش دیدن کرد، پیشکسوتان و افرادی دیگر با سلایق و ذهنیت‌ها و نگرشهای مختلف آمدند و همه کار را دوست داشتند.

کسانی که از لحاظ نگرشی با شما متفاوت فکر می‌کنند نیز نمایش را دیده‌اند؟

 بله، جالب این است که افرادی که مشکلات تفکری با هم داریم هم آمده‌اند کار را دیده‌اند و حتی تبلیغ کرده‌اند.

چطورشد سراغ این سبک کار آمدید؟

 چند دلیل داشت، در این روزگار احساس کردم الان این تِم جواب می‌دهد چون مردم اصالت و فلسفه جود و اگزیستانسیالیت را فراموش کرده‌اند، دلیل بعدی این است که درون مایه داستانی که در نمایشنامه موریس مترلینگ است به روزگار و کوری الان می‌خورد. برای مردمی که نمی‌خواهند از خواب بیدار شوند خواب نیستند اما نمی‌خواهند از خواب بیدار شوند.

نکته دیگر اینکه من ترم آخر فلسفه هنر را می‌گذارنم و برای موضوع پایان نامه‌ها قصد داشتم کاری انجام دهم که با این شروع کردم، به قول شاعر "چه خوش بود که برآید به یک کرشمه دو کار /زیارت شه عبدالعظیم و دیدن یار "

 کوران چه چیزی را روایت می‌کند؟

در مورد نابینا هایی است که در یک فضای سمبلیک نوشته شده، آن‌ها به جنگلی می‌روند تا آب از چشمه بگیرند هر روز کشیشی بوده که این کورها را راهنمایی می‌کرده امروز کشیش نیست چون مرده وکورها منتظرند کشیش بیایید و آن‌ها را برگرداند.

داستان در واقع گمگشتگی انسان را نشان می‌دهد، اینکه حقیقت کنار انسان است اما متوجه آن نمی‌شود به جای اینکه خودش راه برود منتظر است کسی راهنمایی‌اش کند، چیزی که 75 بار در قرآن در این مورد ذکر شده که "افلا یعقلون" چرا انسان خودش فکر نمی‌کند.

برای تولید و اجرای این اثر خاص با شما مخالفت نشد؟

 بله این اتفاق افتاد توسط مسئولان و شورای شهر و گفتند مردم این کار را دوست ندارند و کار شاد بسازید اما من مقاومت کردم و آن‌ها متوجه اثر شدند، در چند روز آینده هم میزبان شهردار اصفهان هستیم.

در واقع کسانی که مخالفت می‌کردند از کار خوششان آمد، 3 مرحله رویکرد وجود دارد اول مخالفت می‌کنند بعد تمسخر و سپس همراهی الان ما در مرحله 3 هستیم . شما فکر می‌کنید "کوران" حاصل چه مدت کار است؟

 چندین ماه تمرین سخت و با پشتکار.

 نه؛ من می‌گویم"کوران" حاصل 22 سال زحمت من است، 22 سال کار و تجربه بر روی روی تفکرم که نتیجه‌اش این اجرا است.

 کار بعدی شما دنبال همین سبک است؟

 با شرایط حاضر این آخرین اثر من در اصفهان است.

یعنی اجراهای بعدی شما در اصفهان نیست؟

مشخص نیست شاید در شیرازو شهرهای دیگر و حتی آلمان باشد؛ من عاشق شهرم هستم اما خسته شده‌ام؛ از نامردمی، شرایط و فضایی که وجود دارد خسته شدم.باید بگویم اصفهان می‌بوسمت و اشک چون آخرین کارم در اصفهان است.

به آموزش می‌پردازم و کاهای دیگر شاید تولید کنم اما در اصفهان اجرا نمی‌روم و این ناز کردن نیست.

تئاتر کوران

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 994223
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.