به گزارش ایرنا ' احمد قربانی ' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: چشمه خونسار روزی 1.2 متر مکعب آب داشت و تا اوایل تیر امسال منبع اصلی تامین آب 6مزرعه و عامل زایش ده ها چشمه دیگر بود اما چند روزی است که دیگر از جوشش ایستاده است.
وی چاه حفر شده در محدوده چشمه خونسار را عامل خشکی این منبع آبی دانست و گفت: هر چند خشکسالی بی تاثیر در خشکی چشمه ها نیست اما چشمه خونسار را صدور مجوز حفر سه حلقه چاه خشک کرد.
نماینده کشاورزان سمیرم ادامه داد: شاید با حفر یک چاه، یک باغ را می توان زنده نگه داشت و توسعه داد ولی سوء استفاده از منابع آب زیر زمینی، مراتع و باغ های زیادی را نابود می کند زیرا هر جا چاه حفر شده، چشمه های اطراف آن خشکیده است.
نماینده کشاورزان سمیرم درنظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به خشک شدن سه هزار هکتار ازباغ های سیب سمیرم در 10 سال اخیر افزود: مرگ این چشمه طبیعی نیست.
وی با اشاره به اینکه مدیریت آب منطقه ای استان اصفهان به کشاورزان بالادست چشمه خونسار مجوز حفر چاه داده است، افزود: این برداشت ها اکنون خسارت زیادی به باغ های سیب پایین دست وارد کرده است .
قربانی ادامه داد: پروژه تنگاب یکی از پروژه های مهم شهر سمیرم باهدف نگهداری چشمه خونسار بود که 10 سال گذشته با انتقال آب از پایین دست یعنی رودخانه ماربر واقع درجنوب شهرستان سمیرم آغاز شد.
وی افزود: عملیات لوله گذاری این طرح در دست اجرا بود که پس از 35 درصد پیشرفت ؛ انبار لوله آن در سال گذشته به سرقت رفت و این اقدام باعث شد تا هزاران باغ مثمر که سرمایه ملی محسوب می شوند، خشک شود.
نماینده کشاورزان سمیرم تاکید کرد: اگر این پروژه تکمیل شده بود اکنون شاهد خشک شدن چشمه خونسارنبودیم.
وی تکمیل پروژه انتقال آب از رودخانه ماربر به سرچشمه های سمیرم را یکی از راهکارها برای جلوگیری از خسارت بیشتر به باغ ها دانست و گفت: با این کار می توان هم باغدار سمیرمی را امیدوار کرد تا چرخ اقتصاد خانواده اش بچرخد و هم می توان چشمه های این منطقه را نجات داد.
قربانی همچنین سد حنا در سمیرم را یکی از سدهای مهم خاکی کشور دانست و گفت: حفر چاه بدون مجوز و یا مجاز باعث شد سد حنا نیز خشک شود و هزار هکتار باغ زیر سد نیز در معرض خشکی قرار گیرد.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه 90 درصد جمعیت سمیرم باغدار هستند گفت: با خشک شدن چشمه ها و از دست رفتن آب، معیشت مردم دچار مشکل شده و شغل های وابسته به آن نیز در معرض خطر قرار گرفته است.
رئیس اداره منابع آب شهرستان سمیرم نیز با بیان اینکه احیای چشمه ها منوط به تامین منابع آبی است گفت: با اینکه بارش های آبی امسال نسبت به سال گذشته خوب بود اما به دلیل عدم بارش برف منابع آب ما به کف رسیده است و شاهد خشک شدن سد حنا، سد کمانه و بسیاری از چشمه ها از جمله چشمه بابا زرنگ کمه، خونسار و چهل چشمه واقع در روستای منطقه گرموک هستیم.
شنتیا زاهدی در خصوص حفر سه حلقه چاه و اعتراض برخی کارشناسان و کشاورزان نسبت به آن گفت: مردم در شرایط خاص، تصمیم های غیر کارشناسی می گیرند که حفر سه حلقه چاه در سمیرم نیز در جمله این اشتباهات است.
وی با بیان اینکه برخی از این معترضان از کسانی هستند که آب منطقه ای را با هدف اینکه دشتی را آباد کنند برای دریافت مجوز حفر چاه، تحت فشار قرار می دادند.
رئیس اداره منابع آب شهرستان سمیرم بابیان اینکه این تصمیم ها غیر کارشناسی بوده است ادامه داد: این افراد آینده نگری نکردند و تنها ما را تحت فشار قراردادند حالا که به این معضل برخورده اند می گویند آب منطقه ای مقصر است.
زاهدیان ادامه داد: اکنون تلاش ما حفظ و نگهداری سدها و مخاذن آبی است و برای جبران کم آبی برنامه ریزی کرده ایم اما مردم به مسائل کارشناسی که توسط مسئولان آب منطقه ای مطرح می شود، اهمیت نمی دهند.
وی با اشاره به افت سفره های آب زیرزمینی و اینکه خشکسالی یک بحران جهانی است گفت: 70 درصد چاه ها در شهرستان سمیرم توسط مردم و بدون انجام مطالعات کارشناسی حفر شده است.
زاهدیان همچنین در خصوص پروژه تنگاب گفت: این پروژه با اداره آب منطقه ای ارتباطی ندارد و اعتبارات آن نیز از طریق استانداری تامین می شود و سازمان بسیج متولی آن است .
سمیرم دارای 22 هزار هکتار باغ با ظرفت تولید 250 تا 300 هزار تُن سیب درختی است.
این شهرستان با بیش از 100 هزار نفر جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7141/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.