مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان از رویداد نجومی بارش شهابی«برساوش» خبر داد و گفت: اوج این رویداد در سال جاری آخر شب ۲۱ مرداد تا بامداد ۲۲ مرداد خواهد بود.

به گزارش ایلنا، مهدی اسحاقی مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان از رویداد نجومی بارش شهابی «برساوش» خبر داد و گفت: اوج این رویداد در سال جاری آخر شب ۲۱ مرداد تا بامداد ۲۲ مرداد خواهد بود.

وی در باره علت رویداد بارش شهابی افزود: رخداد بارش‌های شهابی حاصل عبور زمین در مدار خود به دور خورشید از میان توده‌های خرده سنگ باقی مانده از عبور دنباله‌دارها است.

اسحاقی ادامه داد: ابعاد این خرد سنگ‌ها در حد میلیمتر و سانتیمتر است که در هنگام عبور زمین از میان این توده‌ها، خرده‌سنگ‌ها در برخورد با جو زمین سوخته و ایجاد نور می‌کنند اما بعضاً خرده‌سنگ‌هایی در ابعاد متر وجود دارند که ضمن ایجاد نور بسیار شدید، یک مسیر حرکت خیلی درخشان ایجاد کرده که امتداد این مسیر حرکت تا زمین می‌رسد و به آن‌ها «آذرگوی» می‌گویند.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: آذرگوی‌ها خرده‌سنگ‌های بزرگی هستند که مقداری از آن‌ها می‌سوزد و باقی مانده آنها با زمین برخورد می‌کند که برخورد این شهاب‌ها در مناطق مسکونی می‌تواند خطرناک باشد اما برای کسانی که از محل برخورد این شهاب‌ها دور هستند بسیار دیدنی  است و نوری معادل ماه شب 14 دارد.
 
وی درباره نام‌گذاری بارش‌های شهابی تصریح کرد: بارش‌های شهابی در نزدیکی هر صورت فلکی که صورت بگیرد نام همان صورت فلکی روی آن می‌گذارند و بارش شهابی که در نیمه شب 21 مرداد ماه اتفاق می‌افتد بارش شهابی«برساوش» نام دارد که در نزدیکی صور فلکی برساوشی هر ساله تقریباً در همین زمان رخ می‌دهد.

اسحاقی تأکید کرد: در طول سال شاهد 6 بارش شهابی مهم هستیم که ناشی از عبور کره زمین از توده‌های مختلف دنباله‌دارها است.

وی اوج این رویداد نجومی در سال جاری را آخر شب 21 مرداد تا بامداد 22 مرداد اعلام کرد و بیان داشت: زمین اواخر تیر ماه وارد این توده خرده سنگ شده و اول شهریور ماه از آن خارج می‌شود و حدوداً 21 الی 22 مرداد ماه که در وسط توده قرار می‌گیرد، بیشترین چگالی خرده سنگ و برخورد را دارد و تخمین زده شده است حدود 60 تا 70 شهاب در ساعت مشاهده شود.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با اشاره به اهمیت این رویداد شهابی اضافه کرد: از خصوصیات مهم این بارش شهابی این است که شب 21 مرداد اولین شب ماه قمری  است و نور ماه مزاحم رصد شهاب‌ها نخواهد شد و همچنین در این شب چهار سیاره مریخ، ناهید، مشتری و زحل به راحتی و با چشم غیرمسلح قابل رؤیت هستند و اگر به سمت جنوب بایستیم مریخ را به شکل ستاره‌ای نارنجی و قرمز رنگ می‌بینیم که بهترین شرایط رصد مریخ است.
 
وی در پایان گفت: علاقه‌مندان به رویدادهای نجومی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارش‌های شهابی به نشانی تلگرامی @AdibAstroCenter مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.