' غلامحسین شفیعی ' روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در ماه های اخیر روندی در تعدادی از واحدهای صنفی شهرهای دیگر باب شده است که سوسیس و کالباس را در مراکز عرضه مانند فروشگاه های فرآورده های گوشتی، تولید می کنند و به طور مستقیم به فروش می رسانند که به آنها ' صنفی' می گویند.
وی با تاکید بر اینکه سوسیس و کالباس فقط باید به صورت صنعتی و با نظارت و مجوز نهادهایی مانند استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی تولید و عرضه شود، تصریح کرد: اداره کل استاندارد استان اصفهان با جدیت با این موضوع برخورد می کند.
مدیرکل استاندارد استان ا صفهان با بیان اینکه تا کنون تقاضاهایی برای اجرای این روش در برخی از واحدهای صنفی اصفهان، دریافت شده است، گفت: ما به هیچ عنوان برای این روش تولید و عرضه، مجوز صادر نمی کنیم.
وی اضافه کرد: از سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز بهداشت و اداره نظارت بر مواد غذایی اصفهان خواسته ایم که در این زمینه هیچ مجوزی صادر نکنند.
شفیعی خاطرنشان کرد: تولید سوسیس و کالباس به این روش، سلامت مردم را به خطر می اندازد و اداره کل استاندارد استان اصفهان اجازه چنین کاری را نمی دهد.
سوسیس و کالباس بخش اعظم فرآورده‌های گوشتی مصرفی در ایران را تشکیل می‌دهند. مصرف سرانه سوسیس و کالباس در ایران حدود هشت کیلوگرم و در اروپا و آمریکا حدود 60 کیلوگرم اعلام شده است.
از لحاظ فناوری، تفاوت چندانی بین کالباس و سوسیس وجود ندارد و اختلاف آنها به قطر، درصد رطوبت، مقدار و نوع گوشت، چربی، فرمول مواد افزودنی، چاشنی و ادویه برمی‌گردد؛ برای ماندگاری کالباس و سوسیس از نگهدارنده‌ هایی همچون نیتریت سدیم و نمک استفاده می‌شود.
3011/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.