به گزارش ایرنا، محمد سلطانی فر عصر روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در مجتمع مطبوعاتی اصفهان تصریح کرد: در برهه ای از زمان نسبت به فعالیت این رسانه ها، احساس نگرانی می شد در حالی که ما باید فعالیت آنها را گسترش دهیم تا از ظرفیت آنها برای معرفی کشورمان به دنیا استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته حوزه مطبوعات خارجی در کشور مغفول مانده بود، افزود: 160 رسانه خارجی با 305 خبرنگار در کشورمان مجوز فعالیت دارند که 90 خبرنگار از آنها، خارجی هستند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست های ما باید تشویقی باشد و نه سلبی، گفت: ما در صدد هستیم تیترهای خوب رسانه ها را تشویق کنیم زیرا با گفتن 'ننویسید' راه به جایی نمی بریم.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت 29 خبرگزاری داخلی در ایران گفت: این تعداد از خبرگزاری های اتحادیه اروپا بیشتر است و در زمان حاضر نیاز به خبرگزاری های بیشتر نداریم.
سلطانی فر افزود: 42 مجوز خبرگزاری در کشور صادر شده است اما 29 خبرگزاری دارای مجوز، فعال هستند.
وی با تاکید بر اینکه خبرگزاری ها باید دارای استانداردهای خاصی باشند، تصریح کرد: به عنوان مثال خبرگزاری ها باید در هر استان یا شهر حداقل دارای یک دفتر نمایندگی باشند که بسیاری از خبرگزاری های کشورمان چنین چیزی ندارند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دفتر امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سختی با اعطای مجوز جدید خبرگزاری موافقت می کند، تصریح کرد: در زمان حاضر برخی پایگاه های خبری عملکرد بهتری از خبرگزاری ها دارند.
سلطانی فر ادامه داد: همین سخت گیری نیز برای تبدیل هفته نامه ها به روزنامه ها نیز صورت می گیرد.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صدور 9 هزار و 300 مجوز نشریه و خبرگزاری در کشور، گفت: حدود 55 درصد شاغلان رسانه های ما زنان هستند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی نیز مغفول مانده بود، خاطرنشان کرد: قانون مطبوعات و خبرگزاری ها بازنگری شده و به زودی در مجلس بررسی می شود.
سلطانی فر افزود: فضای مجازی در سال های اخیر نسبت به مطبوعات مکتوب، رشد بیشتری یافته و 40 میلیون کاربر، اخبار را ابتدا در فضای مجازی رصد می کنند و سپس سراغ رسانه های مکتوب می روند.
وی چهار حوزه راهبردی دفتر امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطبوعات خارجی، مطبوعات داخلی، تبلیغات و آموزش اعلام کرد و افزود: 10 هزار کانون تبلیغاتی در کشور مجوز فعالیت دارد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: راهبردهای رسانه ای زیادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم اما با توجه به انبوه مسائل وقت چندانی برای اعمال آنها نداشته ایم.
سلطانی فر در پاسخ به سوال مدیران رسانه ها درباره آگهی دولتی نیز توضیح داد: برخی از وزارتخانه ها مانند نفت و صنعت، معدن و تجارت چندان مایل به دادن آگهی های خود نیستند که ما در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم.
وی افزود: همچنین در زمان حاضر تصمیم گرفتیم که تعرفه آگهی ها افزایش نیابد زیرا باعث ریزش آگهی ها می شود.

*** فعالیت 19 تشکل و صنف مطبوعاتی در کشور
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت 19 تشکل و صنف مطبوعاتی در کشورمان، گفت: ما در حال تشکیل نخستین اتحادیه کانون های صنفی در این حوزه هستیم.
سلطانی فر افزود: همچنین در صدد هستیم که 22 اختیار خودمان از جمله صدور کارت حرفه ای خبرنگاری را به این تشکل ها واگذاری کنیم که این امر منوط به آماده بودن این تشکل ها از جمله خانه مطبوعات است.
وی ادامه داد: هرچند بحث ها و اختلاف نظرهایی در این زمینه مطرح شده است اما تلاش می کنیم با رایزنی و نظرخواهی از صاحب نظران و دست اندرکاران، این مسائل حل شود.

*** شورای تامین استان ها با خبرنگاران جلسه داشته باشند
سلطانی فر همچنین در این نشست از مسئولان استان ها خواست تا با دعوت از خبرنگاران به جلسه های شورای تامین، راهبردهای رسانه ای را در موارد خاص و یا بحران ها تعیین کنند.
وی افزود: بر اساس رویکردهای جدید، هر طرحی که می خواهد شکل بگیرد باید پیوست رسانه ای داشته باشد و اگر رسانه ها در نظر گرفته نشوند، مشخص نیست که آنها کدام طرف و دولت به کدام طرف می رود.
وی همچنین از متوقف شدن 2 طرح در دفتر امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این طرح ها شامل اشتراک روزنامه و بیمه پایه خبرنگاران بود که به دلیل مسائل خاصی که به همراه داشتند لغو شدند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مقرر بود طرح اشتراک روزنامه باعث فرهنگسازی برای روزنامه خوانی شود، تصریح کرد: این طرح از مسیر اصلی خود منحرف شده بود و 70 تا 80 درصد از بودجه یارانه ای که به آن تعلق می گرفت را هدر می داد.
سلطانی فر با تاکید بر اینکه فرهنگ روزنامه خوانی باید از دکه های روزنامه فروشی، تبلیغ شود، افزود: پرداخت یارانه مستقیم را بهترین راهکار برای این موضوع تشخیص دادیم .
وی با بیان اینکه در طرح بیمه پایه خبرنگاران نیز سوء استفاده هایی صورت گرفته بود، گفت: به عنوان مثال برخی به جای کارکنان رسانه ای، فهرستی از دوستان و اقوام خود را برای دریافت این بیمه معرفی کرده بودند.
وی با بیان اینکه در عوض توقف این طرح، به اجرایی شدن بیمه تکمیلی کمک کردیم، اضافه کرد: با اجرای این طرح جدید حدود سه هزار فعال رسانه ای زیر پوشش آن قرار گرفتند.

*** ما مسئول پاسخگویی در حوزه کاغذ نیستیم
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه ما مسئول پاسخگویی در حوزه کاغذ نیستیم، گفت: این حوزه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است.
وی با بیان اینکه ما تا زمانیکه آمار نداشته باشیم نمی توانیم روی موضوع خرید و واردات کاغذ نظارت داشته باشیم، افزود: متولی این کار از اول تا آخر، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ما فقط کمک می کنیم.
سلطانی فر با بیان اینکه وزارت صمت ( صنعت، معدن و تجارت ) تعیین می کند که به چه کسی کاغذ بدهد یا ندهد، ادامه داد: ما از این وزارتخانه خواستیم تا فهرستی از خریداران کاغذ به ما بدهد که تا کنون چنین فهرستی به ما اعلام نشده و تا زمانیکه این آمار را نداشته باشیم هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 70 تا 100 هزار تُن کاغذ برای روزنامه نیاز داریم، گفت: تا کنون برای خرید 27 هزار تن، گشایش اعتبار شده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت جهانی کاغذ نیز افزایش و تولید آن کاهش یافته است، افزود: بحران کاغذ روز به روز جدی تر می شود و برای ما نیز محدودیت ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه از رسانه های بزرگ خواسته ایم تا خودشان کاغذ بخرند، گفت: از برخی کارخانه های تولید داخل نیز در این زمینه حمایت کرده ایم.
به گزارش ایرنا، به مناسبت روز خبرنگار کتابخانه تخصصی رسانه امروز ( چهارشنبه ) با حضور معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع مطبوعاتی اصفهان افتتاح شد.
این کتابخانه دارای یکهزار و 300 جلد کتاب تخصصی و 300 جلد کتاب عمومی و نسخه های نشریه های جدید و قدیم است.
17 مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.
3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.