نرخ ارزی شناور (نوسان‌دار) روش تبادلات ارزی است که نرخ خرید و فروش ارز هر کشور با توجه به بازار جهانی خرید و فروش ارز و نرخ همان ارز در کشورهای دیگر امکان تغییر دارد.
به گزارش ایرنا، مصطفی رناسی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: همه دولت های ما با ثابت نگه داشتن نرخ ارز، اشتباه کردند زیرا آنها نرخ ارز را با فشار و مانند فنر ثابت نگه داشتند اما این فنر رها شد.
وی با اشاره به اینکه نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم 2 برابر شده است، افزود: این موضوع به معنای نصف شدن ارزش پول ملی و به هشت هزار تومان رسیدن قیمت دلار است.
رناسی همچنین سیاست جدیدی ارزی را نسبت به سیاست های قبلی، بهتر و واقعی تر خواند و تصریح کرد: از طرفی دو نرخی شدن ارز می تواند باعث ایجاد رانت شود.
به گفته وی، در چند ماه گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی بدلیل نوسانات زیاد نرخ ارز دچار ضرر مالی شدند زیرا قراردادهای خود را با نرخ چهار هزار تومان منعقد کرده بودند.
وی از مسئولان خواست تا در این شرایط، بدهی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به بانک ها و تامین اجتماعی را فریز (استمهال) کنند و گفت: برای خروج از این مشکلات باید انضباط مالی پیدا کنیم، به سپرده های بانکی مالیات تعلق گیرد، دولت سیاستگذاری کند و نه کاسِبی، بهره بانکی برای تولیدکنندگان کاهش یابد و هر شرکتی که موفق به صادرات بیشتر شود، مالیات کمتر پرداخت کند.
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه وجود سازمان های نظارتی در کشور پاسخگو و کارآمد نبوده است، تصریح کرد: اگر خبرنگاران بتوانند در فضای آزاد فعالیت کنند جلوی بسیاری از مشکلات و فسادها گرفته می شود و حتی دیگر نیازی به این همه سازمان نظارتی نیست.
رناسی گفت: مالیات ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی گرفته شود اما دولت بدلیل اینکه زورش به کاسبان و مغازه داران نمی رسد، راحت ترین کار را انتخاب کرده و این مالیات را از تولیدکنندگان می گیرد.
وی در باره حضور هیات های خارجی نیز توضیح داد: پس از امضا شدن سند برجام، هیات های خارجی اقتصادی بسیاری به اصفهان سفر کردند و حتی در برخی روزها، پذیرای چند هیات خارجی بویژه از اروپا بودیم.
وی افزود: در حالی که داشتیم با این هیات ها به نتایج و تفاهمنامه های خوبی می رسیدیم، امریکا از برجام خارج شد و اکنون آمار سفر هیات های خارجی اقتصادی به کشور و استان کاهش یافته است.

*** ارتباط با شرکت های کوچک خارجی، بهترین راهکار در شرایط حاضر***
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان، بهترین راهکار در شرایط حاضر را برقراری ارتباط با شرکت های کوچک و متوسط خارجی عنوان و اضافه کرد: برخی کشورها برای این کار اعلام آمادگی کرده اند.
رناسی ادامه داد: همچنین باید روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه خود را افزایش دهیم زیرا همین کشورها می توانند اقتصاد ما را رونق دهند.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: ما دیگران را به اشتباه، عامل مشکلات اقتصادی موجود می دانیم در حالی که از ناکارآمدی داخلی خودمان شکل گرفته است و گناه آن را باید به گردن بگیریم.
قاسم علی جباری افزود: بسته ارزی جدید که بتازگی اعلام شده است، کمک چندانی به محرومان و دارو نمی کند زیرا با 2 نرخی شدن ارز، دوباره فضا برای عده ای دیگر و رانت ها و اختلاس ها ایجاد می شود.
جباری با تاکید بر اینکه ما سازمان تامین اجتماعی در کشورمان داریم، گفت: لازم است که این سازمان، پشتیبانی شود تا بتواند به افراد نیازمند کمک کند نه اینکه ارز در اختیار افراد متفاوتی قرار گیرد.
وی همچنین با بیان اینکه برون رفت سرمایه از استان اصفهان نسبت به جذب سرمایه، بیشتر است، اضافه کرد: شرایط موجود باعث فرار سرمایه ها از اصفهان شده و بسیاری از سرمایه گذاران نیز محتاط شده اند.
وی با بیان اینکه به نظر می آید سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی اعتماد ندارد، تاکید کرد: عدالت مالیاتی باید برای همه اجرا شود.
جباری با اشاره به برنامه های انجام شده برای تسهیل سرمایه گذاری در استان اصفهان گفت: سال گذشته 143 طرح اقتصادی برای جذب سرمایه در استان تعریف و تدوین شد که تاکنون برای 101 طرح مجوز صادر شده و آماده جذب سرمایه گذار است.

*** استفاده خوبی از سفر هیات های خارجی به اصفهان نشد***
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: پس از اجرا شدن سند برجام، هیات های خارجی مختلفی به ایران و استان اصفهان آمدند و ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری فراهم شد اما ما نتوانستیم بخوبی از آن فرصت ها استفاده کنیم زیرا برنامه ریزی نداشتیم.
سید رسول رنجبران با تاکید براینکه تبادلات اقتصادی و صادرات ما بر اساس روابط سیاسی با کشورهای دیگر است، افزود: اگر این روابط نباشد، تعاملات اقتصادی خوبی نیز نخواهیم داشت.
وی همچنین گفت: پنجره واحدی برای سرمایه گذاری در استان وجود ندارد زیرا یاد نگرفته ایم که با هم کار کنیم و هر اداره یا ارگانی برای خودش جزیره مستقلی ایجاد کرده است و با توجه به منافع سازمانی خود تصمیم می گیرد.
خزانه دار اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به رفتار متناقض بانک‌ها با بدهکارانش گفت: وقتی بخش خصوصی به بانک‌ها بدهکار است مشمول جریمه می شود ولی این جریمه ها برای بخش دولتی در نظر گرفته نمی شود.
محسن پورسینا با بیان اینکه بانک مرکزی در کشورمان بطور کامل مستقل عمل نمی کند، افزود: هرجا شرکت های دولتی کم می آورند از بانک مرکزی پول می گیرند.
وی متوسط هزینه اتاق بازرگانی استان اصفهان در هر سال را حدود 13 میلیارد تومان اعلام کرد.
امیر کشانی رییس کمیته جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: ما به فعالان اقتصادی خودمان اجازه نمی دهیم که وارد عرصه های سیاسی شوند زیرا باعث فساد می شود.
استان اصفهان با بیش از 9 هزار واحد صنعتی، 880 معدن، حدود 120 هزار واحد صنفی و 570 هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از استان های سرآمد کشور در بخش اقتصادی است.
6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.