اصفهان از دیر‌باز و از نخستین سال هایی که مطبوعات پا به عرصه وجود گذاشت نامی مطرح در این حوزه داشته است.
در سال 1296 هجری قمری یعنی در اواخر دوره ناصری نشریه فرهنگ با مدیریت میرزا تقی‌خان کاشانی در چهار صفحه و به خط زیبای نستعلیق بر روی کاغذی با کیفیت به چاپ رسید.
این نشریه که اولین روزنامه اصفهان بود حدود 12 سال به صورت هفتگی منتشر و تا سال 1308 هجری قمری به حیات خود ادامه داد ولی پس از آن در سال 1320 هجری قمری روزنامه دیگری به نام ‌الاسلام در اصفهان منتشر شد.
از مطبوعاتی که در دوران مشروطیت در اصفهان منتشر می ‌شدند می ‌توان به روزنامه ‌های الجناب، انجمن مقدس ملی اصفهان، فرج بعد از شدت، جهاد اکبر، نقش جهان و حقیقت اشاره کرد که جزء اولین‌های مطبوعات اصفهان به ‌شمار می‌آید.
بعد از کودتای محمدعلی شاه تعدادی از روزنامه‌ نگاران تهران که نشریات آن‌ها توقیف شده بود از بیم جان به شهرهای بزرگ و مهم ایران مهاجرت کردند که در این بین روزنامه کشکول به مدیریت مجدالاسلام کرمانی نیز به اصفهان منتقل شد.
از دیگر نشریاتی که در دوره قاجار انتشار یافت نشریه 'زبان زنان' با مدیریت صدیقه دولت‌ آبادی بود که در سال 1337 هجری قمری به عنوان اولین نشریه ویژه بانوان به صورت دوهفته نامه منتشر می ‌شد.
در مجموع در دوره قاجار 57 عنوان نشریه در استان اصفهان انتشار می ‌یافت که از این تعداد 2 عنوان متعلق به شهر کاشان بود.
اما در دوره پهلوی اول دوران رکود مطبوعات بود زیرا شهربانی به شدت بر نشریات نظارت داشت و با کوچک ‌ترین بهانه‌ای آن‌ها را توقیف می‌کرد.
در مجموع تعداد کل نشریات منتشر شده در این دوره بالغ بر 27 نشریه در شهر اصفهان بود. که نسبت به دوره قاجار 30 نشریه کاهش داشته است.
ولی آغاز دوره پهلوی دوم به دلیل جنگ جهانی دوم و تضعیف حکومت مرکزی، مطبوعات وارد رشد جدیدی شد ؛ در این دوره بیش از 40 نشریه در اصفهان منتشر می‌شد تا اینکه در اواخر سال 1354، دولت وقت اعلام کرد به ازای انصراف صاحبان امتیاز از چاپ نشریه، مبلغی به عنوان پاداش به آنان پرداخت می‌کند، در نتیجه این امر برخی از نشریات محلی استان تعطیل شد.
اگر از وضعیت مطبوعات در دوران قبل از انقلاب اسلامی ایران بگذریم باید گفت امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دنیای ارتباطات، نشریات مکتوب کم کم جای خود را به نشریات الکترونیکی داده و مردم جامعه با بهره گیری از تکنولوژی هایی همچون تلفن همراه، رایانه های شخصی و قابل حمل، اطلاعات خبری مورد نیاز خود را از اینگونه نشریات مجازی کسب می کنند.
از 352 نشریه استان، 220 نشریه به صورت چاپی و 132 عنوان نیز نشریات الکترونیکی شامل 90 پایگاه خبری، 41 نشریه غیر برخط و یک خبرگزاری (ایمنا) هستند.
امروزه افراد زیادی مایل به دریافت مجوز و راه اندازی نشریات خبری و مکتوب و یا الکترونیکی هستند که برخی در این عرصه موفق و پویا عمل کرده و برخی نیز چند صباحی فعالیت مستمر داشته و سپس به صورت غیرفعال در می آیند.
از 220 عنوان نشریه چاپی استان اصفهان، 137 عنوان فعال و 93 عنوان نیز غیرفعال هستند.
اما استان اصفهان در سال های اخیر با افزایش تعداد نشریات خود با دوره انتشار روزانه (روزنامه) روبه رو بوده است به گونه ای که هم اکنون استان اصفهان دارای 10 روزنامه است که از جمله آن ها می توان به روزنامه های اصفهان امروز، اصفهان زیبا، زاینده رود، نسل فردا، نصف جهان، عصر اصفهان، سیمای شهر، رویداد امروز و روزنامه دوزبانه فارسی انگلیسی اصفهان نیوز اشاره کرد.
برخی از این روزنامه ها با ضمیمه های مختلف روزانه ای که راه اندازی کرده اند تغییرات مثبت و موضوعی را برای نشریه خود به همراه داشته اند.
65 عنوان روزنامه سراسری نیز در اصفهان دفتر نمایندگی رسمی دارند.
بیشترین تعداد نشریات استان اصفهان به صورت متمرکز در شهر اصفهان به چاپ می رسد، براساس آمار از 220 نشریه استان، 133 عنوان مربوط به شهر اصفهان و 87 عنوان نیز مربوط به سایر شهرستان های استان اصفهان است.
با توجه به مشکلات موجود در هزینه کاغذ و چاپ، بیشتری استقبال از نشریاتی است که در بازه زمانی طولانی تر و دور از هم مانند فصلنامه ها و دوفصلنامه ها به چاپ می رسد.
هم اکنون 38 هفته نامه، 16 دوهفته نامه، 53 ماهنامه، 13 دوماهنامه، 76 فصلنامه و 14 دوفصلنامه دارای مجوز در استان اصفهان به چاپ می رسد.
اما علاوه بر این نشریات مکتوب و پایگاه های خبری، خبرگزاری هایی هم مانند خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، فارس، مهر، تسنیم، پانا، موج و ... هستند که در استان اصفهان نمایندگی دارند.
تعداد نمایندگی خبرگزاری های فعال در استان اصفهان 17 مرکز بعلاوه خبرگزاری ایمنا (خبرگزاری شهر اصفهان) است.
هم اینک 217 خبرنگار در استان اصفهان عضو خانه مطبوعات هستند که 209 نفر آن ها از اعضای اصلی و هشت نفر نیز از اعضای افتخاری این خانه هستند.
اما این را نباید فراموش کرد که تعداد زیادی از فعالان عرصه خبر و رسانه هم در استان اصفهان هستند که عضو خانه مطبوعات و یا تشکل هایی مانند انجمن صنفی روزنامه نگاران و عکاسان نیستند؛ با این احتساب باید آمار خبرنگاران را در استان اصفهان بیش از این رقم ها دانست.
همچنین گزارشگران، تصویربرداران، عکاسان و تدوینگرهای زیادی در استان فعال هستند که همگی در زمینه خبر به فعالیت می پردازند ولی آمار دقیقی از آن ها در دست نیست.
از: فرزانه سادات مدنیون
گ/7135/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.