به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت و حمایت از جنگلها و مراتع کشور روز پنجشنبه در سمیرم به ایرنا گفت: تفاهمنامه ای به منظور نگهداری از مراتع بخش وردشت سمیرم بین امور عشایر به نمایندگی از 23 تن از عشایر و اداره منابع طبیعی استان اصفهان منعقد شد.
بهمن افراسیابی با اشاره به جمعیت 30هزار نفری عشایر ساکن در مناطق ییلاقی سمیرم افزود: زندگی و معیشت عشایر به مراتع و طبیعت وابسته است و از همین رو حراست و حفاظت از طبیعت به نفع خود آنهاست.
وی ادامه داد: دست اندازی ها به مراتع و یا آتش سوزی که در فصل گرم سال اتفاق می افتد باید با همکاری بهره برداران و عشایر محل رسیدگی شود.
افراسیابی با بیان اینکه عشایر بهره برداران 30 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشورهستند ، افزود: تفاهمنامه حفاظت مشترک از مراتع بین مجموعه امور عشایر و منابع طبیعی در سراسر کشور با هدف واگذارکردن نگهداری مراتع به عشایر منعقد شده است.
مدیرکل حفاظت و حمایت از جنگلها و مراتع کل کشور تعداد دام های سبک و سنگین عشایر در کشور را 32 میلیون رأس برآورد کرد و افزود: در این طرح اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوخت مورد نیاز عشایر را تامین می کند تا عشایر از منابع جنگلی استفاده نکنند.
افراسیابی گفت: بر اساس این تفاهمنامه، نگهداری چهار هزار هکتار از عرصه های مرتعی شهرستان سمیرم به خود عشایر ساکن این خطه واگذار می شود و امید است این طرح در سایر بخش ها و مراتع شهرستان نیز با همکاری جامعه عشایری اجرایی شود.
چهار هزار و 700 خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر ساله به ییلاق سمیرم کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم دارای 455 هزار هکتار عرصه ملی ، 330 هزار هکتار مرتع و جنگل است.
این شهرستان در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج قرار دارد.
7147/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.