راحله صادق روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به آمار تولد نوزادان نارس افزود: دلیل این موضوع مسائلی مانند عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا، تغذیه نامناسب مادران باردار، بی تحرکی و چاقی است.
وی نوزادان نارس را متولدان کمتر از 38 هفتگی دوران بارداری یا با وزن کمتر از 2 هزار و 500 گرم عنوان کرد و گفت: زایمان های زودرسی که منجر به تولد نوزادان نارس می شود به دلایلی مانند پاره شدن کیسه آب جنین، افزایش درد زایمان، فشار خون بالای مادر، خونریزی و جدا شدن جفت جنین پیش می آید.
صادق با بیان اینکه تعداد مادران باردار مبتلا به اضافه وزن، دیابت و فشار خون بالا رو به افزایش است، گفت: این موضوع چالش های زیادی را در مراقبت و حفظ سلامت آنها و همچنین نوزادان ایجاد می کند.
سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت اصفهان افزود: با وجود افزایش تولد نوزادان نارس در سال های گذشته، توانایی نگهداری و مراقبت از این نوزادان در استان، افزایش و مرگ آنها کاهش یافته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه مرگ مادران باردار از مهمترین شاخص‌های توسعه کشورهای جهان است، گفت: توانسته ایم در استان به شاخص برنامه ششم توسعه کشور برسیم و مرگ مادران باردار را کنترل کنیم.
وی بدون اشاره به میزان شاخص مرگ مادران باردار در اصفهان، ادامه داد: با توجه به افزایش بارداری های پرخطر نیازمند مراقبت و پیگیری بیشتر و آموزش مردم درباره تغییر سبک زندگی و بهبود شرایط تحرک و تغذیه هستیم.
این کارشناس با تاکید بر اهمیت زایمان طبیعی، تاکید کرد: ما بدنبال فراهم کردن شرایطی هستیم که مادر به خاطر ترس از درد زایمان طبیعی از انجام آن سر باز نزند که از آن جمله استفاده از روش های مختلف زایمان بدون درد و حتی همراهی همسر و همراه مادر به اتاق زایمان است.
/ ت/3011 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.