به گزارش ایرنا، روز شنبه این هفته خبری مبنی بر تخریب حوض از مرکز میدان امام(ره) اصفهان در شبکه های اجتماعی منتشر شد که واکنش های بسیاری را بین مردم و دوستداران میراث فرهنگی در پی داشت.
شهرام امیری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ساماندهی مرکز میدان امام (نقش جهان) اصفهان بویژه حوض آن با در نظر گرفتن خرد جمعی و کارکردهای امروزی این بنای تاریخی، انجام می شود.
وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بر حفظ اصالت بافت تاریخی مجموعه جهانی میدان امام(ره) تاکید دارد، گفت: بدون شک هرگونه تغییر یا ساماندهی در این مجموعه با در نظر گرفتن، حساسیت ها و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن صورت می گیرد.
امیری با اشاره به ثبت جهانی بازی چوگان به نام ایران در سال گذشته، اضافه کرد: با توجه به اینکه میدان امام اصفهان، خاستگاه این بازی بوده است، عده ای از کارشناسان طرح های مختلفی را برای ساماندهی مرکز این میدان جهت احیای بازی چوگان ارائه و پیشنهاد کرده اند که این پیشنهادها در حال بررسی است.
رشته چوگان سال گذشته در دوازدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس یونسکو در کره جنوبی با آرای قاطع به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی شد.
امیری ادامه داد: برخی کارشناسان معتقدند که باید از همه فضای میدان نقش جهان برای این بازی استفاده شود و عده ای نیز اعتقاد دارند که می توان بخشی از میدان را به این کار اختصاص داد.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ عجله ای برای اجرایی کردن این طرح ها نداریم، گفت: طرح های پیشنهاد شده، با نظرخواهی از مردم، کارشناسان، دوستداران میراث فرهنگی، هیات امنای میدان، کسبه فعال در این میدان و مسئولان، بررسی می شود.
به گفته وی همین روش برای نصب حفاظ در دهانه ها و رواق های سی و سه پل اجرا شد به طوریکه فرایند بررسی طرح های پیشنهاد شده و تصمیم گیری نهایی درباره آنها حدود 2 سال طول کشید.
امیری همچنین با بیان اینکه میدان امام به عنوان یک بنای پویا همچنان به حیات خود ادامه می دهد، گفت: با توجه به این پویایی، طرح های مختلفی از سوی کارشناسان برای ادامه حیات این میدان و حفظ کارکردهای آن از جمله پیاده رو کردن کل میدان، ایجاد گالری صنایع دستی و یا مستقر کردن کالسکه و ماشین های برقی برای جابه جایی گردشگران ارائه می شود.
امیری با اشاره به اینکه حوض مرکز میدان از سازه های الحاقی به این بنا در دوران پهلوی است، افزود: این حوض در چند سال گذشته به دلیل خشکی زاینده رود، جلوه خاصی در میدان بویژه در فصل های بهار و تابستان پیدا کرده است.
میدان تاریخی امام (ره) (نقش جهان) حدود 400 سال قبل در دوره صفویه در باغ بزرگ نقش جهان همراه با بناهای پیرامون آن بنا شد.
این محل از زمان تیموریان برای بازی چوگان مورد استفاده قرار می گرفت و در زمان صفویان بازسازی شد.
دو دروازه سنگی هنوز در این میدان باقی است که از انجام ورزش چوگان در آن دوره حکایت می‌ کند و قدیمی ‌ترین دروازه چوگان دنیاست.
میدان امام اصفهان در سال 1358 به عنوان میراث بشری به ثبت جهانی رسید.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.