روستای جاجا از توابع بخش مرکزی شهرستان تیران و کرون، در پنج کیلومتری شمال غربی تیران و 55 کیلومتری اصفهان قرار دارد.
قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی از جمله بناهای تاریخی در این روستا هستند.
' محسن مظاهری ' سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون روز شنبه در گفتگو با ایرنا هدف از استقرار این گروه باستان شناس در روستای جاجا را انجام مطالعه آثار و پهنه تاریخی روستای یاد شده بیان کرد.
وی افزود: انجام مطالعات باستان شناسی این روستا تیر امسال در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون تصویب شد و این مطالعات از شهریور امسال توسط کارشناسان میراث فرهنگی آغاز می شود.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون، مدت زمان انجام این مطالعات را سه ماه اعلام کرد و افزود: پس از انجام مطالعات باستان شناسی اقدامات اولیه برای احیا و مرمت آثار تاریخی این روستا به ویژه قلعه آن انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: با احیا و مرمت آثار تاریخی روستای جاجا، بومگردی و برگزاری تورهای یک روزه گردشگری در این روستا از سال آینده کلید خواهد خورد.
مظاهری به سابقه تاریخی روستای ' جاجا' اشاره کرد و افزود: این روستا از سابقه بیش از 200 سال و آثار تاریخی و جاذبه طبیعی شامل کوچه باغ ها، مسجد، حمام و قلعه ای تاریخی برخوردار است و می تواند به یکی از مقاصد گردشگری شهرستان تیران و کرون و استان اصفهان تبدیل شود.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون همچنین افزود: طرح هادی این روستا با هویت گردشگری طراحی شده است و انجام مطالعات باستان شناسی در احیا و مرمت آثار تاریخی به مسئولان محلی و میراث فرهنگی برای اجرای طرح هادی روستای جاجا کمک می کند.
شهرستان تیران وکرون با 71 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
7131 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.