به گزارش ایرنا ' محمود حجتی' در جریان این سفر، ضمن حضور در مراسم بهره برداری و افتتاح طرح مجتمع صنعتی کشتارگاهی و عرضه مرغ گوشتی در شهر کوهپایه در شرق اصفهان و رونمایی از نخستین تولیدات نهال گواهی شده کشور در زواره اردستان در 5 سخنرانی جداگانه ضمن تشریح سیاست های کلی دولت بر نکاتی مهم در خصوص توسعه و تقویت بخش کشاوری در شرایط کم آبی تاکید کرد که این نکات در قالب محور های زیر از مجموع سخنرانی ها و مطالب بیان شده وی استخراج شده است.
*** دولت و به تبع آن وزارت جهاد و کشاورزی بشکلی همه جانبه و درهمه مراحل حامی کشاورزان است.
*** وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان های پشتیبان بازار نظیر شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی با خرید مازاد تولید به روش های حمایتی، توافقی و تضمینی از تولیدکنندگان به دنبال حمایت از کشاورزان است.
** خشکسالی و سرمازدگی منجر به وارد شدن خسارت های زیادی به کشاورزان شده به همین علت دولت، 2سال استمهال بازپرداخت وام های کشاورزی را تصویب کرد که این
مصوبه قطعی ولازم الاجرا است و اگر بانکی تخلف کند با آن برخورد خواهد شد.
*** به منظور حل مشکلات مرغداران، تثبیت بازار، کوتاه کردن دست واسطه ها وعرضه کمی و کیفی گوشت مرغ، ایجاد شبکه زنجیره ای پرورش، تولید و توزیع این ماده غذایی در دستور کار وزارت جهاد و کشاورزی قرار دارد و تسهیلاتی برای این بخش در نظر گرفته شده است.
*** دولت در تلاش است تا نهاده های کشاوری را با ارزانترین قیمت در اختیار کشاورزان و فعالان این عرصه قرار دهد لذا به رغم جنگ اقتصادی دشمن و تلاش ها برای ایجاد مشکل در تامین ارز و جا به جایی پول، ارزانترین ارز به این امر اختصاص یافته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
*** وزارت کشاوری برمصرف بهینه آب، تغییر الگوهای کشت و آبیاری و رویکرد به کشت گلخانه ای با نظر داشت شرایط اقلیمی تاکید دارد.
*** پرورش و تولید گیاهان دارویی ظرفیتی مناسب و برخوردار از ارزش اقتصادی است لذا بهترین جایگزین برای توسعه دامداری سنتی است و باید با تغییر روش، از مرتع ها در جهت تولید گیاهان دارویی استفاده شود زیرا بازده اقتصادی بیشتری دارد.
*** حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد و این حمایت شامل پروانه فعالیت افراد و شرکت ها و تسهیلات بانکی نیز می شود.
*** طرح وزارت نیرو برای اختصاص پساب فاضلاب به شرق اصفهان برای کشت گلخانه ای قابلیت اجرایی ندارد و بر اساس مصوبه های چند سال گذشته قرار است به منظور جبران تبعات خشکسالی، یک متر مکعب بر ثانیه آب و هزینه های ایجاد زیرساخت های کشت گلخانه ای برای شرق اصفهان تامین شود.
*** غیر از 2 استان شمال کشور، در سایراستان های نباید آبی برای کشت برنج اختصاص یابد، از کشاورزان خواسته شده تا به این موضوع توجه کنند. در اصفهان نیز آبی برای کشت برنج وجود ندارد.
***- طرح برند سازی و افزایش کیفیت انواع محصولات کشاورزی در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
براساس این طرح: محصولاتی مانند مرغ، سبزی، صیفی و حبوبات باید به سمت برندسازی برود تا با کیفیت بهتری تولید و به مصرف کنندگان عرضه شود.
***
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارت به شهرهای کوهپایه، نائین و اردستان واقع در شرق وشمال شرقی اصفهان سفر کرد.
وی ضمن بازید از طرح های بخش کشاورزی این مناطق در آیین راه اندازی مجتمع زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در شهر کوهپایه ومراسم رونمایی از نخستین تولیدات نهال گواهی شده کشور در زواره اردستان حضور یافت.
1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.