به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار نصرت اله سیف روز دوشنبه در همایش تکریم گاه داران و شبانان عشایری اصفهان، افزود: تاکنون 40 مورد از مشکلات عشایر کشور شناسایی و در هیات اندیشه ورز بسیج عشایری مطرح شده است.
وی تاکید کرد: وضعیت امروز عشایر با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست زیرا در دوران پهلوی در هیچ روستایی پزشک، برق، آب، راه، تلفن وامکانات وجود نداشت ولی برغم تمام خدمات بعد ازانقلاب لازم است نهادهای مختلف درمناطق عشایر نشین حضور یابند و از نزدیک مشکلات این قشر را جویا شوند.
سردارسیف گفت: آموزش و پرورش تلاش های بسیاری داشته ولی اکنون عشایر برای تحصیل در دوره های متوسطه با مشکلات متعددی مواجه هستند که موجب ترک تحصیل فرزندان این قشر از جامعه می شود.
وی همچنین به برخی دیگر از مشکلات عشایر در حوزه برق، ارتباطات، بهداشت و بیمه عشایری اشاره کرد و گفت: در حوزه بیمه ای عشایر با مشکلات فراوانی مواجه هستند و دام های آنها نیازمند بیمه است.
سردار سیف افزود : در کنار حل مشکلات جامعه عشایری ، مشاوره و آموزش برای آنان نیز ضروری است.
رئیس سازمان بسیج عشایر تاکید کرد: فرهنگ عشایری در زمره بهترین فرهنگ های ایرانی است ولی در عین حال نیازمند حضور مبلغان دینی است و دست اندرکاران عرصه تبلیغی باید در این خصوص تلاش بیشتری داشته باشند.
وی همچنین خواهان آموزش های فنی و حرفه و توسعه مهارت آموزی بین عشایر شد و گفت: آموزش های فنی و حرفه ای بهره وری عشایر در بخش دامپروری را افزایش می دهد.
سردار سیف خواهاندر پایان شناساندن فرهنگ عشایر از طریق رسانه ها و صدا و سیما را ضروری خواند و گفت : زندگی عشایر از منظر سبک زندگی، وضعیت خانوادگی، اقتصادی و تولید ، الگوی خوبی برای سایر بخش های جامعه است.
همایش ' تکریم شبانان و گله داران عشایر استان اصفهان ' روز دوشنبه با حضور فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج ) و 400 نفر از عشایر این استان در اردوگاه شهدای درچه برگزار شد.
تکریم عشایر استان اصفهان و بیان خواسته ها و مشکلات این قشر از جمله اهداف برگزاری این همایش بود.
در استان اصفهان 52 هزارنفر عشایر کوچ رو و 18 هزار نفرعشایر نیمه کوچ رو و ساکن در سه شهرستان فریدون شهر، چادگان و سمیرم سکونت دارند.
همچنین پنج هزار نفر از عشایر عرب در منطقه جرقویه اصفهان زندگی می کنند.
جامعه عشایری 10هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد 200 شهید متعلق به عشایر استان اصفهان است.
7134/8116
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.