'بهرام کرمی' روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا گفت: این میزان گندم از ابتدای شروع خرید تضمینی این محصول ( اول خرداد ) تاکنون توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از کشاورزان این استان خریداری شده است.
وی افزود: در حال حاضر 28 مرکز خرید مباشر ( اتحادیه های شرکت تعاونی روستایی استان اصفهان ) و 11 مرکز خرید شرکت غله ( سیلوهای ملکی این شرکت ) کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان را برعهده دارند.
وی اضافه کرد: 35 هزار تُن از گندم خریداری شده در سامانه خرید ثبت شده و کشاورزان فروشنده برای دریافت وجه به بانک عامل معرفی شده اند.
کرمی ادامه داد: خرید گندم از مناطق گرمسیری این استان شامل شهرستان های کاشان، اردستان، نطنز، نائین، شاهین شهر، میمه و آران و بیدگل از ابتدای خرداد امسال آغاز شده و روزهای پایانی خود را طی می کند.
وی بیان کرد: خرید تضمینی گندم از مناطق سردسیر استان از جمله شهرستان های گلپایگان، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت نیز از ابتدای مرداد امسال آغاز می شود.
کرمی در مورد خرید دانه های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و آفتاب گردان نیز گفت: امسال تمرکز بر خرید محصولات کلزا و گلرنگ است.
وی افزود: از روز 20 خرداد امسال که خرید تضمینی کلزا شروع شده تاکنون یکهزار تُن از این محصول خریداری شده است.
مدیر بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان اضافه کرد: کلزا در شهرستان های مبارکه، شاهین شهر، سمیرم، فریدونشهر، گلپایگان، تیران و کرون، شاهین شهر و کاشان کشت می شود اما در سالجاری شاهین شهر بیشترین میزان کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمار اعلام شده، نرخ مصوب خرید تضمینی گندم 13 هزار ریال است.
53 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان به گندم(کشت بصورت دیم و آبی) تعلق دارد و سرانه تولید این محصول 145 هزار تُن در سال است.
50 درصد از کشت محصول گندم مربوط به منطقه مرکزی این استان بوده که امسال به دلیل کمبود آب و خشکسالی کاهش یافته است.
محصول کُلزا در حدود 470 هکتار از مزارع استان اصفهان کشت می شود.
دانه کُلزا دارای بیش از 40 درصد روغن است.
7153 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.