اوتیسم یا درخودماندگی (Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود؛ علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است؛ از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است.
راحله صادق روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح با هدف شناسایی دقیق کودکان مبتلا به اوتیسم، ارائه خدمات درمانی، افزایش توانمندی کودکان مبتلا به این بیماری و کاهش بار مالی وارده به نظام سلامت اجرا می شود.
وی اضافه کرد: در این طرح همه کودکان زیر 6 سالی که به مراکز جامع سلامت در نجف آباد مراجعه می کنند مورد غربالگری اوتیسم قرار می گیرند و افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری مورد بررسی های دقیق تر متخصصان روان شناسی و مغز و اعصاب کودکان قرار می گیرند.
صادق با بیان اینکه پرسش نامه های ویژه ای برای اجرای این غربالگری تهیه شده است، گفت: اگر اختلال های تکاملی، حرکتی، شنوایی و رفتاری در کودکی مشاهده شود وی ابتدا به روان شناس مرکز بهداشت و در مراحل بعدی در صورت تایید مجدد مشکوک بودن به اوتیسم به پزشک متخصص معین در شهرستان و فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان معرفی می شود.
وی افزود: اگر پس از طی این مراحل، ابتلای کودک به بیماری اوتیسم تایید نهایی شد به سازمان بهزیستی برای دریافت خدمات توانبخشی معرفی می شود.
مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه اوتیسم سطح بندی های خفیف، متوسط و شدید دارد، ادامه داد: بسته به نوع اوتیسم، خدمات توانبخشی متفاوتی برای آن ارائه می شود.
وی با بیان اینکه تا کنون چنین برنامه جامعی برای غربالگری اوتیسم در سطح مراکز بهداشت استان اصفهان انجام نشده بود، تصریح کرد: بهزیستی برنامه هایی را در این زمینه در مهدهای کودک اجرا کرده است.
صادق با اشاره به اینکه نرخ جهانی ابتلا به اوتیسم، یک نفر از میان 67 نفر است، گفت: آمار دقیقی از شیوع این بیماری در استان اصفهان نداریم.
وی تاکید کرد: اگر بیماری اوتیسم در مراحل ابتدایی شناسایی شود با آموزش ها و خدمات توانبخشی می توان توانمندی های کودکان مبتلا را افزایش داد تا زندگی عادی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی نیز با اشاره به اجرای طرح آزمایشی غربالگری اوتیسم در استان اصفهان گفت: انواع تست های غربالگری این اختلال تهیه شده و افراد برای انجام غربالگری آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
محمدتقی جغتایی افزود: اغلب کودکان در طول پنج سال اول زندگی، چندین بار برای کارهایی مانند واکسیناسیون، خدمات تغذیه ای و مراقبت های دیگر به مراکز بهداشت مراجعه می کنند و سعی شده از این ظرفیت برای اجرای طرح غربالگری این اختلال استفاده شود.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی به اجرای غربالگری این اختلال در مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی غربالگری اوتیسم را در مهدهای کودک را انجام می دهد که این طرح کماکان ادامه می یابد.
جغتایی به اجرای طرح غربالگری اوتیسم در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: غربالگری این اختلال در سه سطح سن پایین (شبکه های بهداشت)، متوسط ( مهدهای کودک) و سن تحصیل در آموزش و پرورش انجام می شود.
وی همچنین به برگزاری کارگاه آموزشی در این زمینه با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی در نیمه دوم تیرماه اشاره کرد و گفت: این کارگاه یک هفته ای منطقه با حضور کشورهای همسایه ایران مانند سوریه ، عراق و افغانستان برگزار می شود.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.