کورش محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دغدغه برخی مسئولان و حامیان محیط زیست و حیوانات نسبت به ارائه مجوز بهره برداری از معادن منطقه موته که از اصلی ترین پناهگاه های حیات وحش ایران به شمار می رود، گفت: حل مسئله و دغدغه های مربوط به منطقه حفاظت شده موته با وفاق و همدلی مسئولان، سازمان های مردم نهاد محیط زیست، حامیان حیوانات و رسانه‌ها در خود استان و با مساعدت استاندار و علما بخصوص امام جمعه اصفهان به سرانجام خواهد رسید.
وی تاکید کرد: در این راستا، حفظ پناهگاه حیات وحش موته و شان و منزلت افرادی که برای محیط زیست دغدغه دارند باید بطور جدی حفظ شود.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هر ایرانی دوستدار این سرزمین برای محیط زیست و حیات وحش آن نیز دل می سوزاند و بی شک یکی از اصلی ترین وظیفه همه ما انسان ها حفظ محیط زیست و حیات وحش و ایجاد فضای مناسب برای رشد آن و تحویل این سرمایه ارزشمند به آیندگان است.
وی با اشاره به اینکه ارائه مجوز و صدور پروانه برای اکتشاف و بهره برداری از معادن منطقه حفاظت شده موته طی سه سال گذشته تاکنون انجام شده است، تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کرد که برخی از دستگاه های متولی از آن زمان تاکنون برای جلوگیری از ارائه مجوز برای معدن پناهگاه حیات وحش موته کم کاری کرده ‌اند.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان اظهارکرد: دستگاه متولی این امر بخصوص محیط زیست طی سال‌های گذشته باید به صورت قاطعانه تر و با بررسی های بیشتر نسبت به این موضوع ورود می کرد اما متاسفانه با سهل انگاری و ساده انگاری به این موضوع برخورد کرده است.
وی گفت: چرا ظرف سه سال گذشته سازمان های محیط زیست و صنعت، معدن، تجارت به عنوان دستگاه های ذیربط نسبت به ارائه مجوزهای بهره برداری و اکتشاف در معادن منطقه موته، قاطعانه برخورد نکردند و حضور آنها کم رنگ بوده است.
به گفته عضو شورای شهر اصفهان، دستگاه های مرتبط با هر حوزه، باید مشکلات و معضلات طرح های در دست بررسی را به اطلاع استاندار برسانند، تا تصمیم گیری ها درست تر و منطقی تر اتخاذ شود.
وی ادامه داد: در آخرین ارائه مجوز بهره برداری از معدن سنگ تراورتن به حوزه علمیه، پیش از استاندار، تمامی مسئولان صورتجلسه مربوطه را امضا کردند و در نهایت استاندار آن را امضا و تایید کرد.
محمدی اضافه کرد: یعنی پیش از مهرعلیزاده استاندار اصفهان، تمامی مسئولان مرتبط نسبت به تمام شرایط واگذاری معدن یاد شده اطلاع داشتند و چنانچه مشکلی وجود داشت چرا قبل از این جلسه و تنظیم صورتجلسه مطرح نکردند؟.
رئیس کمیته آسیب های اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ضروری بود که شورای عالی محیط زیست کشور به موضوع منطقه حفاظت شده موته از سال های گذشته ورود پیدا می کرد، گفت: چنانچه در سال های قبل پرونده این موضوع به شورای عالی محیط زیست کشور ارسال ‌شده بود با حضور دستگاه قضایی و مسئولان بلند مرتبه تصمیم های خوبی برای آن اتخاذ می شد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بااشاره به اینکه طی روزهای محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در موضوع واگذاری معدن موته، ناجوانمردانه و به دور از انصاف مورد هجمه برخی افراد قرار گرفته است، گفت: مهرعلیزاده فردی حامی محیط زیست است و این مدیر با انگیزه پس از حضور خود در اصفهان با پیگیری های جدی به ویژه در موضوع تامین منابع آبی استان به عنوان یکی از اصلی ترین موضوع های محیط زیستی این خطه تلاش های زیادی را انجام داده است .
وی با بیان اینکه تخریب و خدشه به آبروی افراد نادرست است، اظهارکرد: گاهی برخی منتقدان، متولیان اصلی ارائه مجوز برای بهره برداری از معادن منطقه حفاظت شده موته را خطاب قرار نمی ‌دهند، تا جایی که اصل ماجرا که همان حفظ محیط زیست و حفظ حیوانات و گیاهان است به فراموشی سپرده می شود.
محمدی بیان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان همواره دغدغه شهروندان را پیگیری می‌ کند و همه ما وظیفه ملی داریم که در برابر اهمال کاری ها بایستیم و در راستای حفظ محیط زیست و گونه های جانوری و گیاهی بطور جدی تلاش کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: این شورا با هیچ فرد یا نهادی نزاع و تقابل ندارد و بی شک در پرونده اخیر نیز نسبت به حساسیت موضوع واکنش نشان داد و آن را پیگیری کرد.
به گزارش ایرنا، صدور پروانه اکتشاف معدن تروارتن در پناهگاه حیات وحش موته به نام حوزه علمیه اصفهان، انتقاداتی را از سوی برخی مسئولان، حامیان حیوانات و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و مردم در پی داشت.
مردم میمه ( در 100 کیلومتری شمال اصفهان ) نزدیکترین شهر به منطقه حفاظت شده حیات وحش موته با امضای طوماری به این اقدام اعتراض کردند.
پناهگاه حیات وحش موته مهمترین زیستگاه آهو در کشور بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، پناهگاه حیات وحش موته محل رویش انواع گیاهان بوته ای و درختچه ای به ویژه درمنه، گون، خارشتر، بادام کوهی، پسته کوهی و انجیر وحشی است و 478 گونه گیاهی متعلق به 240 جنس و 53 خانواده در این منطقه شناسایی شده است.
همچنین 25 گونه پستاندار، 88 گونه پرنده، 25 گونه خزنده و یک گونه دو زیست در پناهگاه حیات وحش موته شناسایی و ثبت شده است.
آهوی ایرانی شاخص ترین جانوری است که در دشت موته زیست می کند؛ قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه، گراز، انواع جوندگان، خزندگان، پرندگان از جمله کبک، تیهو، کوکر شکم سیاه، انواع چکچک، انواع چکاوک، شاهین، بالابان، دلیجه و کرکس از گونه های جانوری دیگر این منطقه است.
پناهگاه حیات وحش موته با مساحت 205 هزار هکتار در شمال غربی استان اصفهان از وسیع ترین مناطق چهارگانه این خطه است و در شهرستان های شاهین شهر و میمه، محلات و گلپایگان قرار دارد.
ت/6020 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.