به گزارش ایرنا، محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشستی خبری گفت: این طرح ها مشتمل بر 8 هزار و 219 زیرمجموعه است و 63 هزار شغل را در یک بازه زمانی سه ساله در اصفهان ایجاد خواهد کرد.
وی هزینه انجام این طرح ها را بالغ بر 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح ها شامل حوزه هایی نظیر کشاورزی، انرژی های پاک، دامپروری، گردشگری و ... خواهد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان اضافه کرد: این طرح ها در 14 شهرستان استان واقع در حوضه آبریز زاینده رود که کم آبی، بیشترین خسارت را به آنها زده است، اجرا می شود.
وی اظهار داشت: میزان آب مورد نیاز اجرای این طرح ها سالانه هفت میلیون متر مکعب خواهد بود که در مقایسه با مشاغل و طرح های گذشته، کاهش چشمگیری در صرفه جویی آب خواهد داشت.
به گفته شجاعی، برای مطالعه و تشکیل این طرح ها پنج کشور دارای شرایط مشترک اقلیمی با ایران مورد بررسی قرار گرفت و بر مبنای این طرح ها تکلیف هر سازمان و نهاد مشخص و زمانبندی اجرای این طرح ها نیز مشخص شد.
وی در باره یکی از این طرح ها گفت: طرح استفاده از انرژی خورشیدی بویژه در مناطق شرقی استان اجرا می شود و بر اساس آن یکهزار و 95 منزل مسکونی قادرند با نصب سلول های خورشیدی، روزانه سه تا پنج کیلو وات برق تولید کنند.
شجاعی اضافه کرد: دولت در یک بازه زمانی 20 ساله این برق تولیدی را می خرد و به ازای آن ماهیانه 300 تا 600 هزار تومان به خانه تولیدکننده برق می پردازد.
وی افزود: در این طرح، کشاورزان به ازای واگذاری زمین یا خانه خود برای نصب سلول های خورشیدی به میزان 10 درصد در طرح سهیم می شوند و حدود 61 درصد از این طرح بر مبنای تسهیلات بانکی و حدود 30 درصد نیز بر اساس سرمایه گذاری های حقوقی و حقیقی انجام می شود.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با بیان اینکه مدیریت کلان استان برنامه های اجرایی دارای زمانبندی مناسب با حفظ کرامت انسانی را مد نظر قرار داده است، گفت: برای انجام طرح های یاد شده با صنف کشاورزان جلسات متعددی برگزار شده است تا برنامه ها جامع و کامل باشد.
وی با اشاره به دیدگاه 'محسن مهرعلیزاده 'استاندار اصفهان در باره کشاورزان شرق استان خاطرنشان کرد: دیدگاه او درباره کشاورزان شرق اصفهان یک نگاه امنیتی صرف نیست بلکه همواره تاکید کرده است که باید به این مقوله بعنوان موضوعی اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نگریست.
شجاعی با بیان اینکه تیر خلاص به زاینده رود در زمان گذشته زده شده است، تصریح کرد: حفر چاه های غیرمجاز، برداشت های بی رویه و کاهش شدید سفره های آب زیرزمینی در سال های قبل، به خشکی مداوم زاینده رود منجر شده است.
به گفته وی، میزان پساب تولیدی در استان سالانه بالغ بر 60 میلیون متر مکعب است و بی شک تکمیل و به روز رسانی تصفیه خانه های اصفهان می تواند این آب را به چرخه مصرف دوباره بویژه در صنعت کشاورزی بازگرداند.
شجاعی ادامه داد: این حجم پساب در صورت تصفیه و استفاده مجدد، با حجم آب انتقالی به یزد برابری می کند.
وی تاکید کرد: بین صنف کشاورزان اصفهان و استانداری، نزاع وجود ندارد و مدیریت کلان استان می کوشد تا مشکلات معیشتی این قشر را برطرف کند.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه بوده است به همین دلیل مدیریت مصرف آب باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
اکنون زاینده رود از نظر میزان بارش از بدترین حوضه های آبریز کشور به شمار می آید.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست و فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
کشاورزان شرق اصفهان در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سالجاری در چند نوبت با حضور و اجتماع در نقاط مختلف شهر اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند.
مناطق شرق اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد و اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را بشدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.
سهم کلی حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال های اخیر اختصاص نیافته و با وجود جریان یافتن زاینده رود در مقطعی از سال گذشته، تنها حدود 40 درصد از یکصد هزار هکتار زمین های کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت و امسال بدلیل رها نشدن آب برای کشت پاییزه، این رقم با کاهش زیادی روبه رو شده است.
همچنین طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود، با توجه به اینکه ذخیره آب در سد زاینده رود به کمترین میزان در50 سال اخیر رسیده است، امکان بازگشایی زاینده رود و توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.
کاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده است تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد.
ت 6020 / 7150 /6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.