سیدمهدی میرجهانیان روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا بیان کرد: در این کارگاه، مواد اولیه و کاغذ دارای پروانه ساخت برای تولید لیوان یک بار مصرف وجود داشت اما بدلیل اینکه هنوز مجوز فرایند ساخت را دریافت نکرده بود از ادامه فعالیتش جلوگیری شد.
وی افزود: در این کارگاه دو و نیم تُن انواع کاغذ و بیش از 71 هزار لیوان تولید شده کشف و تحویل مراجع قضایی شد.
این کارشناس با تاکید براینکه در تولید ظروف یک بار مصرف، شرایط ساخت و مواد اولیه دارای اهمیت است، تصریح کرد: کارگاه ها و شرکت های تولیدکننده ظروف یک بار مصرف باید دارای 2 مجوز برای مواد اولیه و فرایند ساخت از سوی سازمان غذا و دارو باشند.
وی خاطرنشان کرد: هر یک از این مجوزها دارای جایگاه خاصی است و در صورتی که یکی از این مجوزها وجود نداشته باشد از فعالیت کارگاه تولیدی جلوگیری می شود.
میرجهانیان افزود: این موضوع برای همه ظروف یک بار مصرف پلی اتیلنی، پلی استایرن، گیاهی، آلومینیوم، پلی پروپیلن(pp) و حتی جعبه های شیرینی و پیتزا نیز صادق است.
وی ادامه داد: کارگاه های دارای مجوز ملزم به ثبت پروانه ساخت در همه ظروف تولیدی حتی قاشق و چنگال هستند و مردم هنگام خرید ظروف یک بار مصرف باید به این نکته دقت کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان استفاده از ضایعات غیرقابل استفاده یا پسماند بازیافتی برای تولید ظروف یک بار مصرف بصورت غیرمجاز وجود دارد، تاکید کرد که فرایند ساخت این ظروف پیچیده و خاص است و امکان چنین کاری با توجه به برخی ویژگی ها مانند محافظت در برابر نور خورشید، وجود ندارد.
سازمان غذا و داروی کشور همواره اعلام کرده است که همه محصولات سلامت محور از جمله ظروف یکبار مصرف پلیمری و کاغذی در صورت داشتن پروانه بهداشتی ساخت یا ورود معتبر و تحت نظارت مسئولان فنی، قابل عرضه و مصرف است.
به مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف نیز توصیه شده است هنگام خرید این قبیل ظروف اعم از پلیمری و کاغذی ضمن کسب اطمینان از داشتن شماره پروانه بهداشتی، مواد غذایی داغ را در ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند و در صورت لزوم منتظر باشند تا دمای ماده غذایی، کاهش یابد و سپس اقدام به سرو غذا یا نوشیدنی کنند.
ت/6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.