به گزارش ایرنا ، ' محسن مهرعلیزاده ' رو پنجشنبه در همایش کشاورزان خمینی شهر اصفهان افزود: کشاورزان به دلیل خشکسالی با مشکلات درآمدی مواجه شده اند و ممکن است نتوانند وام های دریافت شده از بانک کشاورزی را در موعد مقرر پرداخت کنند به همین جهت با مسئولان بانک کشاورزی مذاکره و مقرر شد این بانک بازپرداخت وام کشاورزان را استمهال کند و این موضوع از طریق بانک مرکزی کشاورزی در تهران به سرپرستی بانک کشاورزی استان اصفهان اعلام شده است.
استمهال به معنی مهلت گرفتن می باشد. استمهال بدهی روشی است برای مهلت گرفتن بدهکار نزد طلبکاران تا بتوانند دیون خود را در سر رسید جدید به طلبکاران پرداخت نمایند.
استاندار اصفهان خطاب به کشاورزان گفت: چنانچه در این خصوص با مشکلی مواجه شدند موارد را به فرمانداری ها گزارش کنند تا با مشکلات آنها رسیدگی شود.
وی کمبود آب را مهمترین مشکل استان اصفهان بیان کرد و افزود: بیشتر وقت مدیریت استان برای حل مشکلات آب این خطه صرف شده است و پیگیری مشکلات آب استان اصفهان را تا حل آن پیگیری خواهیم کرد.
مهرعلیزاده بیان کرد: برای حل مشکلات آب استان اصفهان باید دو موضوع ' ایجاد منابع جدید برای تامین آب ' و ' برنامه ریزی برای صرفه جویی و مصرف بهینه از این مایع حیاتی ' را با جدیت دنبال کرد تا براساس آن بتوانیم ضمن تامین آب شرب ساکنان منطقه و نیازهای آبی بخش های کشاورزی و صنعت را برآورده کرد.
وی با اشاره به اینکه عملیات حفر و تکمیل تونل سوم کوهرنگ مراحل نهایی را طی می کند و این تونل با 99 درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه بهره برداری قرار گرفته است، گفت: پروژه احداث سد این تونل برای مدت های طولانی متوقف شده بود که با تلاش مدیریت استان اصفهان از اول فروردین امسال عملیات اجرای این پروژه از سرگرفته شد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ از سال 89 آغاز شده و باید تا سال 93 به بهره برداری می رسید، تصریح کرد: این پروژه که باید چهار سال از بهره برداری آن می گذشت اکنون 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای پاره ای مشکلات متوقف شده بود.
وی با بیان اینکه به دنبال متهم کردن دیگران برای از دست دادن فرصت های از دست رفته جهت احداث سد تونل سوم کوهرنگ نیستیم، گفت: ما به دنبال آن هستیم تا با تلاش های شبانه روزی فرصت های از دست را جبران و زمینه تکمیل و بهره برداری از سد تونل سوم کوهرنگ را هرچه سریع تر فراهم کنیم تا از این طریق بخشی از منابع آب استان اصفهان تامین شود.
مهرعلیزاده به هجمه های دشمنان علیه دولت و نظام برای فاصله گرفتن مردم از دولت و نظام اشاره کرد و افزود: دشمنان نظام و دولت پس از تصدی دولت تدبیر و امید با برجسته کردن برخی مشکلات کشور سعی کرده اند بین دولت و مردم فاصله ایجاد کنند و اکنون تمرکز آنها بهره برداری از مشکلات کمبود آب علیه نظام و تحریک کشاورزان برای هجمه به دولت است.
وی افزود: مشکل کمبود آب مختص اصفهان نیست بلکه مشکلی ملی است و ناچاریم برای عبور از این بحران تهمیدات و تدابیر لازم را اتخاذ کنیم .
استاندار اصفهان بیان کرد: طی ماه های اخیر هماهنگی های لازم بین وزارت کشور و وزارت نیرو برای حل مشکل کم آبی استان اصفهان انجام و جدولی برای برداشت های دقیق در بستر زاینده رود تنظیم شده است.
مهرعلیزاده توضیح داد: براساس این جدول اولویت حوضه آبریز زاینده رود ، تامین آب شرب ساکنان منطقه است و پس از آن آب باید در اختیار صنایع و کشاورزی قرار گیرد.
وی درعین حال تصریح کرد: به رغم اینکه میزان برداشت ها از بالادست زاینده رود مشخص شده است اما همچنان شاهد برخی از برداشت های غیرقانونی هستیم که چنانچه ادامه داد، دولت محکوم به استفاده از شیوه تحکم به جای توصیه و نصیحت است.
استاندار اصفهان افزود: برای کنترل برداشت ها در بستر زاینده رود مقرر شد که قطع و وصل برق پمپ های دارای مجوز در این بستر با یک برنامه زمانبندی انجام شود.

*** تامین آب صنایع همانند باغ ها اهمیت دارد
وی با اشاره به اهمیت صنایع در اقتصاد و اشتغالزایی گفت: جلوگیری از از بین رفتن باغات و زنده نگه داشتن درختان برای ما اهمیت بسزایی دارد اما فعال بودن صنایع بویژه صنایع مادر که در اصفهان مستقراست نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند و باید با اتخاذ راهبردهای مناسب آب مورد نیاز آنها تامین شود.
استاندار اصفهان تصریح کرد: درصورت تعطیلی هریک از صنایع مادر افزون بر بیکاری هزاران جوان ایرانی، خسارت های مالی سنگینی را برای کشور در پی دارد بنابراین نمی توان از نقش مهم این صنایع در اقتصاد و اشغالزایی کشور که بصورت غیر مستقیم در زندگی ساکنان منطقه تاثیرگذارند، چشم پوشی کرد.

*** اعتبار آبرسانی به باغات خمینی شهر افزایش یافت
مهرعلیزاده با اشاره به اینکه برای جلوگیری خشک شدن درختان باغات خمینی شهر ناگزیر هستیم بوسیله تانکر به این باغ ها آبرسانی کنیم، افزود: پیش از این مبلغ 500 میلیون تومان برای آبرسانی به باغات خمینی شهر از طریق تانکر اختصاص یافته اما باتوجه به گستردگی باغات این منطقه و برای جلوگیری از نابودی آنها، مدیریت استان این اعتبار را به سه برابر افزایش خواهد داد و استانداری اصفهان مبلغ یک میلیارد تومان دیگر را به این موضوع اختصاص می دهد تا با نظارت فرمانداری و همیاری امام جمعه و مشارکت کشاورزان بصورت خود اختیاری برای آبرسانی به باغات خمینی شهر بوسیله تانکر هزینه شود.

*** حفر هشت حلقه چاه برای آبرسانی به باغات خمینی شهر
استاندار اصفهان افزود: برای تامین آب باغ ها در شهرستان های مختلف استان مطالعات زیادی انجام شد که براساس نتیجه این مطالعات، انتقال آب از زاینده رود به این باغ ها از طریق هاسازی آب موجب هدر رفت این مایع حیاتی خواهد شد.
وی ادامه داد: برای آبرسانی به باغ های خمینی شهر تصمیم گرفتیم هشت حلقه چاه با دبی 150 لیتر بر ثانیه که برای تامین آب شرب ساکنان این شهرستان حفر خواهد شد را در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد و آب شرب ساکنان منطقه از طریق لوله از زاینده رود انتقال یابد.
مهرعلیزاده افزود: این طرح برای شهرستان های مبارکه ، فلاورجان، لنجان، نجف آباد، اصفهان، برخوار و شاهین شهر نیز اجرا شود.
استاندار اصفهان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره ویژگیها و توانمندی های خمینی شهر خواستار بهره گیری از این ظرفیت ها و در عین حال برنامه ریزی برای برطرف کرد مشکلات این شهر شد.
مهرعلیزاده افزود: احداث پاسگاه جوی آباد یکی از ضروریات و از مهمترین برنامه ریزی هایی است که باید برای این شهرستان انجام شود زیرا امنیت یکی از نعمت های اصلی و وظیفه دولت و حاکمیت است که برای مردم تامین و حفظ شود.
وی همچنین به پرداخت عوارض آلایندگی پالایشگاه اصفهان به شهرستان خمینی شهر اشاره کرد و گفت: از سال 94 تاکنون پالایشگاه، با این ادعا که در فهرست واحدهای آلاینده قرار ندارد، عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است.
او تصریح کرد: پس از بررسی کارشناسان ادعای پالایشگاه اصفهان رد و مقرر شد عوارض آلایندگی خود را پرداخت کند.
مهرعلیزاده همچنین در خصوص تکمیل پروژه مصلی خمینی شهر، گفت: باید بین شهرداری، اداره راه و شهرسازی و چند نفر از بخش خصوصی هماهنگی هایی انجام شود.
استاندار اصفهان افزود: برای بررسی مشکلات و اجرای پروژه های شهرستان خمینی شهر معاون عمرانی خود را مامور خواهم کرد تا با سفر به این شهرستان و برگزاری جلسه با مسئولان مشکلات عمرانی شهرستان خمینی شهر را بررسی و حل و فصل کند.
شهرستان خمینی شهر با بیش از 350 هزار نفر جمعیت در 16 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
ت/ 2093/ 7153 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.