آن روزهای تحصیل در دوره کاردانی که 13 سالی از آن می گذرد، استاد سر کلاس مباحث تمدنی و تاریخی را تدریس می کرد تا اینکه از مهاجرت و جابجایی اجباری جمعیت در آینده ای نزدیک سخن به میان آورد.
سخنانی که واکنش های سخت و سرد دانشجویان را به همراه داشت. استادِ درس دیروز و مدیر فرهنگی امروز، از بیشتر شدن مشکلاتی چون آلودگی هوا و صدا، خشکسالی و تراکم جمعیت در اصفهان نصف جهان حرف می زد.
حرف هایی که شاید آن روزها کمتر به چشم می آمدند، اما این روزها با ادامه همان مشکلات و اضافه شدنشان و افزوده شدن برخی دیگر بهتر و بیشتر دیده و احساس می شوند.
استاندار سابق اصفهان نیز، در یکی از نشست های زیست محیطی دانشگاه اصفهان هم در همان ماه های اول استانداریش گفت: مهاجرت از اصفهان به ناچار در آینده نزدیک روی خواهد داد و با ادامه مشکلات زیست محیطی و انواع آلودگی، ترافیک و کم آبی، رفتن بخشی از جمعیت از اصفهان به دیگر استان ها قطعی است.
هر چند او از رسانه ها خواست این موضوع را رسانه ای نکنند اما این روزها و با وضعیت کم آبی و بی آبی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هم گفته است: در صورت عدم مصرف بهینه آب و بی دقتی در حوزه مدیریت آب، ممکن است که 70 درصد جمعیت فلات مرکزی کشور مجبور به جابه جایی از این منطقه شوند.
این سخنان در بیش از یک دهه اخیر و ادامه آن تا به امروز، نشاندهنده و گویای تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی نه تنها در اصفهان و ایران که در سراسر کره زمین است تا جایی که دبیر کارگاه آموزشی سراسری ریزمقیاس نمایی آماری با استفاده از مدل های اقلیمی (SDSM,LARS-WG) هم چندی قبل در مشهد مقدس گفته بود: گرمایش جهانی و آثار تغییر اقلیم در ایران، با پیامدهای جهانی هماهنگ بوده و بر منابع آبی و اقلیم کشورمان تاثیر گذاشته است.
ایمان باباییان همچنین گفته، گرم شدن جهان می تواند موجب طغیان برخی بیماری ها و آفت های انسانی، دامی و زراعی شود.
همچنین پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو اعلام کرده بود: بارش در فلات مرکزی ایران 34.7 درصد کاهش یافته است.
همه این شرایط در دورانی در حال تغییر و دگرگونی اجباری است که افزایش جمعیت در کلانشهرهایی مانند اصفهان که سطح بالای امکانات و خدمات در آن متمرکز و قابل دسترس است تا به امروز همچنان ادامه دارد و ساخته شدن هر ساله برج ها، پل ها، زیرگذرها و روگذرها، مترو و دیگر خدمات و طرح های عمرانی و شهری نشان از بیشتر شدن جمعیتی دارد که یا از گرد و خاک و آلودگی و گرمای طاقت فرسای شهرهای جنوبی گریخته اند و یا برای تحصیل و کار و بهره مندی از امکانات نصف جهان به اصفهان برخوردار کوچیده اند و اکنون اصفهان نیز آرام ارام خود به شهر و دیاری مهاجر فرست تبدیل می شود.
بگذریم که استاد، از کوچ اجباری جمعیت از اصفهان چه ها گفت و نگفت و یا اینکه جلوگیری از این کوچ و مهاجرت چه راهکار و ساختارهایی می طلبد، اما بیان همین امر که شرایط امروز متفاوت از دیروز است و برنامه های متفاوت و روزآمدی نیازدارد حاوی نکته ها و گفته های فراوان است.
از: محمود افشاری
گ/7147 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.