به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از هاشم امینی، میزان آبدهی این چاه ها را 200 لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: این روند در روزهای پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.
وی یکی دیگر از تمهیدات آبفا(شرکت آب و فاضلاب) را تهیه و توزیع شیرآلات کاهنده مصرف برای صرفه جویی در آب تا حداکثر 30 درصد عنوان کرد.
مدیرعامل آبفا اصفهان اعلام کرد: مشترکانی که مایل به دریافت تجهیزات کاهنده مصرف آب هستند با سامانه 1522 آبفا تماس بگیرند تا اکیپ‌های مربوطه لوازم را در اختیار آنها قرار دهند و هزینه‌ آن نیز بصورت قسطی بر روی قبوض آنها اعمال شود.
وی با تاکید براینکه در حوزه‌های فرهنگی تهمیدات مناسبی انجام شده است، افزود: در باره مشترکان پرمصرف قبوض متفاوتی ارائه می‌شود و به آنها متذکر می‌شویم که مصرف آنها خارج از عرف بوده و باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.
امینی به دیگر طرح های جبران کمبود آب نیز اشاره کرد و گفت: در گام نخست، حفر و تجهیز 70 حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت که از اردیبهشت‌ برغم اختصاص نیافتن اعتبارات لازم، قرارداد 70 حلقه چاه بسته و جانمایی آنها انجام و در نیمه نخست خرداد نیز عملیات حفاری بیش از 20 حلقه چاه نیز اجرا شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، استفاده از ظرفیت چاه‌های شهرداری را یکی دیگر از برنامه‌های آبفا اعلام کرد و افزود: از تمام چاه‌های شهرداری اصفهان، پایش بعمل آمده و اتصالات 47 چاه کیفی دارای امکانات فنی نیز انجام شده و در عین حال مقرر است از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و اجاره‌ای هم استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: حوضه آبریز زاینده‌رود، امسال متاثر از کاهش بارش‌ و خشکسالی در فلات مرکزی با اُفت محسوس منابع آبی مواجه شده بطوری که حجم ذخیره مخزن سد زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت، کاهش چشمگیری داشته و میزان آورد رودخانه حدود 30 درصد سال گذشته بوده است.
وی تاکید کرد: این روند باعث شده است تا شرایط توزیع آب در حوضه زاینده رود در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت بر اساس مصوبات شورای حوضه زاینده‌رود و کارگروه سازگاری با کم‌آبی تغییراتی داشته باشد، بطوری که محدودیت‌های بخش کشاورزی باعث شده تا تخصیص آب کشاورزی به شرق اصفهان محقق نشود.
امینی ادامه داد: در بخش صنعت نیز مقرر شده است تا صنایع استان 40 درصد از مصرف آب خود بکاهند و در بخش شرب هم بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی باید کاهش 20 درصدی اعمال شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: کاهش 20 درصدی تحویل آب شرب شرایط بسیار سختی را برای سامانه 56 شهر و 300 روستا با حدود چهار میلیون نفر جمعیت ایجاد کرده و باعث شده تا سناریوهای جدیدی را برای بخش آشامیدنی استان طراحی کنیم.
وی تاکید کرد: بدین منظور برای اینکه بتوانیم تابستان و بخشی از فصل پاییز امسال را بشکل مناسب طی کنیم باید اقدامات موثری را در حوزه 56 شهر و 300 روستای متاثر از کاهش منابع آبی رودخانه زاینده رود انجام بدهیم.
وی بااشاره به اینکه برای مدیریت مصرف آب درصدد تعدیل فشار شبکه هستیم، اضافه کرد: چندی پیش سامانه تله متری شبکه توزیع شهر اصفهان افتتاح شد که یک اتفاق خوب در سامانه اصفهان بزرگ وجود سامانه تله متری و مدیریت فشار است.
امینی یادآور شد: در برخی از روزها و ساعات شبانه روز چند هفته اخیر حدود 40 درصد کاهش تحویل آب رخ داد، ولی بدون اینکه تنش اجتماعی بوجود بیاید با مدیریت فشار شبکه توزیع و با ورود منابع جدید و همکاری مردم، شرایط تا حدودی تعدیل شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هشدار داد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد وضعیت قدری دشوار خواهد شد با این وجود بنای ما این است که به سمت جیره بندی آب نرویم و با کمک مردم، توزیع بهینه آب، تعدیل فشار و نصب شیرآلات کاهنده بتوانیم تابستان را با شرایط مناسب‌تری سپری کنیم.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه است به همین دلیل باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار بگیرد.
اکنون زاینده رود در زمینه میزان بارش ها از بدترین حوضه های آبریز کشور به شمار می آید.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست و فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
/6027/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.