رضا شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خسارت 20 میلیارد ریالی سیلاب ها و تگرگ های بهاری به مراتع آران و بیدگل اشاره کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق بالادستی بخش کویرات و بخش مرکزی این شهرستان که سرچشمه سیلاب های بهاری بودند، ضروری است.
وی افزود: همچنین باید لای روبی بندهای سنگی و سیمانی در این شهرستان انجام شود که این امر هم نیازمند 500 میلیون ریال اعتبار می باشد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل بیان کرد: هم اکنون 50 بند سنگی و سیمانی و نزدیک به 12 بند خاکی جهت پخش سیلاب در این شهرستان وجود دارد که بیشتر آنها در منطقه یخاب هستند و نقش بسزایی هم در حفاظت از منابع آبی منطقه ایفا می کنند.
او اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری حجم زیادی از روان آب ها را که موجب فرسایش خاک و ایجاد سیلاب در منطقه شده، قابل کنترل خواهد کرد و موجب تغذیه آب های زیرزمینی نیز می شود. 
شفیعی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در آران و بیدگل با توجه به بروز خشکسالی های متوالی ضرورتی دوچندان دارد و اقدام های سال های گذشته برای مهار روان آب ها کفایت نمی کند.
به گفته وی، 374 هزار هکتار از وسعت 605 هزار هکتاری شهرستان آران و بیدگل را مرتع ها تشکیل می دهند و 103 هزار هکتار از مساحت این شهرستان نیز جزء کانون های در خطر فرسایش بادی و توفان های ماسه ای به شمار می رود.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است. 
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.