اسماعیل گرجی زاده روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهارکرد: تمام آزمایش های لازم برای سنجش سلامت آب انجام می شود و آب اصفهان حامل هیچگونه آلاینده های بیماری زا، ویروس و یا باکتری نیست.
وی با تاکید بر اینکه آب ورودی به تصفیه خانه باباشیخعلی و همچنین آب تولیدی در این مجموعه از حیث شاخص های مختلف در آزمایشگاه مورد سنجش قرار می گیرد، گفت: کدروت، PH، کلر و زمان ماندگاری کلر، چهار عاملی است که در صورت استاندارد بودن ، سلامت و بهداشت آب تایید می شود.
گرجی زاده توضیح داد: میزان کدورت آب درصورتی که پنج (nto) باشد، استاندارد جهانی رعایت شده و در صورتی که این شاخص حدود یک باشد، بسیار مطلوب و خوب است و این میزان در آب تولیدی تصفیه خانه باباشیخعلی خیلی کمتر و 25 صدم درصد است.
وی گفت: میزان PH آب اصفهان بین 7.8 تا 8.4 و کاملا منطقی و معقول است.
او در ادامه درباره کلر آب اصفهان نیز خاطرنشان کرد: بر طبق اعلام مرکز بهداشت و واحد کنترل کیفی آبفا این میزان نباید از 9دهم کمتر باشد و در واقع چنین است و شاخص زمان ماندگاری 30 دقیقه نیز در آب اصفهان وجود دارد.
بنا به تاکید مدیر تصفیه خانه آب اصفهان(باباشیخعلی) نمونه برداری و سنجش روزانه در مناطق مختلف انجام می شود و با آزمایشهای دقیق، بهداشت و سلامت آب مورد تایید قرار می گیرد.
مدیر تصفیه خانه آب باباشیخعلی اصفهان همچنین گفت که این مجموعه در سه سال اخیر رتبه های برتر تصفیه خانه های کشور را کسب کرده است.
مدیر تصفیه خانه آب اصفهان با اشاره به سختی آب که به اصطلاح به آن گچ گفته می شود، اظهارکرد: میزان سختی آب اصفهان در فصول مختلف متغیر و حدود 135 تا 175 و ایده آل است.
او اضافه کرد: شاخص سختی آب به دو دسته سختی موقت و سختی دائم تقسیم بندی می شود و از آنجایی که سختی موقت آب اصفهان بیش از سختی دائم آن است، بنابراین باعث می شود که ته کتری یا سماور، رسوب جمع شود.
وی با اشاره به کاهش چشمگیر بارشهای استان در سال جاری آبی(مهر96) تاکنون، گفت: ورودی به تصفیه خانه آب اصفهان حدود 40 درصد کاهش داشته است.
گرجی زاده گفت: در یکسال گذشته 108 حلقه از مجموع 214 حلقه چاهی که در استان اصفهان در کنار تصفیه خانه باباشیخعلی بخشی از آب شرب مردم را تامین می کرد، خشک شده است و تنها 106 چاه در مدار تولید قرار دارد و 760 لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه می کند.
مدیر تصفیه خانه آب اصفهان با اشاره به برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای حفر 80 حلقه چاه جدید برای تامین بخشی از آب شرب، خاطرنشان کرد: با این وجود باز هم با کمبود آب روبه رو خواهیم شد و از مردم درخواست می کنیم که حداقل 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.
گرجی زاده توزیع عادلانه آب بین مردم را ضروری دانست و گفت: حدود 10 درصد از آب شرب اصفهان به وسیله چاه تامین می شود و آب چاه و تصفیه خانه بطور مساوی در شبکه توزیع آب جاری می شود.
مدیر تصفیه خانه آب اصفهان با اشاره به اینکه فرایند تصفیه آب، سخت و پر هزینه است، گفت: تصفیه هر متر مکعب آب شرب به تنهایی حدود 700 تومان هزینه در بر دارد و این در حالیست که خیلی کمتر از این مبلغ از مشترکان اخذ می شود.
وی افت فشار آب شرب را یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و تصریح کرد: اگر بصورت منطقی و عادلانه به توزیع آب نگاه کنیم در می یابیم که چاره ای جز افت فشار شبکه برای تمامی مردم وجود ندارد، در غیر اینصورت جیره بندی و قطعی آب رخ می دهد که بطور حتم این موضوع نه تنها مشکلات عدیده ای برای شهروندان ایجاد می کند، بلکه دور ریز و اسراف در آب را نیز در پی خواهد داشت.
او ادامه داد: اُزُن و کلر مورد استفاده در تصفیه خانه آب اصفهان ساخت داخل و پلی آلومنیوم کلراید مورد استفاده در این مجموعه از کشورهای خارجی وارد می شود.
به گفته وی پمپ قرار گرفته در شبکه لوله کشی منازل که بطور مستقیم باعث مکش آب از شبکه توزیع می شود، آفتی برای تقسیم بندی آب و دلیلی برای بروز مشکلات فنی است.
او تاکید کرد: بهترین راه برای آپارتمانهایی که در طبقات بالا با افت و قطعی فشار روبه رو می شوند، استفاده از مخازن نگهداری آب است.
وی درباره دستگاه های تصفیه آب خانگی نیز گفت: آب لوله کشی املاح و مواد لازم برای سلامتی بدن همچون فلوراید، آهن، کلسیم و منیزیم را داراست، اما آب حاصل از تصفیه آب خانگی به آب مقطر شبیه و فاقد املاح مفید است، بنابراین نمی تواند ضامن سلامتی باشد.
او اضافه کرد: برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی، کلر آب را نیز از بین می برد که آلودگی آب تولیدی آنها را افزایش می دهد.
گرجی زاده تاکید کرد: سختی آب که در اصطلاح عامیانه گچ گفته می شود به هیچ عنوان باعث بروز بیماری از جمله سنگ کلیه نمی شود و چند پایان نامه و رساله علمی توسط دانشجویان پزشکی در این تصفیه خانه، این شائبه را رد کرده است.
به گزارش ایرنا، تصفیه خانه بابا شیخعلی یکی از بزرگ ترین تصفیه خانه های آب ایران به شمار می رود که در کیلومتر 45جاده اصفهان- شهرکرد و در جوار شهر زاینده رود واقع شده است.
آب این تصفیه خانه در ابتدایی ترین نقطه، از سد زاینده رود و پس از آن از سد چم آسمان در فاصله 8 کیلومتر بالاتر از این مجموعه بوسیله کانال سرپوشیده تامین می شود.
آشغالگیری، تقسیم کننده مواد شیمیایی نظیر اُزُن و کُلر و پُلی آلومنیوم کلراید، زلال سازی، سالن فیلتراسیون و کُلرزنی نهایی از قسمتهای اصلی این تصفیه خانه به شمار می رود.
در قسمت زلال سازها آب حدود 3 ساعت باقی می ماند و سپس در سالن فیلتراسیون مشتمل بر 48 قسمت فیلترینگ از 3 لایه مختلف عبور می کند و پس از در واحد کلرزنی وارد شده، سپس بوسیله تونل به 17 کیلومتر انتقال داده می شود و در مرحله نهایی در شبکه توزیع به غیر از صنایع در اختیار مردم 56 شهر و 300 روستای استان اصفهان با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و یکصد هزار نفر قرار می گیرد.
ت / 6020/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.