به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از ' هاشم امینی ' اعلام کرد: این چاه ها برای تامین 750 لیتر آب در ثانیه حفاری می شود که تاکنون 72 حلقه چاه جانمایی و عملیات حفاری 26 حلقه چاه آغاز شده است.
وی با اشاره به وضعیت تامین آب شرب گفت: میان عرضه و تقاضای آب شرب در اصفهان تعادلی برقرار نیست در حالیکه آب موردنیاز در ایام پیک مصرف بیش از 14.5 متر مکعب در ثانیه است.
امینی افزود: در چند روز اخیر، تخصیص آب شرب حدود 40 درصد کاهش یافته که این موضوع در عدم برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای آب در اصفهان تاثیر بسزایی داشته است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: به عنوان مثال در بسیاری از نقاط، مردم شاهد افت فشار آب هستند.
وی با اشاره به مقایسه تامین آب در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته گفت: در اردیبهشت امسال میزان آب شُرب نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 31 درصد کاهش داشته است.
امینی ادامه داد: در اردیبهشت امسال، میزان آب نسبت به نیاز آبی 34 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان، کاهش سرانه مصرف آب را یکی از عوامل برون رفت از تنش آبی دانست و تصریح کرد: در زمان حاضر سرانه مصرف در بخش خانگی حدود 154 لیتر در شبانه روز است که این رقم با توجه به اقلیم آب و هوایی اصفهان باید به 130 لیتر در شبانه روز کاهش یابد.
امینی بابیان اینکه علاوه بر کاهش تخصیص 30 تا 40 درصدی آب، عدم جاری بودن زاینده رود هم بر کاهش آبدهی چاه ها تاثیر نامطلوبی داشته است گفت: چاه های فلمن به دلیل عدم جاری بودن زاینده رود در سال های اخیر از مدار بهره برداری خارج شدند.
رودخانه زاینده رود در دهه اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش ها، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه است.
همچنین بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
هم اکنون حدود 80 درصد از سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر خالیست.
علاوه بر آن، کاهش منابع آب زیرزمینی و تنش ناشی از کمبود آب، گریبانگیر بسیاری از نقاط کشور از جمله استان اصفهان شده است.
د/3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.