مجید زمانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان ها شامل دهاقان، تیران و کرون، اردستان، کاشان، نجف آباد، نطنز و نایین است.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان از 2 سال قبل با همکاری دانشگاه اصفهان اقدام به تهیه و تدوین راهبردهای توسعه شهرستان ها کرده است، گفت: این راهبردها بر اساس مطالعات برنامه ششم توسعه استان و برش های استانی سند آمایش سرزمین تهیه شده است.
سند آمایش اصفهان به منظور بهره گیری بهینه و مناسب از ظرفیت ها و امکانات این استان به عنوان نخستین سند آمایش استانی و سند بالا دستی استان در سال 93 تصویب شد.
آمایش سرزمین، شامل برنامه ریزی و سازمان دادن به نحوه اشتغال فضا، تعیین محل سکنای انسان ها، محل فعالیت و تجهیزات و کنش های بین عوامل گوناگون نظام اجتماعی- اقتصادی است؛ این سند، برنامه ریزی کلان نیروهای اقتصادی، طبیعی و انسانی را مد نظر دارد.
این کارشناس اضافه کرد: راهبردهای توسعه، افق روشنی را درباره زمینه های رشد و پیشرفت در هر شهرستان مشخص می کند و مسئولان می توانند بر اساس این راهبردها به برنامه ریزی و تعریف طرح های جدید بپردازند.
زمانی با بیان اینکه بر اساس این ‏راهبردها، برای هر شهرستان پنج طرح شاخص و تاثیرگذار مشخص و اجرا می شود، تصریح کرد: به عنوان مثال راهبرد اصلی توسعه شهرستان خوانسار، گردشگری طبیعی تعریف شده است و مسئولان می توانند طرح های اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه تعریف کنند.
وی همچنین راهبردهای توسعه ای شهرستان تیران و کرون را کشاورزی مدرن، پاسداشت محیط زیست و گردشگری حیات وحش، شهرستان دهاقان را گردشگری بر مبنای استعداد بومی و باغ گردی، کاشان را گردشگری تاریخی و طبیعی و نجف آباد را ساماندهی خدمات شهری اصفهان عنوان کرد.
این کارشناس با اشاره به اینکه کار تهیه سند راهبردهای توسعه سایر شهرستان ها نیز انجام شده است، اظهار امیدواری کرد که این سندها در آینده نزدیک نهایی و برای تصویب در شورای برنامه ریزی استان ارائه شوند.
وی یکی دیگر از برنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان را تدوین سند توسعه مناطق استان، عنوان و بیان کرد: در این اقدام، الگوی توسعه مناطق هفتگانه استان بر اساس شاخص هایی مانند جغرافیا، جمعیت، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مشخص می شود.
استان اصفهان با بیش از پنج میلیون و 120 هزار تَن جمعیت دارای 24 شهرستان است.
ت/3011/ 6022 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.