علی اکبر نادری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تلفات اولیه دام های تازه از راه رسیده به ییلاق سمیرم در بارش های شدید روزهای آخر اردیبهشت 365 رأس اعلام شده بود.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر این دام ها در مراتع و مناطق عشایری بخش مرکزی و وردشت در شمال سمیرم از بین رفتند که نمونه عمده آن تلف شدن 70 راس دام در منطقه «گرم آباد» بود.
وی بیان اینکه آمار این اداره از لحظه ابتدایی بارش ها تا امروز ثبت و اعلام نهایی شده است، افزود: امسال با ورود زودهنگام عشایر در روزهای ابتدایی اردیبهشت شاهد کاهش شدید دمای هوا، بارندگی در زمان کوچ و از بین رفتن این تعداد دام بودیم.
سرپرست اداره امور عشایر سمیرم در باره تامین آب انسان و دام برای عشایر نیز گفت: شش تانکر سیار، روزانه عملیات آبرسانی را در مناطق عشایری بخش های وردشت و مرکزی انجام می دهند.
نادری افزود: وضعیت آب در دو بخش دناکوه و پادنای بزرگ مطلوب است و در زمان حاضر نیازی به آبرسانی سیار برای عشایر و دام های این دو بخش در جنوب سمیرم نیست.
به گزارش ایرنا، بارش باران در نیمه دوم اردیبهشت منتهی به خرداد جاری، مشکلاتی را برای عشایر و دام های آنان در منطقه سمیرم ایجاد کرد.
به گفته ستار سبزعلی مسئول اداره هواشناسی سمیرم، رگبار تگرگ و باران های سیل آسا اردیبهشت ماه در سیمرم رکورد زد و تنها در این ماه به 120 میلیمتر رسید.
در مجموع سال زراعی جاری، این بارش ها تا به امروز به 238.7 میلیمتر رسیده است.
چهار هزار و 700 خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر سال با افزون بر 700 هزار رأس دام، به مراتع ییلاقی سمیرم کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم در 160کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع است.
ت/6027/7147
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.