به گزارش ایرنا، استان اصفهان در دو ماه فروردین و اردیبهشت و روزهای نخست خرداد امسال هوای مطبوعی را تجربه کرد و در طول یک هفته شاهد روزهایی ابری، خنک، بارانی و دلچسب بود.
بارش های ابتدای سال که تا نیمه های خرداد نیز ادامه خواهد داشت، به ظاهر برطرف کننده کمبود منابع آبی است، اما درواقع این بارش ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و میانگین بلندمدت، بسیار کمتر بوده است.
بر اساس آمار اداره کل هواشناسی اصفهان، میانگین بارش های استان در سال آبی جاری (اول مهر96) تاکنون به 130.7 میلی متر رسیده، اما این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد و نسبت به دوره بلندمدت(44ساله)26.4 درصد کاهش داشته است.
تاثیر اندک بارش های اخیر در جبران تنش آبی استان از زبان کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان نیز مطرح شده است.
به گفته فاطمه زهرا سیدان، افزایش بارش های غرب استان ملاک اصلی برای بهبود وضعیت خشکسالی محسوب می شود که این شاخص نسبت به میانگین بارش های سال گذشته و بلندمدت 20 تا 60 درصد کاهش را نشان می دهد.

*** درختان بی بهره از آب زایند رود***
کاهش منابع آبی غیر از مشکلاتی که برای مردم ایجاده کرده، دامنگیر درختان و محیط زیست هم شده است، درختانی که نابودی آنها نخستین نیاز انسان برای زنده ماندن یعنی هوای پاک را از میان خواهد برد و مشکلات شهروندان را دوچندان خواهد کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، بدلیل کاهش شدید منابع آبی، در بهار و تابستان امسال، نه تنها امکان توزیع آب کشاورزی در شرق و غرب استان وجود ندارد، بلکه برای نخستین بار در طول تاریخ، آب زاینده رود به باغ ها هم تعلق نمی گیرد.
مسعود میرمحمدصادقی افزود: با این حال، تمهیداتی برای به حداقل رساندن خسارت وارده شده به باغ ها و زنده نگه داشتن درختان اندیشیده شده و آبیاری درختان بوسیله تانکر، یکی از این راه ها خواهد بود.

*** کشاورزی کم رونق***
هنگام خشکسالی و کاهش بارش ها، بیشترین ضربه بر کشاورزی بویژه باغ ها وارد می شود و قشر پرتلاش کشاورزان با بیشترین ضرر رو به رو خواهند شد.
سهم کلی حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال های اخیر اختصاص نیافته و با وجود جریان یافتن زاینده رود در مقطعی از سال گذشته، تنها حدود 40 درصد از یکصد هزار هکتار زمین کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت و امسال بدلیل رها نشدن آب برای کشت پاییزه، این رقم با کاهش زیادی روبه رو شده است.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: بارش های اخیر تنها باعث شده 10 تا 15 درصد از مزارع حاشیه زاینده رود به زیر کشت برود.
حسین محمدرضایی اضافه کرد: بارش تگرگ در برخی از مناطق استان سبب از بین رفتن برخی از محصولات زراعی و باغی شد.
به گفته وی، مشکلات کشاورزان در اصفهان کماکان بر جای خود باقیست و جز جاری شدن زاینده رود و تخصیص حق آبه راهی دیگر برای جبران آن وجود ندارد.
وی تاکید کرد:اگر از برداشت های غیرمجاز در استان بالادست و نیز انتقال آب به بیرون از حوضه زاینده رود جلوگیری شود در این صورت امکان اختصاص آب برای کشاورزی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه است به همین دلیل باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار بگیرد.
حوضه زاینده رود، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر از بدترین مناطق کشور در زمینه بارندگی به شمار می روند.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش ها، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
همچنین بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
هم اکنون حدود 80 درصد از سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر خالیست.
علاوه بر آن، استحصال بی رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه های مجاز و غیرمجاز از دیگر دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی بشدت کاهش یابد و تنش ناشی از کمبود آب گریبانگیر بسیاری از نقاط کشور از جمله استان اصفهان شود.

گ / 6020 / 6027/7150
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.