فاطمه زهرا سیدان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل که 184.2 میلی متر بود، 9.3 درصد و نسبت به دوره بلند مدت نیز 26.4 درصد کاهش نشان می دهد.
وی اظهار کرد: بیشترین بارش سال زراعی جاری در فریدونشهر با 326.4 میلی متر اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل و بلند مدت به ترتیب 40 و 42 درصد کاهش داشته است.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان همچنین گفت: خوروبیابانک با 52.3 میلی متر بارش، در مقایسه با سال قبل 10 درصد رشد بارندگی داشته و نسبت به میانگین بارش های بلندمدت 27 درصد کاهش نشان می دهد.
وی همچنین میانگین بارش های امسال شهر اصفهان را نیز 78.2 میلی متر عنوان کرد و گفت: این مقدار بارش در مقایسه با سال قبل 13.6 درصد کاهش داشته و نسبت به میانگین بارش های بلند مدت نیز 34.6 درصد کاهش نشان می دهد.
سیدان افزود: بارش های سال زراعی جاری نسبت به میانگین سال گذشته و میانگین بارش های بلند مدت در بیشتر مناطق استان کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه بارش های سال زراعی جاری نسبت به میانگین بارش های سال گذشته در میمه، نطنز، مورچه خورت و ورزنه افزایش داشته است ، افزود: بارش های سال زراعی جاری در شهر ورزنه به 86.6 میلیمتر رسید که در مقایسه با سال گذشته 60 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 15.5 درصد افزایش داشته است.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه بارش های شرق استان برای کاهش شدت خشکسالی در استان موثر نخواهد شد گفت: افزایش بارش های غرب استان ملاک ما برای بهبود شرایط خشکسالی محسوب می شود که نسبت به میانگین بارش های سال گذشته و بلند مدت 20 تا 60 درصد کاهش را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا با وجود بارش های بهاری ، شهرستان های غرب استان شامل فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت نیز همانند بسیاری از نقاط کشور با پدیده خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی روبرو هستند، به طوری که بسیاری از رودخانه ها و چشمه ها خشک شده اند و برخی نیز با افت شدید دبی مواجه هستند.
کاهش حدود 60 درصدی بارندگی‏‌ها در حوضه آبریز زاینده‌‏ رود موجب افت شدید آب ورودی به سد زاینده‌ رود چادگان در سال آبی جاری شده است.
براساس آمار ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه زاینده‌ رود، این میزان کاهش در 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان همچنین در خصوص آخرین وضعیت جوی استان طی روزهای آتی نیز گفت: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر جو به نسبت ناپایدار تا سه روز آینده بر روی استان است.
وی افزود: افزایش ابر و وزش باد برای امروز بعدازظهر پیش بینی می شود و برای روزهای یکشنبه و دوشنبه افزایش ابر و بارش های رگباری پراکنده برای مناطق غرب، شمال غرب و تا حدی شمال استان پیش بینی می شود.
سیدان با بیان اینکه احتمال وقوع بارش های خفیف در کلانشهر اصفهان نیز وجود دارد گفت: دمای هوای روز گذشته شهر اصفهان در گرمترین ساعات به 31 درجه سانتیگراد و در خنک ترین ساعات به 18 درجه سانتیگراد رسید.
وی گرمترین نقطه استان در 24 ساعت آینده را خوروبیابانک با 37 درجه سانتیگراد و خنک ترین نقطه استان را بوئین و میاندشت با هفت درجه سانتیگراد عنوان کرد.
گ 7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.