حمید گل آرایی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مبارزه با آفات و جوان سازی جهت حفاظت بیشتر از جنگل های دست کاشت در محدوده 120 هزار هکتاری تاغزارهای آران و بیدگل انجام می شود.
وی موش و ملخ کوهاندار را از مهمترین آفت های درختان تاغ عنوان کرد و افزود: پوره های ملخ با خروج از کپسول تخمگذاری در زمین های ماسه بادی از سرشاخه های درختان تاغ تغذیه می کنند که در صورت کنترل نکردن می توانند موجب خشک شدن و بذر ندادن درختان و موش ها نیز با خوردن ریشه های تاغ ها موجب نابودی آنها شوند.
معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل اعتبار آغاز این طرح را 170 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: نگهداری از جنگل های دست کاشت بیابانی برای جلوگیری از هجوم شن های روان با توجه به وسعت 384 هزار هکتاری زمین های بیابانی این شهرستان ضروری است.
او اضافه کرد: 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی آران و بیدگل نتیجه عملیات بیابان زدایی و نهال کاری از سال 1349 می باشد که فعالیت سودجویان و قطع درختان در سال های گذشته بخشی از تاغزارهای شمال این شهرستان را از بین برد.
شهرستان آران و بیدگل با 605 هزار هکتار وسعت دارای 103 هزار هکتار کانون بحران می باشد و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و طوفان های ماسه ای کشور به شمار می رود.
مجموع مساحت بیابان های استان اصفهان سه میلیون و 200 هزار هکتار می باشد که تنها نزدیک به 300 هزار هکتار آن جنگلکاری شده و آران و بیدگل نزدیک به 40 درصد از تاغزارهای این استان را در خود جای داده است.
آران و بیدگل در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.