به گزارش ایرنا، فریدون اله یاری شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان اصفهان که در عمارت چهلستون برگزار شد، افزود: امروزه اهمیت میراث فرهنگی و بناهای تاریخی برای همگان بیش از پیش روشن شده و مردم و بخش خصوصی مشارکت بیشتری در حفظ و مرمت این آثار دارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته 680 طرح مرمت آثار تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اجرا شد، گفت: از ابتدای امسال تا به امروز نیز 380 طرح جدید مرمتی در استان آغاز شده است.
اله یاری با اشاره به مرمت مسجد امام گفت: از 16 تَرک گنبد این مسجد که نیاز به مرمت دارد تا قبل از سال 94 فقط سه ترک مرمت شده بود اما در سه سال گذشته در مجموع 12 ترک آن مرمت و نصب شد.
وی اظهار امیدواری کرد که حصارها و داربست های روی گنبد امام با پایان مرمت آن امسال جمع آوری شود.
وی ادامه داد: 70 درصد از عملیات مرمت عمارت عالی قاپو نیز در سه سال گذشته انجام و امسال این بنای تاریخی از حصار داربست ها خارج شد.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به وضعیت بحرانی برخی بناهای تاریخی در مرمت آنها عقب بودیم، تصریح کرد: اما در سه سال گذشته شتاب خوبی در این زمینه گرفتیم هرچند هنوز با شرایط مساعد کمی فاصله داریم.
اله یاری با اشاره به روز جهانی موزه ها و بناهای تاریخی مصادف با 28 اردیبهشت (18 می) افزود: این روز در کشور، آغاز هفته میراث فرهنگی است و برنامه های مختلفی به مناسبت گرامیداشت این هفته برگزارمی شود.
وی با اشاره به وجود 22 هزار اثر و بنای ارزشمند تاریخی و فرهنگی در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: یکهزار و 850 بنا و اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و هفت اثر در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با تاکید بر اینکه حفاظت و مرمت این حجم گسترده از آثار و بناهای تاریخی از توان این اداره کل به تنهایی خارج است، گفت: لازم است که همه دستگاه های اجرایی و مردم به این موضوع ورود پیدا کنند.
اله یاری افزود: امسال در مراسم تقدیر از موزه های خصوصی کشور، از میان 9 موزه برتر، 6 موزه متعلق به اصفهان بود که گویای حضور و مشارکت جدی مردم این استان در بخش های مختلف میراث فرهنگی است.
دبیر انجمن موزه‌ داران ایران نیز در این آیین با اشاره به اینکه اداره کردن موزه ها به شکل سنتی منسوخ شده است، گفت: امروزه از فناوری های نوین و مدرن برای نگهداری آثار تاریخی و ارزشمند در موزه ها بهره گرفته می شود.
عباس نکویی با اشاره به 50 موزه دولتی و خصوصی و 100 مجموعه دار آثار تاریخی و فرهنگی در اصفهان، افزود: اگر موزه بزرگ اصفهان ایجاد شود به جذب گردشگران بیشتر و رونق اقتصادی منجر می شود.
وی به طرح جدید انجمن موزه داران ایران اشاره و اظهار کرد: بر اساس این طرح، موزه مجازی بر روی شبکه اینترنت در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
در این مراسم تعدادی از دوستداران جوان میراث فرهنگی و هنرمندان به سخنرانی درباره اصفهان و اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی آن پرداختند و از خادمان عرصه میراث فرهنگی استان اصفهان تجلیل شد.
28 اردیبهشت تا سوم خرداد امسال هفته میراث فرهنگی و موزه نامگذاری شده است.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.