محسن حاج عابدی روز چهارشنبه در گفت گو با ایرنا افزود: مرکزجامع الگویی ترویجی تغذیه بهینه گیاه روغنی کلزا سال گذشته در زمینی به وسعت 20 هکتار در تیران و کرون راه اندازی و فعالیت های آموزشی، آزمایشی و معرفی الگو در این مرکز آغاز شد.
وی افزود: با انجام روش های جدید الگوی کشت دراین مرکز تولید دانه های روغنی و طول ساقه های کلزا با تغییر تغذیه افزایش یافت.
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با اشاره به تغییرات تغذیه بذر دانه روغنی کلزا اظهارکرد: بر اساس آزمایش های انجام شده در این مرکز، استفاده از مواد محرک رشد،اسیدهای آمینه و هیومیک اسید و استفاده نکردن از کودهای شیمیایی در رشد کمی محصول موثر بوده است.
وی ادامه داد: سنجش میزان پایداری تولید، جذب و مصرف عناصر ریزمغذی ، مواد محرک رشد ، عوامل موثر بر روی عملکرد محصول، مدیریت آفات و علف های هرزه و میزان برداشت محصول دانه روغنی کلزا از مهمترین اهداف راه اندازی این مرکز بوده که نتایج به سراسر کشور توسعه می یابد.
حاج عابدی همچنین با اشاره به سازگاری دانه روغنی کلزا در اقلیم های مختلف ، گفت : سازگاری در مناطق مختلف به گسترش کشت این محصول منجر می شود و همچنین ویژگی های این گیاه به حاصلخیزی خاک نیزکمک می کند.
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون به دیگر فعالیت های علمی و تحقیقاتی جهاد کشاورزی این شهرستان اشاره کرد و گفت: مرکز جامع الگویی کشت موسیر نیز در شهرستان راه اندازی شده است.
تیران و کرون دارای 21 هزار هکتار اراضی کشاورزی است .
بادام، گردو، انگور، انار، زردآلو، آلبالو، هلو، زعفران، سبزی و صیفی گلخانه ای از مهمترین محصولات کشاورزی این شهرستان است.
بیش از75هکتار از زمین های کشاورزان تیران وکرون به کشت دانه گیاهی کلزا اختصاص یافته است.
شهرستان تیران وکرون با 71 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
ت. 7131 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.